Oppi ja liitot 2021
26. huhtikuuta – 2. toukokuuta. Oppi ja liitot 45: ”Lupaukset täyttyvät”


”26. huhtikuuta – 2. toukokuuta. Oppi ja liitot 45: ’Lupaukset täyttyvät’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”26. huhtikuuta – 2. toukokuuta. Oppi ja liitot 45”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
nuoria temppelin luona

26. huhtikuuta – 2. toukokuuta

Oppi ja liitot 45

”Lupaukset täyttyvät”

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Kirjoittakaa ajatukset, joita tulee mieleenne. Tallentakaa tuntemuksenne ja toteuttakaa ne teot, joihin tunnette innoitusta.” (”Ilmoitusta kirkkoa varten, ilmoitusta elämäämme varten”, Liahona, toukokuu 2018, s. 95.)

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Me elämme vaikeita aikoja, ja se voi aiheuttaa huolta. Jopa Jeesuksen opetuslapset huolestuivat, kun he kuulivat Hänen profetoivan onnettomuuksista, joita tapahtuisi meidän aikanamme (ks. OL 45:34). Myös varhaiset pyhät Kirtlandissa Ohiossa tunsivat huolta vaikeista ajoista, joita he elivät: oli muun muassa ”monia valheellisia kirjoituksia – – ja mielettömiä tarinoita”, jotka horjuttivat evankeliumin sanomaa (OL 45, luvun johdanto). Mutta Herran vastaus silloin ja nyt on tämä: ”Älkää olko huolissanne” (jae 35). Kyllä, jumalattomuutta on, mutta on myös todisteita siitä, että Jumala jouduttaa työtään. Kyllä, on ennustettu, että vaikeita aikoja tulee ennen Vapahtajan toista tulemista, ja meidän tulee olla niistä tietoisia. Mutta nämä eivät ole pelkästään varoituksia vaarasta – ne ovat myös merkkejä siitä, että Jumalan lupaukset ovat toteutumassa. Ehkäpä tästä syystä luku OL 45 – ilmoitus, joka kuvaa monia näistä merkeistä yksityiskohtaisesti – vastaanotettiin ”pyhien iloksi” (luvun johdanto).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

OL 45:1–5

Jeesus Kristus on meidän puolustajamme Isän luona.

Oletko koskaan tuntenut riittämättömyyttä tai kelvottomuutta Jumalan edessä? Voit saada varmuutta jakeista OL 45:1–5. Mitä ilmaukset kuten ”puolustaja” tai ”ajaa teidän asiaanne” kertovat sinulle? Millä tavoin Vapahtaja on puolustajasi tai ajaa sinun asiaasi? Mitä sinulle merkitsee tieto siitä, että Kristus on puolustajasi?

Presidentti Joseph Fielding Smithin seuraavat sanat voivat auttaa sinua pohtimaan näitä jakeita: ”Jeesus [on] meidän puolustajamme, joka ajaa asiaamme meidän välimiehenämme palvelutehtävänsä ja työnsä avulla saattaakseen meidät sovintoon, tuodakseen meidät yksimielisyyteen Jumalan kanssa” (julkaisussa Conference Report, lokakuu 1953, s. 58).

Katso myös 2. Nefi 2:8–9; Moosia 15:7–9; Moroni 7:27–28; OL 29:5; 62:1.

OL 45:9–10

Evankeliumi on viirinä kansakunnille.

Muinoin viiri oli eräänlainen lippu, jota kannettiin taisteluun. Se kokosi yhteen sotilaita, loi ykseyttä ja auttoi heitä tietämään, minne kokoontua ja mitä tehdä. Kun luet jakeita OL 45:9–10, pohdi, kuinka evankeliumin liitot ovat olleet sinulle viirinä. Millä tavalla elämäsi olisi erilaista, ellei sinulla olisi näitä liittoja?

Katso myös Jes. 5:26; 11:10–12; OL 115:5–6.

OL 45:11–75

Herran lupaukset täyttyvät.

Sota, pahuus ja hävitys edeltävät Vapahtajan toista tulemista. Mutta ”älkää olko huolissanne”, Herra on sanonut, ”sillä kun kaikki tämä tapahtuu, te tiedätte, että teille annetut lupaukset täyttyvät” (OL 45:35).

