Leer en Verbonden 2021
29 maart–4 april. Pasen: ‘Ik ben het die leeft, Ik ben het die werd gedood’


‘29 maart–4 april. Pasen: “Ik ben het die leeft, Ik ben het die werd gedood”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘29 maart–4 april. Pasen’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2021

Afbeelding
Christusbeeld

29 maart–4 april

Pasen

‘Ik ben het die leeft, Ik ben het die werd gedood’

Wanneer u zich klaarmaakt om op paaszondag de opstanding van de Heiland te herdenken, bedenk dan hoe hedendaagse openbaring uw geloof heeft verdiept dat Jezus Christus de eniggeboren Zoon van God en de Heiland van de wereld is.

Schrijf uw ingevingen op

3 april 1836 was paaszondag. Toen Joseph Smith en Oliver Cowdery de vergaderde heiligen in de pas ingewijde Kirtlandtempel het avondmaal hadden bediend, zochten ze achter een sluier in de tempel een stil plekje op en bogen hun hoofd in stilzwijgend gebed. Toen verscheen op deze heilige dag waarop christenen over de hele wereld de opstanding van Jezus Christus gedenken de herrezen Heiland Zelf in zijn tempel, waarbij Hij verklaarde: ‘Ik ben het die leeft, Ik ben het die werd gedood’ (Leer en Verbonden 110:4).

Wat betekent het dat Jezus Christus degene is ‘die leeft’? Het betekent niet alleen dat Hij op de derde dag uit het graf herrezen en aan zijn Galilese discipelen verschenen is. Het betekent dat Hij nu leeft. Hij spreekt bij monde van profeten. Hij leidt zijn kerk. Hij geneest doorwonde zielen en gebroken harten. Daarom kunnen wij met de woorden van Joseph Smiths krachtige getuigenis zeggen: ‘Na de vele getuigenissen die van Hem zijn gegeven, is dit het getuigenis […] dat wij van Hem geven: dat Hij leeft!’ (Leer en Verbonden 76:22.) In deze openbaringen klinkt zijn stem door. Wij zien zijn hand in ons leven. En ieder van ons kan oprecht zeggen: ‘niets dat mij zoveel vreugde geeft: “ik weet dat mijn Verlosser leeft!”’ (Lofzangen, nr. 92.)

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Leer en Verbonden 29:5; 38:7; 62:1; 76:11–14, 20–24; 110:1–10

Jezus Christus leeft.

De profeet Joseph Smith zag de herrezen Heiland verscheidene malen. Twee van die gelegenheden zijn in de Leer en Verbonden opgetekend. Wat valt u in de afdelingen 76:11–14, 20–24 en 110:1–10 aan het getuigenis van Joseph Smith op? Waarom vindt u zijn getuigenis waardevol?

In diverse afdelingen van de Leer en Verbonden getuigde de Heiland van zijn eigen zending en goddelijke aard. Wat leert u uit zijn woorden in Leer en Verbonden 29:5; 38:7; 62:1 over de levende Christus? U kunt bij uw studie van de Leer en Verbonden dergelijke uitspraken eventueel noteren.

Zie ook Geschiedenis van Joseph Smith 1:17.

Leer en Verbonden 29:26–27; 42:45–46; 63:49; 88:14–17, 27–31; 93:33–34

Dankzij Jezus Christus zal ik opstaan.

Joseph Smith wist hoe het voelt als je om de dood van dierbaren rouwt. Twee van zijn broers, Alvin en Don Carlos, stierven jong. Joseph en Emma begroeven zes van hun kinderen voordat die hun tweede levensjaar bereikt hadden. Maar Joseph kreeg door de openbaringen die hij ontving een eeuwig perspectief op de dood en op Gods eeuwige plan. Denk na over de openbaringen in Leer en Verbonden 29:26–27; 42:45–46; 63:49; 88:14–17, 27–31; 93:33–34. Hoe beïnvloeden deze openbaringen uw kijk op de dood? Wat voor invloed hebben ze op uw levenswijze?

Zie ook 1 Korinthe 15; M. Russell Ballard, ‘Het visioen over de verlossing van de doden’, Liahona, november 2018, 71–74; Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), 188–190.

