Leer en Verbonden 2021
29 maart–4 april. Pasen: ‘Ik ben het die leeft, Ik ben het die werd gedood’


‘29 maart–4 april. Pasen: “Ik ben het die leeft, Ik ben het die werd gedood”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘29 maart–4 april. Pasen’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
Christusbeeld

29 maart–4 april

Pasen

‘Ik ben het die leeft, Ik ben het die werd gedood’

De jeugdwerkles op paaszondag is de ideale gelegenheid om het geloof van de kinderen in Jezus Christus en zijn verzoening te versterken. Streef ernaar om u hierbij door de Heer te laten leiden. Dit overzicht biedt u alvast enkele ideeën.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de kinderen of ze weten waarom wij Pasen vieren. Vraag ze hoe ze thuis met Pasen de opstanding van Jezus Christus vieren. Of laat ze vertellen wat ze thuis en in de Schriften over Jezus Christus hebben geleerd.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 138:11–17

Dankzij Jezus Christus zal ik uit het graf opstaan.

In uw les over de opstanding van Jezus Christus kunt u de kinderen aan de hand van Leer en Verbonden 138:11–17 duidelijk maken wat opstanding betekent. Dankzij deze verzen kunnen ze meer geloof ontwikkelen dat ze ooit zullen opstaan.

Mogelijke activiteiten

  • Toon afbeeldingen van de dood, het graf en de opstanding van de Heiland (zie Evangelieplatenboek, nrs. 57, 58 en 59). Vraag de kinderen wat ze van die gebeurtenissen weten. Getuig dat Jezus voor ons is gestorven en uit de dood is herrezen, zodat wij allen na onze dood kunnen opstaan.

  • Leg met aanschouwelijk onderwijs uit wat er met ons gebeurt bij onze dood (onze geest wordt van ons lichaam gescheiden), en bij onze opstanding (onze geest en ons lichaam komen weer bij elkaar). Bijvoorbeeld: wat gebeurt er als we de batterij uit een zaklamp halen, of de vulling uit een pen? Wat gebeurt er als we die dingen weer bij elkaar voegen?

  • Lees de volgende woorden uit Leer en Verbonden 138:17 voor: ‘de geest en het lichaam […] worden herenigd om nimmermeer te worden gescheiden, opdat zij een volheid van vreugde zouden kunnen ontvangen’. Waarom zijn we dankbaar voor ons lichaam? Vertel dat u blij bent dat we allen zullen opstaan en ons lichaam zullen terugkrijgen.

  • Zing samen een liedje over de opstanding, zoals ‘Is Jezus werk’lijk opgestaan?’ of ‘Hij is verrezen’ (Kinderliedjes, p. 45, 44). Geef de kinderen afbeeldingen die woorden of zinsneden in het liedje voorstellen (zie bijvoorbeeld Evangelieplatenboek, nr. 59, 60 en 61). Laat de kinderen hun afbeelding omhoog steken als die woorden worden gezongen.

Leer en Verbonden 76:11–24; 110:1–7; Geschiedenis van Joseph Smith 1:14–17

De profeet Joseph Smith heeft Jezus Christus gezien.

Iets wat het geloof van de kinderen in de Heiland kan versterken, is het getuigenis van Joseph Smith: ‘Hij leeft! Want wij zagen Hem, ja, aan de rechterhand van God’ (Leer en Verbonden 76:22–23).

Mogelijke activiteiten

  • Toon een afbeelding van het eerste visioen van Joseph Smith. (Zie het lesschema van 4–10 januari in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen.) Vraag de kinderen wat ze op de afbeelding zien, en laat ze Jezus Christus aanwijzen. Weten de kinderen wanneer de Heiland nog meer aan Joseph Smith is verschenen? Vertel in uw eigen woorden wat er in Leer en Verbonden 76:11–24; 110:1–7 gebeurde. Vertel de kinderen hoe deze Schriftteksten uw geloof in Jezus Christus hebben versterkt.

  • Laat de kinderen de doe-pagina van deze week inkleuren. Lees daarbij de Schrifttekst die bij de doe-pagina hoort. Wijs op details in de afbeelding die in de verzen worden beschreven. Getuig dat de profeet Joseph Smith Jezus Christus heeft gezien, en dat we daardoor weten dat Jezus leeft.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 76:11–24; 110:1–10; Geschiedenis van Joseph Smith 1:14–17

De profeet Joseph Smith getuigde dat Jezus Christus leeft.

