Leer en Verbonden 2021
22–28 februari. Leer en Verbonden 18–19: ‘De waarde van zielen is groot’


‘22–28 februari. Leer en Verbonden 18–19: “De waarde van zielen is groot”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘22–28 februari. Leer en Verbonden 18–19’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
boerderij van Martin Harris

Boerderij van Martin Harris, Al Rounds

22–28 februari

Leer en Verbonden 18–19

‘De waarde van zielen is groot’

Vraag uw hemelse Vader aan welke beginselen in Leer en Verbonden 18–19 de kinderen iets zullen hebben.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Lees Leer en Verbonden 18:2, en leg uit dat Oliver Cowdery door de Geest wist dat de Schriften waar waren. Vertel de kinderen over een situatie waarin de Geest tot u getuigde dat de Schriften waar zijn. Laat ze vertellen over ervaringen waarbij zij voelden dat de Schriften waar zijn.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 18:10–12

Ieder van ons is van grote waarde voor God.

Kinderen die ervan doordrongen zijn dat hun hemelse Vader van hen – en van al zijn kinderen – houdt, hebben meer zelfvertrouwen en zijn vriendelijker voor anderen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen samen met u Leer en Verbonden 18:10 een paar keer herhalen. Leg uit dat ‘zielen’ op al Gods kinderen slaat. Herhaal vers 10, maar vervang telkens het woord ‘zielen’ door de naam van een van de kinderen. (Zie ook de doe-pagina van deze week.)

  • Bedenk samen wat mensen zoal waardevol vinden. Laat de kinderen vervolgens om de beurt in een spiegel kijken. Vertel elk kind dat hij of zij als kind van God van grote waarde is. Getuig dat ze voor hun hemelse Vader van meer waarde zijn dan de dingen die ze eerder hadden bedacht.

Leer en Verbonden 18:13-16.

Over het evangelie vertellen, geeft mij vreugde.

Hoe gaat u de kinderen inspireren om anderen uit te nodigen tot Christus te komen en grote vreugde te vinden?

Mogelijke activiteiten

  • Vertel de kinderen over iets waar u vreugde aan beleeft. Laat elk kind iets noemen waar het vreugde in vindt. Lees Leer en Verbonden 18:13, 16. Wanneer heeft de Heer vreugde? Hoe krijgen wij volgens Hem vreugde?

  • Zing samen een liedje over zendingswerk, zoals ‘Een zendeling wil ik vandaag al zijn’ (Kinderliedjes, p. 90). Bedenk samen manieren waarop de kinderen het evangelie kunnen uitdragen, ook bij hen thuis. Vertel over een situatie waarin u over het evangelie hebt verteld, en laat de kinderen over soortgelijke ervaringen vertellen.

Leer en Verbonden 19:18–19, 23–24

Jezus Christus gehoorzaamde zijn hemelse Vader, ook als dat moeilijk was.

De Heiland was bereid ‘de bittere beker […] te drinken, en [niet] terug [te] deinzen’ (vers 18), wat voor ieder van ons een voorbeeld van gehoorzaamheid aan de wil van onze hemelse Vader is. Hoe kunt u de kinderen inspireren om Jezus’ voorbeeld te volgen?

Mogelijke activiteiten

  • Toon een afbeelding van Jezus Christus’ lijden in Gethsémané. (Zie het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen.) Laat de kinderen vertellen wat ze op de afbeelding zien. Vat in uw eigen woorden samen wat de Heiland in Leer en Verbonden 19:18–19 over zijn lijden zei. Benadruk dat lijden voor onze zonden het moeilijkste was wat iemand ooit heeft gedaan. Maar omdat Jezus van zijn Vader en van ons hield, gehoorzaamde Hij de wil van God. Hoe kunnen wij onze hemelse Vader gehoorzamen?

  • Verzin samen eenvoudige gebaren bij Leer en Verbonden 19:23. Lees het vers een paar keer en laat de kinderen daarbij de gebaren maken. Bedenk samen manieren om van Christus te leren en naar zijn woorden te luisteren.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 18:10–12

Ieder van ons is van grote waarde voor God.

