Oppi ja liitot 2021
26. huhtikuuta – 2. toukokuuta. Oppi ja liitot 45: ”Lupaukset täyttyvät”


”26. huhtikuuta – 2. toukokuuta. Oppi ja liitot 45: ’Lupaukset täyttyvät’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Oppi ja liitot 2021, 2020

”26. huhtikuuta – 2. toukokuuta. Oppi ja liitot 45”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2021

Kuva
nuoria temppelin luona

26. huhtikuuta – 2. toukokuuta

Oppi ja liitot 45

”Lupaukset täyttyvät”

Opettajana tärkein valmistautumisesi on hengellistä. Aloita tutkimalla lukua OL 45 ja rukoilemalla Pyhän Hengen johdatusta. Tässä opetusehdotuksessa on ideoita, joista voi olla sinulle hyötyä. Saatat löytää ideoita myös aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksesta tai Liahonasta tai Ystävästä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kysy lapsilta, haluaisivatko he kertoa jostakin, mitä he ovat oppineet pyhistä kirjoituksista tällä viikolla. Valitse joku kertomaan ja pyydä muita lapsia nostamaan kätensä, jos he ovat oppineet jotakin samanlaista.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

OL 45:32

Minä voin ”[seisoa] pyhissä paikoissa”.

Jakeessa OL 45:32 Herra on opettanut, että Hänen opetuslapsensa löytävät viimeisinä aikoina turvaa seisomalla pyhissä paikoissa – paikoissa, jotka ovat erityisiä Herralle. Kuinka voit auttaa lapsia huomaamaan pyhät paikat omassa elämässään?

Mahdollisia toimintoja

  • Laita kuvia kodista, kirkkorakennuksesta ja temppelistä eri puolille huonetta. Anna näitä paikkoja kuvailevia vihjeitä ja kehota lapsia seisomaan lähellä kuvaa, jota kuvailet. Lue jakeen OL 45:32 ensimmäinen lause. Todista, että meitä siunataan, kun vietämme aikaa pyhissä paikoissa kuten kotonamme, kirkkorakennuksissamme ja temppelissä. Pyydä lapsia kertomaan, miltä heistä tuntuu, kun he ovat tämän kaltaisissa pyhissä paikoissa.

  • Kehota lapsia tekemään tämän viikon toimintasivun tehtävä. Auta heitä kirjoittamaan piirustukseensa ”Minä voin auttaa siinä, että kodistani tulee pyhä paikka” ja OL 45:32. Mitä he voivat omalta osaltaan tehdä, jotta heidän kodistaan tulisi pyhä paikka?

  • Auta lapsia miettimään, mitä tarkoittaa se, että ”ei horju”, pyytämällä heitä pysymään liikkumatta yhden minuutin ajan. Lue jakeen OL 45:32 ensimmäinen lause. Auta lapsia ymmärtämään, että ”seisovat pyhissä paikoissa eivätkä horju” tarkoittaa sitä, että valitsee oikein koko ajan riippumatta siitä, mitä tapahtuu. Kehota heitä olemaan horjumatta pois vanhurskaista ajatuksista ja teoista.

OL 45:44–45

Jeesus Kristus tulee jälleen.

Kun pyhät Kirtlandissa Ohiossa kuulivat ilmoituksen, joka on luvussa OL 45 ja jossa puhutaan viimeisistä ajoista ja Vapahtajan toisesta tulemisesta, he ottivat sen vastaan iloiten. Mieti, kuinka autat lapsia valmistautumaan iloiten Vapahtajan toiseen tulemiseen.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia miettimään, miltä heistä tuntuu, kun he tietävät, että joku erityinen henkilö on tulossa käymään heidän luonaan, kuten isovanhemmat tai ystävä. Kuinka he valmistautuvat vierailuun? Näytä kuvaa Vapahtajasta ja lue jakeet OL 45:44–45 kokonaan tai osittain. Kerro lapsille, miltä sinusta tuntuu se, että Vapahtaja tulee jälleen, ja anna heidän kertoa tuntemuksistaan.

  • Näytä kuvaa Vapahtajan toisesta tulemisesta (ks. aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotus) ja pyydä lapsia kertomaan, miltä heistä tuntuu, kun he näkevät kuvan. Lausu todistuksesi siitä, että Jeesus Kristus tulee jälleen.

  • Laulakaa jokin Vapahtajan toisesta tulemisesta kertova laulu, kuten ”Kun jälleen saapuu Hän” (Lasten laulukirja, s. 46–47). Keskustelkaa laulun avulla siitä, millä tavoin me voimme valmistautua siihen, kun Jeesus tulee jälleen. Me voimme esimerkiksi tehdä Jumalan tahdon ja antaa valomme loistaa muille.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

OL 45:3–5

Jeesus Kristus on meidän puolustajamme Isän luona.