Kun tutkit jakeita OL 45:11–75, niin voisit keskittyä paitsi huolestuttaviin tapahtumiin, joista on ennustettu, myös Herran lupaamiin siunauksiin (esim. jakeiden 54–59 lupauksiin Vapahtajan tuhatvuotisesta valtakaudesta). Voisit tehdä tämän laatimalla luetteloja, kirjoittamalla jakeiden viereen keskeisiä sanoja tai korostamalla jakeita. Mitä sellaista löydät avuksesi, niin ettet ole huolissasi viimeisistä ajoista?

OL 45:31–32, 56–57

Seisokaa pyhissä paikoissa, älkääkä horjuko.

Yhtenä syynä siihen, miksi Vapahtaja ja Hänen profeettansa opettavat meille Herran toisen tulemisen merkkejä, on auttaa meitä valmistautumaan. Mitä opit jakeiden OL 45:31–32, 56–57 pohjalta valmistautumisesta Herran toiseen tulemiseen? Voisi olla hyödyllistä kerrata vertaus kymmenestä morsiusneidosta, joka on jakeissa Matt. 25:1–13. Vapahtaja vertasi tämän vertauksen öljyä totuuteen ja Pyhään Henkeen (ks. OL 45:57). Mitä oivalluksia saat, kun luet vertauksen tällä tavoin?

Kuva
kymmenen morsiusneitoa

Vertaus kymmenestä morsiusneidosta, Dan Burr

OL 45:11–15, 66–71

Siion on turvapaikkana Jumalan pyhille.

Joseph Smithin aikana pyhät olivat innokkaita rakentamaan Siionia, Uutta-Jerusalemia, kuten sitä on kuvailtu Mormonin kirjassa (ks. Et. 13:2–9) ja Joseph Smithin innoitetussa raamatunkäännöksessä (ks. Moos. 7:62–64). Mitä opit Siionista – sekä Henokin ajan muinaisesta kaupungista että myöhempien aikojen kaupungista – jakeiden OL 45:11–15, 66–71 pohjalta?

Nykyään käsky perustaa Siion tarkoittaa Jumalan valtakunnan vakiinnuttamista sinne, missä tahansa me asummekin – missä tahansa Jumalan lapset kokoontuvatkin Hänen ”ikuisen liittonsa” turvaan (ks. jae 9). Mitä voit tehdä auttaaksesi Siionin rakentamisessa siellä, missä olet?

Katso myös Gospel Topics, ”Zion” [Siion], topics.churchofjesuschrist.org.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

OL 45:3–5.Mitä puolustaja tekee meidän hyväksemme? Voisitte katsoa videon ”The Mediator” [Välimies] (churchofjesuschrist.org) ja puhua siitä, miksi Vapahtajaa kutsutaan meidän puolustajaksemme.

OL 45:9–10.Jos perheellänne olisi viiri tai lippu, joka kuvaa sitoutumistanne evankeliumiin, miltä se näyttäisi? Voisi olla hauskaa valmistaa yhdessä perheen lippu ja keskustella siitä, kuinka voitte auttaa muita noudattamaan evankeliumin tasovaatimuksia.

OL 45:32.Mitkä ovat meille ”pyhiä paikkoja”? Mitä tarkoittaa se, ettei horju? Kuinka voimme tehdä kodistamme pyhän paikan?

OL 45:39–44.Kuinka voit auttaa perheesi jäseniä ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että odottaa Vapahtajan toista tulemista? Voisit ehkä miettiä jotakin tapahtumaa, josta iloitset ennalta, ja kertoa, millä tavoin ”odotat” sitä tapahtumaa. Tai voisitte leipoa jotakin yhdessä ja odottaa merkkejä siitä, että se on valmista syötäväksi. Mitä me teemme odottaaksemme Vapahtajan toista tulemista?

OL 45:55.Kohtien 1. Nefi 22:26 ja Ilm. 20:1–3 lukeminen voi auttaa perhettänne ymmärtämään, kuinka Saatana ”pannaan kahleisiin” tuhatvuotisen valtakunnan ajaksi. Kuinka voimme panna Saatanan kahleisiin omassa elämässämme?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Kun jälleen saapuu Hän”, Lasten laulukirja, s. 46–47; ks. myös ”Ideoita siihen, kuinka edistää pyhien kirjoitusten tutkimista yhdessä perheenä”.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Käytä tutkimisen apuneuvoja. Saat näkemyksiä pyhistä kirjoituksista käyttämällä alaviitteitä ja Pyhien kirjoitusten opasta.

Kuva
Kristus laskeutuu

Kristuksen tuleminen, Jubal Aviles Saenz

Tulosta