Leer en Verbonden 2021
15–21 februari. Leer en Verbonden 14–17: ‘Als getuige staan’


‘15–21 februari. Leer en Verbonden 14–17: “Als getuige staan”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘15–21 februari. Leer en Verbonden 14–17’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
Joseph Smith en de drie getuigen knielen in gebed neer

15–21 februari

Leer en Verbonden 14–17

‘Als getuige staan’

Hoe kunt u de kinderen leren als getuige van het evangelie te staan? De activiteiten in dit lesschema kunnen u daarbij helpen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

U kunt een paar kinderen vragen om te vertellen wat ze deze week thuis of in het jeugdwerk hebben geleerd en wat volgens hen waar is.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 14:1–7

Ik kan de Heer bij zijn werk helpen.

Hoe kunnen de kinderen door de woorden van de Heer tot David Whitmer inzien hoe ze aan Gods werk kunnen deelnemen?

Mogelijke activiteiten

  • Vertel kort iets over de familie Whitmer. (Zie Heiligen, deel 1, hoofdstuk 7, of het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen.) Vertel bijvoorbeeld wie David Whitmer was, en hoe zijn familie en hij Joseph Smith hielpen in de periode dat hij het Boek van Mormon vertaalde.

  • Zorg dat de kinderen begrijpen in welk opzicht werken op het veld te vergelijken is met meewerken aan Gods ‘groot en wonderbaar werk’ (vers 1). Gewassen oogsten kan bijvoorbeeld symbool staan voor zielen tot Christus brengen. U kunt een afbeelding van een boer laten zien, boerenkleding meenemen die de kinderen kunnen aantrekken, of vertellen over het leven op een boerderij. Leg uit dat David Whitmer een boer was die wilde weten wat hij voor de Heer kon doen. Lees Leer en Verbonden 14:3–4 voor, en zoek samen op wat David Whitmer van de Heer moest doen. Hoe kunnen wij aan het werk van de Heer deelnemen?

  • Leg met behulp van een cadeautje uit wat Gods gave van het eeuwige leven inhoudt. U kunt de kinderen bijvoorbeeld een pakje laten zien waar een papiertje met daarop de woorden ‘Eeuwig leven’ in zit (Leer en Verbonden 14:7). Laat een kind het cadeautje uitpakken en Leer en Verbonden 14:7 voorlezen. Leg uit dat eeuwig leven betekent voor altijd bij God wonen en zoals Hij zijn. Getuig van de zegeningen die we krijgen door de geboden te onderhouden en het eeuwige leven te ontvangen.

    Afbeelding
    zendelingen onderwijzen een gezin

    Zendingswerk is een manier waarop we de Heer met zijn werk kunnen helpen.

Leer en Verbonden 15:6; 16:6

Ik kan anderen dichter tot Jezus Christus brengen.

John Whitmer en Peter Whitmer jr. waren de broers van David Whitmer. Net als David wilden ze weten wat ze voor de Heer konden doen. Hij verlangt van ons dat wij ‘zielen tot [Hem] brengen’.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen vertellen over iets wat belangrijk of waardevol voor ze is, zoals een stuk speelgoed, een boek of een game. Lees Leer en Verbonden 15:6 of 16:6, en laat de kinderen hun hand opsteken als ze horen wat volgens de Heer ‘de meeste waarde’ heeft.

  • Maak samen een lijstje van manieren waarop de kinderen iemand kunnen helpen om Jezus Christus te volgen. Ze kunnen bijvoorbeeld vriendschap sluiten, over de Schriften vertellen, of bidden voor iemand in nood. De kinderen kunnen ideeën opdoen uit afbeeldingen in kerktijdschriften of in het Evangelieplatenboek. Of ze kunnen zelf iets tekenen. Moedig ze aan om in de komende week een van die ideeën in praktijk te brengen.

Leer en Verbonden 17

Ik kan getuigen van de dingen die God voor mij heeft gedaan.

David Whitmer was een van de drie getuigen van het Boek van Mormon, en vier van zijn broers zaten bij de acht getuigen. Net als David en zijn broers kan ieder van ons ‘als getuige’ van de waarheid staan (Leer en Verbonden 14:8).