Leer en Verbonden 18:10–13; 19:16–19; 45:3–5; 76:69–70

Jezus Christus volbracht een ‘volmaakte verzoening’.

U kunt zich met Pasen onder meer op de Heiland concentreren door de openbaringen in de Leer en Verbonden te bestuderen die over zijn zoenoffer gaan. U kunt er enkele vinden in Leer en Verbonden 18:10–13; 19:16–19; 45:3–5; 76:69–70. U kunt eventueel een lijst maken van wat u in deze verzen over de verzoening van de Heiland vindt. Om uw studie te verdiepen, zou u uw lijst langer kunnen maken door in de Gids bij de Schriften naar Schriftuurverwijzingen te zoeken onder ‘Verzoenen, verzoening’ (De Gids bij de Schriften, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Hier zijn enkele vragen waar u zich bij uw studie over kunt buigen:

  • Waarom koos Jezus Christus ervoor om te lijden?

  • Wat moet ik doen om de zegeningen van zijn offer te ontvangen?

  • Hoe kan ik weten wat voor invloed zijn verzoening op mijn leven heeft?

Afbeelding
Jezus bidt

Heer van het gebed, Yongsung Kim

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en op de thuisavond

Algemene conferentie.Omdat de algemene conferentie dit jaar op paaszondag valt, kunt u nadenken hoe de conferentietoespraken en de muziek het getuigenis kunnen verdiepen dat uw gezinsleden van Jezus Christus hebben. Kleine kinderen kunnen bijvoorbeeld een tekening van de Heiland maken, of een afbeelding van Hem omhooghouden wanneer zij een toespraak of een lied over Jezus Christus horen. Andere gezinsleden kunnen een lijst opstellen met leringen die zij over de Heiland horen. Naderhand kunnen gezinsleden hun tekeningen of lijsten uitwisselen en hun getuigenis van Jezus Christus geven.

Leer en Verbonden 88:14–17; 138:17, 50.Het is misschien een idee om uw gezinsleden een gelijkenis of stukje aanschouwelijk onderwijs te laten bedenken om uit te leggen wat het betekent om dood te gaan en op te staan. Het is de bedoeling om te illustreren dat lichaam en geest gescheiden en herenigd worden. Denk bijvoorbeeld aan een hand en een handschoen. Hoe vergroten deze verzen onze waardering voor wat de Heiland voor ons heeft gedaan?

‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen.’U zou een discussie over de getuigenissen van hedendaagse profeten van de Heiland op gang kunnen brengen door elk gezinslid een deel van ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’ te laten lezen (Liahona, mei 2017, binnenzijde vooromslag) en vertellen wat zij over Jezus Christus geleerd hebben. U kunt ook de video ‘Apostle Testimony Montage’ (ChurchofJesusChrist.org) laten zien. Wat voor leringen komen we hierin tegen die ons inspireren?

‘Ik weet dat mijn Verlosser leeft!’U kunt uw gezinsleden laten nadenken over de vele manieren waarop de herrezen Heiland ons in deze tijd tot zegen is door samen ‘Ik weet dat mijn Verlosser leeft’ (Lofzangen, nr. 92) te zingen en verband te leggen tussen leringen in dit lied en leringen in de volgende Schriftteksten: Leer en Verbonden 6:34; 45:3–5; 84:77; 98:18; 138:23. Misschien willen uw gezinsleden ook extra coupletten voor de lofzang schrijven om aan te geven hoe zij weten dat hun Verlosser leeft.

Zie voor een paasvideo en andere hulpmiddelen Easter.ComeUntoChrist.org.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘Hij is verrezen’, Kinderliedjes, 44.

Ons onderwijs verbeteren

Iets uit alledaagse dingen leren. Denk eens na hoe de dagelijkse ervaringen van uw gezinsleden tot zinvolle gesprekken over een evangelielering kunnen leiden (zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 4). Een fikse regenbui kan bijvoorbeeld aanleiding zijn om te bespreken hoe God zegeningen op zijn kinderen uitstort.

Afbeelding
Jezus verschijnt aan Joseph Smith en Oliver Cowdery

Jezus Christus verschijnt aan de profeet Joseph Smith en Oliver Cowdery, Walter Rane

Afdrukken