Veel mensen hebben een laag gevoel van eigenwaarde; anderen zijn onvriendelijk tegen mensen die anders zijn dan zij. De krachtige boodschap in Leer en Verbonden 18:10 kan van invloed zijn op de manier waarop we onszelf en de mensen om ons heen zien.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen hun naam op een papiertje schrijven, en geef daarna de papiertjes door. Laat ze op elk papiertje iets schrijven wat ze leuk vinden aan het kind van wie de naam op het papiertje staat. Moedig de kinderen aan om vriendelijke, attente dingen op te schrijven. Lees samen Leer en Verbonden 18:10–12, en vraag de kinderen hoe belangrijk wij voor God zijn. Leg uit dat we allemaal van grote waarde in de ogen van God zijn, omdat we zijn kinderen zijn.

  • Toon de kinderen iets wat waardevol voor u is. Hoe gaan we om met dingen die waardevol voor ons zijn? Laat een kind Leer en Verbonden 18:10 voorlezen. Hoe kunnen we andere mensen duidelijk maken dat ‘de waarde van [hun ziel] groot is’ in onze ogen?

    Afbeelding
    Jezus houdt een jongetje vast

    De waarde van een ziel, Liz Lemon Swindle

Leer en Verbonden 19:16–19

Jezus Christus heeft voor mij geleden.

Hoe kunt u zorgen voor eerbied in de klas, zodat de Heilige Geest tot de kinderen kan getuigen dat Jezus Christus de prijs voor hun zonden heeft betaald?

Mogelijke activiteiten

  • Vertel het lijdensverhaal van Jezus Christus. (Zie ‘Hoofdstuk 51: Jezus lijdt in de hof van Gethsémané’, Verhalen uit het Nieuwe Testament, 129–132.) Vraag de kinderen om het verhaal in hun eigen woorden na te vertellen, en laat ze daarna lezen hoe de Heiland zijn ervaring in Leer en Verbonden 19:16–19 beschrijft. Wat leren we uit zijn beschrijving?

  • Laat de kinderen hun ogen sluiten en zich afvragen wat voor gevoel ze over de Heiland hebben, terwijl u Leer en Verbonden 19:16–19 voorleest. Zoek samen in Lofzangen of Kinderliedjes naar liedjes waarmee ze hun gevoelens over Jezus Christus kunnen uitdrukken (zie de onderwerpenlijsten in deze boeken). Moedig de kinderen aan om de gekozen liedjes te zingen en hun getuigenis te geven.

  • Help de kinderen om het derde geloofsartikel uit het hoofd te leren.

Leer en Verbonden 19:26, 34–35, 38

Gods zegeningen zijn meer waard dan aardse schatten.

Het Boek van Mormon laten drukken was duur, en Joseph Smith had er het geld niet voor. De Heer vroeg Martin Harris ‘een gedeelte van [zijn] bezit weg’ te geven, dus om een deel van zijn boerderij te verkopen, zodat de drukker betaald kon worden (vers 34). Wij zijn enorm gezegend door de offers die Martin en anderen hebben gebracht.

Mogelijke activiteiten

  • Zet vragen op het bord die de kinderen helpen Leer en Verbonden 19:26, 34–35, 38 te begrijpen. Bijvoorbeeld: Wat verlangde de Heer van Martin Harris? Waarom vroeg Hij dat? Wat beloofde Hij in ruil? Laat de kinderen in groepjes van twee naar de antwoorden zoeken. Laat ze zich afvragen hoe ze zich zouden voelen als ze Martin Harris waren.

  • Laat de kinderen een exemplaar van het Boek van Mormon zien, en noem iets wat u er fijn aan vindt. Moedig ze aan om te vertellen wat zij ervan vinden. Vertel kort welke offers Martin Harris bracht zodat het Boek van Mormon kon worden gedrukt (Verhalen uit de Leer en Verbonden, 33). Welk advies gaf de Heer in Leer en Verbonden 19:38 aan Martin wat hem hielp om trouw en gehoorzaam te zijn? Bedenk samen dingen die de kinderen nu kunnen opofferen om God te gehoorzamen of Hem bij zijn werk te helpen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om te bedenken wie iets zou kunnen hebben aan wat ze vandaag in Leer en Verbonden 18 of 19 hebben geleerd. Bijvoorbeeld: wij zijn allemaal van grote waarde in de ogen van God. Moedig ze aan om nu al te beslissen hoe ze die persoon erover gaan vertellen.

Ons onderwijs verbeteren

Help de kinderen om uit de Schriften te leren. Sommige kinderen vinden het moeilijk om in de Schriften te lezen. Misschien helpt het hen als u hun aandacht op één vers of zinsnede vestigt.

Afdrukken