Leer en Verbonden 2021
1–7 maart. Leer en Verbonden 20–22: ‘De opkomst van de kerk van Christus’


‘1–7 maart. Leer en Verbonden 20–22: “De opkomst van de kerk van Christus”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘1–7 maart. Leer en Verbonden 20–22’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
huis van Peter Whitmer

Huis van Peter Whitmer, Al Rounds

1–7 maart

Leer en Verbonden 20–22

‘De opkomst van de kerk van Christus’

Bij uw studie van Leer en Verbonden 20–22 kunnen lesideeën in u opkomen. Dit overzicht biedt u nog meer ideeën.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Toon de afbeelding in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Vraag de kinderen wat ze over de oprichting van de kerk weten. U kunt hierbij ‘Hoofdstuk 9: De ware kerk van Jezus Christus’ (Verhalen uit de Leer en Verbonden, 40–42) gebruiken.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 20–21

De Kerk van Jezus Christus is hersteld.

Op 6 april 1830 kwamen Joseph Smith en Oliver Cowdery met andere mensen samen om de herstelde kerk van Jezus Christus op te richten. Hoe kunt u de kinderen duidelijk maken dat dit een belangrijke gebeurtenis was?

Mogelijke activiteiten

  • Gebruik de inleiding van Leer en Verbonden 21 of hoofdstuk 9 van Verhalen uit de Leer en Verbonden om samen te vatten hoe de oprichting van de kerk in zijn werk ging. Laat eventueel ter illustratie het Engelstalige filmpje ‘Organization of the Church’ zien. Het staat op ChurchofJesusChrist.org.

  • Vertel de kinderen waarom u dankbaar bent voor De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Leg uit dat wij ons als leden van de kerk voorbereiden om weer bij God te wonen. Laat de kinderen het zinnetje ‘Ik ben lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen’ een paar keer herhalen, of zing ‘De Kerk van Jezus Christus’ (Kinderliedjes, p. 48).

Leer en Verbonden 20:37, 71–74

Ik bereid me voor op mijn doop.

De kinderen in uw klas bereiden zich op hun doop voor. Leg uit wat het inhoudt om gedoopt te worden, en hoe ze zich op de doop kunnen voorbereiden.

Mogelijke activiteiten

  • Toon een afbeelding van een kind dat wordt gedoopt (zie Evangelieplatenboek, nr. 104), en laat de kinderen vertellen wat ze op de afbeelding zien. Lees Leer en Verbonden 20:71–74 of vat het samen. Wijs op de overeenkomsten tussen de afbeelding en de instructies in deze verzen. Getuig dat we het voorbeeld van de Heiland moeten volgen en ons laten dopen op de manier die Hij heeft voorgeschreven.

  • Vat Leer en Verbonden 20:37 samen. Wat leren we uit dit vers over mensen die zich willen laten dopen? Toon afbeeldingen van manieren waarop de kinderen zich op hun doop kunnen voorbereiden, zoals anderen dienen en bidden.

  • Zing een liedje over de doop, zoals ‘Als ik gedoopt ben’ (Kinderliedjes, p. 53). Laat de kinderen vertellen hoe ze het vinden om gedoopt te worden.

Leer en Verbonden 20:75–79

Het avondmaal helpt mij om aan Jezus Christus te denken.

Hoe kunt u de kinderen duidelijk maken waarom we elke week aan het avondmaal deelnemen?

Mogelijke activiteiten

  • Lees Leer en Verbonden 20:77 voor. Laat de kinderen opstaan als ze horen wat we indachtig moeten zijn als we van het avondmaalsbrood nemen. Doe hetzelfde voor vers 79. (Wijs erop dat we geen wijn maar water drinken.) Hoe kunnen we laten zien dat we Jezus indachtig zijn?

  • Vertel de kinderen over een situatie waarin u een belofte deed en die ook nakwam. Moedig ze aan om soortgelijke verhalen uit hun eigen leven te vertellen. Leg uit dat we beloften doen als we aan het avondmaal deelnemen. Lees Leer en Verbonden 20:77, en benadruk dat we beloven ‘Hem altijd indachtig te zijn’ en ‘zijn geboden te onderhouden’. Laat de kinderen vertellen over een situatie waarin ze aan de Heiland dachten of een gebod gehoorzaamden.

    Afbeelding
    kinderen nemen van het avondmaal

    Het avondmaal helpt mij om aan Jezus Christus te denken.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 20–21

De Kerk van Jezus Christus is hersteld.

