Leer en Verbonden 2021
19–25 april. Leer en Verbonden 41–44: ‘Mijn wet voor het besturen van mijn kerk’


‘19–25 april. Leer en Verbonden 41–44: “Mijn wet voor het besturen van mijn kerk”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘19–25 april. Leer en Verbonden 41–44’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk

Afbeelding
Jezus Christus

19–25 april

Leer en Verbonden 41–44

‘Mijn wet voor het besturen van mijn kerk’

Let deze week tijdens uw voorbereiding op ingevingen van de Geest. Wat moeten de kinderen uit Leer en Verbonden 41–44 leren?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Gooi een balletje naar een van de kinderen en vraag welk gebod hij of zij kent. Herhaal dit tot iedereen aan de beurt is gekomen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 42:2

Ik kan Gods wetten gehoorzamen.

Toen de kerk groeide en de leden in Kirtland (Ohio) bijeenkwamen, openbaarde de Heer door middel van Joseph Smith wat Hij zijn ‘wet’ noemde. Hij gaf de heiligen het volgende gebod: ‘luister en hoor en gehoorzaam’ die wet. Hoe kunt u de kinderen laten inzien dat we worden gezegend als we gehoorzaam zijn?

Mogelijke activiteiten

  • Lees Leer en Verbonden 42:2 en benadruk het woord ‘gehoorzaam’. Geef een paar eenvoudige voorbeelden van situaties waarin een kind kan kiezen om een wet of regel te gehoorzamen of niet. Vraag de kinderen om aandachtig te luisteren en te glimlachen als de persoon in het verhaal gehoorzaam is, en te fronsen als deze ongehoorzaam is. Vertel welke zegeningen u door uw gehoorzaamheid aan Gods wetten hebt ontvangen.

  • Speel een spelletje waarbij de kinderen een regel moeten volgen. U kunt bijvoorbeeld zeggen dat ze hun hand moeten opsteken voordat ze antwoord mogen geven. Oefen dit door vragen te stellen en alleen de kinderen die hun hand opsteken te laten antwoorden. Welke wetten heeft God ons gegeven?

  • Doe samen de activiteit op de doe-pagina, of zing een liedje over gehoorzaamheid aan Gods wetten, zoals ‘Ik leef naar het evangelie’ (Kinderliedjes, p. 72). Vertel de kinderen hoe gehoorzaamheid aan Gods wetten u gelukkig maakt.

    Afbeelding
    jeugdwerkklas

    We leren Gods geboden in het jeugdwerk.

Leer en Verbonden 42:38

Ik dien Jezus Christus als ik anderen dien.

De Heer wil dat zijn heiligen voor de armen en behoeftigen zorgen. Leg uit dat we Jezus dienen als we mensen in nood dienen.

Mogelijke activiteiten

  • Stel dat Jezus Christus vandaag in onze klas was. Wat zouden we dan tegen Hem zeggen? Hoe zouden we Hem behandelen? Toon een afbeelding van de Heiland en leg de volgende lering van Jezus uit: als wij anderen liefde betonen, tonen we ook onze liefde voor Hem. Herhaal samen vers 38, een paar woorden tegelijk.

  • Bedenk samen manieren waarop de kinderen Jezus kunnen dienen door anderen te dienen. Toon ter inspiratie afbeeldingen van de Heiland die anderen helpt, bijvoorbeeld de plaat waar Hij zieken geneest of lief is voor kinderen (zie Evangelieplatenboek, nr. 42, 47). Getuig dat ze, als ze anderen dienen, Jezus ook dienen.

Leer en Verbonden 43:1–7

De Heer leidt zijn kerk door middel van zijn profeet.

U kunt de kinderen leren zich niet te laten misleiden door ze nu al te leren dat de Heer zijn kerk door middel van de levende profeet leidt.

Mogelijke activiteiten

  • Toon foto’s van verschillende mensen, onder wie de huidige profeet. Leg de foto’s ondersteboven op een tafel, en laat de kinderen de foto’s een voor een omdraaien tot ze de profeet hebben gevonden. Leg uit dat de profeet is ‘aangewezen […] om geboden en openbaringen uit [Gods] hand te ontvangen’ zodat hij de kerk kan leiden (Leer en Verbonden 43:2).