De belangrijkste taak van een profeet is getuigen van Jezus Christus. Het geloof van de kinderen in de Heiland kan groeien als u ze over Joseph Smiths getuigenis van Hem vertelt.

Mogelijke activiteiten

  • In de volgende passages wordt beschreven wanneer Jezus Christus aan Joseph Smith is verschenen: Leer en Verbonden 76:11–24; 110:1–10; Geschiedenis van Joseph Smith 1:14–17. Maak op het bord een lijstje van waarheden die we uit deze verzen over de Heiland leren. Laat de kinderen opzoeken in welke verzen de waarheden uit het lijstje staan. Wat kunnen we uit de ervaringen van Joseph Smith nog meer over Jezus Christus te weten komen?

  • Verbind samen de afbeeldingen met de Schriftteksten op de doe-pagina van deze week. Wat hebben wij aan de kennis dat Joseph Smith de herrezen Heiland heeft gezien? Getuig dat Jezus Christus leeft en dat Joseph Smith een profeet is.

Leer en Verbonden 63:49; 88:14–17, 27; 138:11, 14–17

Dankzij Jezus Christus zal ik uit het graf opstaan.

Hoe kunt u ertoe bijdragen dat de kinderen een dieper gevoel krijgen voor het geschenk van de opstanding dat we allemaal van de Heiland hebben gekregen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat elk kind een van de volgende Schriftteksten lezen: Leer en Verbonden 63:49; 88:14–17, 27; 138:11, 14–17. Laat de kinderen in hun vers zoeken naar een zinsnede die de boodschap van Pasen samenvat. Laat ze vertellen wat ze hebben gevonden. Als u voldoende tijd hebt, kunnen de kinderen die zinsneden op kaartjes schrijven en die aan familieleden of vriendjes geven.

  • Vraag de kinderen hoe ze de opstanding zouden uitleggen aan een broertje of zusje, of aan een vriendje. Voor meer ideeën kunt u samen Leer en Verbonden 138:14–17 lezen en de volgende vragen bespreken: Wat gebeurt er bij onze dood met onze geest en ons lichaam? Wat gebeurt er met ons bij de opstanding? Hoe heeft Jezus Christus onze opstanding mogelijk gemaakt?

  • Laat eventueel het Engelstalige filmpje ‘Because He Lives’ (ChurchofJesusChrist.org) zien. Vraag de kinderen wat ze vinden van wat de Heiland voor hen heeft gedaan.

    Afbeelding
    Jezus bidt

    Heer van het gebed, Yongsung Kim

Leer en Verbonden 18:10–13; 19:16–19; 45:3–5; 58:42–43

Dankzij Jezus Christus kan ik vergeving voor mijn zonden krijgen.

Jezus Christus heeft ons niet alleen van de lichamelijke dood gered, Hij heeft er ook voor gezorgd dat wij van de geestelijke dood kunnen worden gered – met andere woorden, dat wij vergeving voor onze zonden kunnen krijgen en naar God terug kunnen keren.

Mogelijke activiteiten

  • Schrijf op het bord kopjes als Wat de Heiland heeft gedaan en Wat ik moet doen. Laat elk kind in een van de volgende teksten zoeken naar iets wat bij een van de kopjes hoort: Leer en Verbonden 18:10–13; 19:16–19; 45:3–5; 58:42–43. Vertel hoe blij en dankbaar u bent voor wat de Heiland voor ons heeft gedaan.

  • Help de kinderen om het derde geloofsartikel uit het hoofd te leren. Laat eventueel afbeeldingen zien die bij de voornaamste zinsneden passen.

  • Laat eventueel het Engelstalige filmpje ‘The Shiny Bicycle’ (ChurchofJesusChrist.org) zien, of vertel een verhaaltje over een kind dat een verkeerde keuze maakte en zich daarna bekeerde. Bespreek samen wat het kind in het verhaal deed om vergeving te ontvangen. Hoe heeft de Heiland mogelijk gemaakt dat wij vergeving ontvangen?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Bedenk samen hoe de kinderen aan andere mensen – vooral bij hun thuis – kunnen vertellen wat Jezus Christus voor ons heeft gedaan. Laat ze tijdens de volgende les vertellen wat ze hebben gedaan.

Ons onderwijs verbeteren

Kinderen leren door herhaling. Wees niet bang om vooral met kleine kinderen activiteiten vaak te herhalen. Daardoor onthouden de kinderen wat ze leren.

Afbeelding
doe-pagina: Joseph Smith heeft Jezus Christus gezien

Afdrukken