In opdracht van de Heer richtten Joseph Smith, Oliver Cowdery en enkele andere mensen op 6 april 1830 de herstelde kerk van Jezus Christus op. Bedenk samen manieren waarop deze gebeurtenis de kinderen tot zegen is geweest.

Mogelijke activiteiten

  • Herinner de kinderen aan de belangrijke gebeurtenissen waarover ze hebben geleerd, zoals de herstelling van het priesterschap en de vertaling van het Boek van Mormon. Waarom moesten die dingen gebeuren voordat de kerk kon worden opgericht?

  • Toon afbeeldingen van dingen die we in de kerk doen en die in afdeling 20 staan, zoals meer over God en Jezus Christus te weten komen, onze bediening, de doop, en aan het avondmaal deelnemen. Verbind samen de afbeeldingen met de juiste Schriftteksten, zoals Leer en Verbonden 20:17–21, 47, 70, 72–74, 75–79 en de inleiding van afdeling 21. Welke zegeningen hebben we door ons lidmaatschap van de kerk ontvangen?

  • Zing samen ‘De Kerk van Jezus Christus’ (Kinderliedjes, p. 48).

Leer en Verbonden 20:37, 77, 79

Bij mijn doop heb ik beloofd om Jezus Christus te volgen.

De meeste kinderen in uw klas zijn gedoopt. Herinner ze aan het verbond dat ze toen sloten om ‘de naam van Jezus Christus op zich te nemen’ (Leer en Verbonden 20:37).

Mogelijke activiteiten

  • Vraag een paar kinderen van tevoren om te vertellen wat ze voelden of dachten toen ze zich lieten dopen. Ze kunnen eventueel een foto van hun doopdag laten zien. Waarom wilden ze zich laten dopen? Hoe is hun doop en het ontvangen van de Heilige Geest hun tot zegen geweest?

  • Lees samen Leer en Verbonden 20:77, en laat de kinderen opzoeken welke beloften we bij het avondmaal maken. Laat een kind iets uitbeelden wat hij of zij kan doen om aan de Heiland te denken, zodat de kinderen begrijpen dat ze elke dag wel iets kunnen doen om Jezus Christus ‘altijd indachtig’ te zijn. Laat de andere kinderen raden wat er wordt uitgebeeld. Hoe worden we volgens vers 77 gezegend als we de Heiland altijd indachtig zijn?

  • Vergelijk samen Leer en Verbonden 20:37 met vers 77 en zoek een zinsnede die in beide verzen voorkomt. Laat een voorwerp zien waar een naam op staat (zoals een merknaam of de naam van een persoon). Wat zegt de naam ons over het voorwerp? Lees samen Leer en Verbonden 20:37 en stel vast welke naam we bij onze doop op ons nemen. Wat houdt het in om de naam van Jezus Christus op ons te nemen? Hoe moeten we denken en handelen nu we die naam op ons hebben genomen?

Leer en Verbonden 21:4–6

Ik word gezegend als ik de profeet volg.

Hoe kunt u ertoe bijdragen dat de kinderen de zegeningen ontvangen die in deze verzen worden beloofd aan hen die de profeet volgen?

Mogelijke activiteiten

  • Schrijf Geboden en Zegeningen op het bord. Laat de kinderen Leer en Verbonden 21:4–6 lezen. Laat ze opzoeken welke geboden de Heer gaf en welke zegeningen Hij beloofde. Laat ze op het bord schrijven wat ze hebben gevonden.

  • Toon een foto van de levende profeet, en laat de kinderen vertellen wat ze onlangs over hem te weten zijn gekomen of van hem hebben gehoord. Lees samen Leer en Verbonden 21:5. Laat de kinderen opschrijven of tekenen wat ze kunnen doen om de profeet te volgen. Getuig dat we, als we de profeet volgen, ook de Heiland volgen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen een lijstje maken van redenen waarom ze dankbaar zijn voor de herstelde kerk van Jezus Christus. Moedig ze aan om dat lijstje thuis of aan een vriendje te laten zien.

Ons onderwijs verbeteren

Verhalen gebruiken om in de leer te onderwijzen. ‘De verhalen tonen kinderen hoe het evangelie op het alledaagse leven van toepassing is. […] Bedenk manieren om jonge kinderen bij het verhaal te betrekken als u hen onderwijst. Zij kunnen bijvoorbeeld afbeeldingen vasthouden, zinsneden herhalen of stukjes uitbeelden.’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 25.)

Afdrukken