  • Zing met de klas een liedje over profeten, zoals de laatste strofe van ‘Volg de profeet’ (Kinderliedjes, p. 58–59). Getuig dat de profeet de kerk leidt.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 41:5

Een discipel is iemand die Gods wet ontvangt en gehoorzaamt.

Weten de kinderen in uw klas wat het betekent om een discipel van Jezus Christus te zijn? Leer en Verbonden 41:5 kan ze duidelijk maken hoe ze betere discipelen kunnen zijn.

Mogelijke activiteiten

  • Schrijf Leer en Verbonden 41:5 op een blaadje papier, maar laat het woord ‘discipel’ telkens weg. Laat de kinderen de ontbrekende woorden invullen, en daarbij zo nodig Leer en Verbonden 41:5 opzoeken. Wat houdt het in om een discipel van Jezus Christus te zijn? Vertel wat u doet om een betere discipel van Christus te zijn.

  • Vraag de kinderen na de bespreking van Leer en Verbonden 41:5 om te denken aan wetten die we van de Heer hebben gekregen. Laat ze om de beurt gehoorzaamheid aan een van die wetten uitbeelden, en laat de klas raden welke wet wordt uitgebeeld.

  • Geef elk kind een strookje papier, en laat ze een manier opschrijven om een betere discipel te worden. Laat alle kinderen vertellen wat ze hebben opgeschreven, en maak dan een papieren ketting met de strookjes.

Leer en Verbonden 42:61, 68

God openbaart waarheid aan iedereen die erom vraagt.

Kinderen stellen veel vragen als hun kennis van de wereld en het evangelie toeneemt. Hoe kunt u ze aan de hand van Leer en Verbonden 42:61, 68 bijbrengen dat ze wijsheid van de Heer kunnen ontvangen?

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen wat hun een vredig gevoel geeft en wat hen blij maakt. Laat ze de woorden ‘vredige’ en ‘vreugde’ opzoeken in Leer en Verbonden 42:61. Bedenk samen welke openbaringen van God hun vrede en vreugde geven.

  • Lees samen Leer en Verbonden 42:61, 68, en benadruk de woorden ‘openbaring op openbaring, kennis op kennis’. Leg uit dat God niet alles in één keer openbaart. In plaats daarvan geeft Hij ons steeds een beetje. Gebruik een puzzel of iets dergelijks om te illustreren dat sommige dingen stukje bij beetje worden opgebouwd. Vertel over een openbaring waar u iets aan hebt gehad.

Leer en Verbonden 43:1–7

Alleen de profeet kan openbaring voor de hele kerk ontvangen.

De kans is groot dat de kinderen ooit te maken zullen krijgen met mensen die hen willen laten afdwalen. Hoe kunt u de kinderen helpen om hun vertrouwen te stellen in het goddelijke patroon waarmee Hij zijn kinderen door middel van zijn uitverkoren profeet leidt?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen zich voorstellen dat er iemand opstaat tijdens de avondmaalsdienst, en beweert dat hij een openbaring voor de kerk heeft ontvangen. (Bijvoorbeeld: we mogen geen melk meer drinken, of de avondmaalsdienst moet voortaan op dinsdag worden gehouden.) Hij vindt dat we naar hem moeten luisteren en niet naar de profeet. Wat zou daar mis mee zijn? Kijk samen in Leer en Verbonden 43:1–7 hoe de Heer zijn kerk geboden geeft.

  • Laat een foto van de hedendaagse profeet zien, en vraag de kinderen om iets te vertellen wat hij onlangs heeft gezegd. U kunt zo nodig een fragment van een conferentietoespraak laten zien of er een stukje uit voorlezen. Waarom is het zo’n zegen om een levende profeet te hebben?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen een wet of gebod uitkiezen waar ze de komende week beter gehoorzaam aan willen zijn. Moedig ze aan om thuis over hun voornemen te vertellen.

Ons onderwijs verbeteren

Leer de kinderen om ingevingen vast te leggen. Zelfs kinderen kunnen er een gewoonte van maken om geestelijke ingevingen vast te leggen. Ze kunnen dat doen door bijvoorbeeld Schriftteksten te markeren, een tekening te maken of iets in hun dagboek te schrijven.

Afbeelding
doe-pagina: God gehoorzamen maakt mij gelukkig

Afdrukken