Leer en Verbonden 2021
15–21 maart. Leer en Verbonden 27–28: ‘Alle dingen moeten ordelijk worden gedaan’


‘15–21 maart. Leer en Verbonden 27–28: “Alle dingen moeten ordelijk worden gedaan”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘15–21 maart. Leer en Verbonden 27–28’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
Joseph Smith

15–21 maart

Leer en Verbonden 27–28

‘Alle dingen moeten ordelijk worden gedaan’

De waarheden in Leer en Verbonden 27–28 kunnen het getuigenis van de kinderen in uw klas versterken. Denk aan de behoeften van de kinderen. Zo zal u worden ingegeven waar u in de klas de nadruk op moet leggen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Toon een afbeelding van de profeet Joseph Smith en een foto van de levende profeet. Laat de kinderen zeggen wie er op de afbeeldingen staat en wat profeten zoal doen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 27:1–2

Het avondmaal helpt mij om aan Jezus Christus te denken.

Kleine kinderen kunnen leren dat het avondmaal belangrijk is, en manieren vinden om tijdens deze heilige verordening aan de Heiland te denken.

Mogelijke activiteiten

  • Toon een plaat van Jezus die zijn apostelen het avondmaal bedient (zie Evangelieplatenboek, nr. 54). Hoe zou het zijn om samen met de Heiland aan het avondmaal deel te nemen? (Zie Leer en Verbonden 27:5.) Lees Leer en Verbonden 27:2 vanaf ‘voor de Vader’, en laat de kinderen opletten wat we volgens de Heiland indachtig moeten zijn als we aan het avondmaal deelnemen.

  • Laat de kinderen wat brood en water en een afbeelding van de Heiland zien. Laat enkele kinderen de afbeelding vasthouden terwijl u uitlegt dat het avondmaal ons helpt om aan Jezus Christus te denken.

  • Bedenk samen dingen die de kinderen kunnen doen om tijdens het avondmaal aan Jezus te denken. Wat doen ze thuis om elkaar te helpen eerbiedig te zijn? Laat de kinderen een tekening maken waar ze tijdens het avondmaal naar kunnen kijken zodat ze aan de Heiland denken.

Leer en Verbonden 27:15–18

De wapenrusting van God beschermt mij.

Hoe kunt u de kinderen duidelijk maken dat de geboden onderhouden te vergelijken is met de wapenrusting van God aantrekken?

Mogelijke activiteiten

  • Toon de afbeelding van een wapenrusting in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Lees Leer en Verbonden 27:15–18 en benoem samen met de kinderen de onderdelen van de wapenrusting op de afbeelding. Vertel de kinderen hoe de wapenrusting van God u heeft geholpen om ‘weerstand [te] bieden aan de boze dag’ (vers 15).

  • In het lesschema voor Efeze in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2019 staat een doe-pagina over de wapenrusting van God. Knip de onderdelen van de wapenrusting uit, en laat de kinderen ze op een van de poppetjes leggen terwijl u Leer en Verbonden 27:15–18 voorleest. Leg de kinderen uit wat ze kunnen doen om de wapenrusting van God aan te trekken, zoals bidden, het goede kiezen, anderen dienen enzovoort.

    Afbeelding
    kinderen spelen

    Ik kan de wapenrusting van God aantrekken.

Leer en Verbonden 28:2, 6–7

De profeet leidt de kerk.

Weten de kinderen in uw klas waarom we profeten hebben? Leg aan de hand van Leer en Verbonden 28 uit dat de profeet de enige is die de kerk kan leiden.

Mogelijke activiteiten

  • Lees of vertel het verhaal van Hiram Page. (Zie ‘Hoofdstuk 14: De profeet en de openbaringen voor de kerk’, Verhalen uit de Leer en Verbonden, 56–57.) Getuig dat onze hemelse Vader en Jezus Christus Joseph Smith hadden uitgekozen om de kerk in die tijd te leiden (zie Leer en Verbonden 28:2). Getuig dat de huidige profeet is geroepen om de Heer te helpen zijn kerk in onze tijd te leiden.

  • Speel het spelletje ‘volg de leider’: een kind staat vooraan in de klas, en de andere kinderen doen hem of haar na. Dit kan leiden tot een gesprek over redenen waarom we de profeet volgen. U kunt een plaat van Jezus Christus laten zien en uitleggen dat we de profeet volgen omdat hij de Heiland volgt en de woorden van de Heiland spreekt.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 27:1–2

Het avondmaal helpt mij om aan Jezus Christus te denken.

Hoe kunnen de beginselen in Leer en Verbonden 27:1–2 ertoe bijdragen dat de kinderen meer aan het avondmaal hebben?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen opschrijven wat de Heiland hun volgens hen over het avondmaal wil vertellen. Ze kunnen eventueel ‘Avondmaal’ in de Gids bij de Schriften opzoeken (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Laat ze vertellen wat ze hebben opgeschreven, en laat ze hun lijstje aanvullen aan de hand van Leer en Verbonden 27:1–2. Hoe kunnen de punten op hun lijstje beïnvloeden hoe ze aan het avondmaal deelnemen?

  • Bedenk samen wat het betekent om van het avondmaal te nemen ‘met het oog alleen op [Gods] eer gericht’ (vers 2). Stel vragen als: Waardoor worden onze ogen en gedachten tijdens het avondmaal soms afgeleid? Hoe kunnen we ons op de Heiland concentreren als we aan het avondmaal deelnemen? Hoe kan ons dat helpen om Hem elke dag te volgen?

Leer en Verbonden 27:15–18

Met de wapenrusting van God kan ik het kwaad weerstaan.

De kinderen in uw klas zullen in hun leven met veel slechte invloeden te maken krijgen. Onze hemelse Vader wil hen helpen om het kwaad te weerstaan. Hoe kunt u hen inspireren om de wapenrusting van God aan te trekken?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen Leer en Verbonden 27:15–18 lezen en de delen van de wapenrusting tekenen. Toon zo nodig de afbeelding in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Wat hebben we volgens de beschrijving van de wapenrusting nodig om het kwaad in onze omgeving te bestrijden? (Mogelijke antwoorden: gerechtigheid, geloof, heil enzovoort.)

  • Laat de kinderen bedenken wat ze kunnen doen om verleidingen te weerstaan. Laat ze de volgende zin aanvullen: ‘We trekken elke dag de wapenrusting van God aan door …’ Leg uit dat alles wat ze doen om dichter tot Christus te komen een manier is om de wapenrusting van God aan te trekken.

Leer en Verbonden 28:1–7, 15

Mijn hemelse Vader leidt mij door de Heilige Geest.

Leer en Verbonden 28:1–7, 15 kan de kinderen duidelijk maken dat iedereen door de Heilige Geest kan worden geleid, maar dat openbaring voor de kerk altijd door middel van de profeet wordt gegeven.

Mogelijke activiteiten

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om hun ouders te vragen of ze tijdens de thuisavond een lesje mogen geven over iets wat ze in de klas hebben geleerd.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik muziek. Door jeugdwerkliedjes en lofzangen te zingen, kunnen kinderen evangeliebeginselen beter begrijpen en onthouden. U betrekt ze op die manier ook bij de les.

Afdrukken