Mogelijke activiteiten

  • Vertel de kinderen over de drie getuigen en de acht getuigen. (Zie ‘Hoofdstuk 7: Getuigen zien de gouden platen’ [Verhalen uit de Leer en Verbonden, 31–33], of het bijbehorende filmpje op ChurchofJesusChrist.org.) Laat de kinderen een tekening maken van de getuigen die de platen zien.

  • Laat de kinderen de doe-pagina van deze week inkleuren, en aan de hand daarvan het verhaal van de drie getuigen vertellen.

  • Houd een exemplaar van het Boek van Mormon omhoog, en lees de volgende woorden in Leer en Verbonden 17:6 voor: ‘zowaar uw Heer en uw God leeft, het is waar’. Vertel de kinderen hoe u weet dat het Boek van Mormon waar is. Moedig de kinderen aan om getuigen van het Boek van Mormon te worden, door het te lezen, te bidden om te weten of het waar is, en dan anderen hun getuigenis te geven.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 14–16

Ik kan de Heer bij zijn werk helpen.

Bij uw bespreking van de openbaringen aan de broers uit de familie Whitmer kunt u vertellen op welke manieren de Heer ons zoal vraagt om Hem met zijn werk te helpen.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel verhalen over David Whitmer en zijn familie waar de kinderen volgens u iets aan zullen hebben (zie Heiligen, deel 1, hoofdstuk 7). Hoe waren de Whitmers een instrument in de handen van de Heer om zijn koninkrijk op te bouwen?

  • Schrijf eenvoudige vragen en bijpassende Schriftverwijzingen uit Leer en Verbonden 14–16 op strookjes papier. Bijvoorbeeld: Waarmee kunnen we het woord van God vergelijken? (14:2) Wat is de grootste van alle gaven van God? (14:7) Wat heeft volgens de Heer de meeste waarde? (15:6; 16:6). Laat elk kind een vraag kiezen en in de verzen op zoek gaan naar antwoorden.

  • Schrijf twee kopjes op het bord: Werken op de boerderij en Het werk van de Heer. Zoek samen in Leer en Verbonden 14:3–4 naar zinsneden die met werken op de boerderij te maken hebben, en zet ze onder het eerste kopje op het bord. Wat kunnen we van deze woorden over Gods werk leren? Schrijf de antwoorden van de kinderen onder het tweede kopje. Hoe kunnen wij het werk van de Heer bevorderen?

Leer en Verbonden 17

Ik kan getuigen van de dingen die God voor mij heeft gedaan.

In Leer en Verbonden 17 zei de Heer tegen Oliver Cowdery, David Whitmer en Martin Harris dat ze de drie getuigen van het Boek van Mormon zouden zijn. Laat de kinderen inzien hoe ook zij als getuige van de waarheid kunnen staan.

  • Vraag vooraf aan een kind om het verhaal van de drie getuigen te vertellen. (Zie ‘Hoofdstuk 7: Getuigen zien de gouden platen’ [Verhalen uit de Leer en Verbonden, 31–33], of het bijbehorende filmpje op ChurchofJesusChrist.org.) Hoe kunnen we volgens dit verhaal dappere getuigen zijn? U kunt eventueel ook delen laten zien van de Engelstalige video ‘A Day for the Eternities’ (ChurchofJesusChrist.org; het deel over de drie getuigen begint ongeveer bij 15:00).

  • Lees samen de belofte van de Heer in Leer en Verbonden 17:1–3, en zoek in ‘Het getuigenis van drie getuigen’ in het Boek van Mormon hoe die belofte in vervulling is gegaan.

  • Lees samen Leer en Verbonden 17:3–5 en ga na wat Oliver Cowdery, Martin Harris en David Whitmer moesten doen nadat ze de gouden platen hadden gezien. Van welke waarheden kunnen we zoal getuigen? Vertel over situaties waarin u anderen uw getuigenis hebt gegeven, en laat de kinderen over soortgelijke ervaringen vertellen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om als getuige te staan van iets wat ze vandaag in de klas hebben geleerd. Laat ze tijdens de volgende les vertellen hoe dat is gegaan.

Ons onderwijs verbeteren

Laat de kinderen actief bezig zijn. U kunt van hun energie gebruik maken door ze een verhaal te laten uitbeelden of gebaren te laten maken die bij een liedje of Schrifttekst passen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 25–26.)

Afdrukken