Kuinka voit auttaa lapsia vahvistamaan uskoaan siihen, että Jeesus Kristus on heidän puolustajansa? Kuinka olet oppinut tämän itse?

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita erillisille paperilapuille jakeiden OL 45:3–5 sanoja ja ilmauksia. Anna lapsille hetki aikaa tutkia näitä jakeita pyhistä kirjoituksistaan ja kehota heitä sitten sulkemaan pyhät kirjoituksensa ja panemaan paperilapuilla olevat sanat samaan järjestykseen kuin ne ovat jakeessa. Mitä Vapahtaja näiden jakeiden mukaan sanoo ajaakseen meidän asiaamme taivaallisen Isän edessä?

  • Auta lapsia määrittelemään, mitä puolustaja tekee. Mitä sellaista Vapahtaja teki, minkä ansiosta Hän voi olla meidän Puolustajamme? Kerro ajatuksiasi siitä, mitä Jeesus Kristus on tehnyt meidän hyväksemme, ja anna lasten kertoa omista tuntemuksistaan.

OL 45:9

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on valona maailmalle.

Auta opettamiasi lapsia miettimään, millä tavoin evankeliumi valmistaa maailmaa Vapahtajan toiseen tulemiseen.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvia valosta ja lipusta tai piirrä ne taululle. Kehota lapsia lukemaan OL 45:9 ja miettimään, millä tavoin evankeliumi on kuin valo, viiri (tai lippu) ja sanansaattaja. Voisit selittää, että muinoin viiri oli eräänlainen lippu, jota kannettiin taisteluun. Se auttoi sotilaita tietämään, minne kokoontua ja mitä tehdä.

    Kuva
    sotapäällikkö Moroni pitelee vapauden tunnusta

    Vapauden tunnus, Larry Conrad Winborg

  • Auta lapsia opettelemaan ulkoa jae 9 kokonaan tai osittain kirjoittamalla se taululle ja pyyhkimällä siitä pari sanaa kerrallaan.

OL 45:37–38

Jeesus Kristus tulee jälleen.

Lapsista voi olla pelottavaa lukea sodista, jumalattomuudesta ja hävityksestä, joiden on profetoitu tapahtuvan ennen Vapahtajan toista tulemista. Kuinka voit auttaa heitä odottamaan iloiten tätä luvattua päivää?

Mahdollisia toimintoja

  • Kysy lapsilta, mistä he tietävät, milloin uusi vuodenaika lähestyy. Mitä merkkejä he etsivät? Selitä, että aivan kuten on merkkejä uudesta vuodenajasta, samoin on merkkejä Vapahtajan toisesta tulemisesta. Lukekaa yhdessä OL 45:37–38. Millaisia Jeesus sanoi toisen tulemisensa merkkien olevan? Auta lapsia huomaamaan merkkejä, joihin meidän pitäisi kiinnittää huomiota, antamalla kullekin lapselle (tai lapsiryhmälle) luettavaksi luvusta OL 45 muutamia jakeita, joissa kuvaillaan näitä merkkejä. Voisit käyttää esimerkiksi jakeita 26–27, 31–33, 40–42. Anna lasten kertoa, mitä he löysivät. Mitkä näistä merkeistä ovat täyttymässä nykyään?

  • Kirjoita erillisille paperilapuille tulevia tapahtumia koskevia lupauksia, joita löysit tutkiessasi lukua OL 45. Joitakin esimerkkejä näistä lupauksista on jakeissa 44–45, 51–52, 55, 58–59, 66–71. Kirjoita taululle luettelo jakeista, joista lupaukset löytyvät. Anna lapsille paperilaput ja kehota heitä pyhien kirjoitustensa avulla yhdistämään taululla olevat jakeet lupauksiin. Keskustelkaa siitä, mitä nämä lupaukset tarkoittavat, ja kehota lapsia kertomaan, mitkä lupaukset auttavat heitä olemaan innostuneita Vapahtajan toisesta tulemisesta.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia miettimään, minkä luokassa oppimansa asian he voivat kertoa perheelleen. Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan luokalle, mitä he haluavat kertoa kotona.

Näin kehitymme opettamisessa

Auta lapsia tunnistamaan Hengen vaikutus. Kun opetat lapsia, kerro heille, milloin tunnet Pyhän Hengen. Kerro, kuinka tunnistat Hänen läsnäolonsa. Saatat esimerkiksi tuntea rauhaa tai iloa, kun laulat jotakin Vapahtajasta kertovaa laulua. Näiden tunteiden nimeäminen auttaa lapsia huomaamaan, milloin he tuntevat Hengen.

Tulosta