Oppi ja liitot 2021
10.–16. toukokuuta. Oppi ja liitot 49–50: ”Se, mikä on Jumalasta, on valoa”


”10.–16. toukokuuta. Oppi ja liitot 49–50: ’Se, mikä on Jumalasta, on valoa’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Oppi ja liitot 2021, 2020

”10.–16. toukokuuta. Oppi ja liitot 49–50”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2021

Kuva
lampi auringonnousun aikaan

10.–16. toukokuuta

Oppi ja liitot 49–50

”Se, mikä on Jumalasta, on valoa”

Kun luet lukuja OL 49–50, etsi sanomia tai periaatteita, joiden tunnet olevan erityisen merkityksellisiä opettamillesi lapsille. Tässä opetusehdotuksessa ehdotetaan muutamia.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Näytä kuvaa, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa, ja auta lapsia puhumaan siitä, kuinka Jeesus Kristus on kuin hyvä paimen.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

OL 49:12–14

Minä voin seurata Jeesusta Kristusta.

Auta lapsia ymmärtämään, että he voivat seurata Jeesusta Kristusta uskomalla Häneen, tekemällä parannuksen, menemällä kasteelle ja ottamalla vastaan Pyhän Hengen.

Mahdollisia toimintoja

  • Laita näkyviin neljä paperista leikattua jalanjälkeä ja neljä kuvaa, jotka kuvaavat uskomista Jeesukseen Kristukseen, parannuksen tekemistä, kasteelle menemistä ja Pyhän Hengen vastaanottamista. Lue OL 49:12–14 ja pyydä lapsia osoittamaan oikeaa kuvaa, kun kukin periaate tai toimitus mainitaan jakeissa. Anna lasten auttaa sinua asettamaan jalanjäljet lattialle ja kuvat jalanjälkien viereen ja kehota lapsia vuorotellen kävelemään jalanjälkiä pitkin. Lausu todistuksesi siitä, että kun teemme näissä kuvissa olevia asioita, me seuraamme Jeesusta Kristusta.

  • Tehkää tämän viikon toimintasivun avulla sorminukkeja, jotka voivat auttaa lapsia oppimaan, kuinka he voivat seurata Jeesusta Kristusta uskomalla, tekemällä parannuksen, menemällä kasteelle ja vastaanottamalla Pyhän Hengen lahjan.

OL 50:23–25

Hengellinen valoni voi kirkastua kirkastumistaan.

Pienten lasten voi olla vaikea ymmärtää abstrakteja käsitteitä kuten totuus ja henki, mutta niiden vertaaminen valoon, kuten Herra vertaa niitä jakeissa OL 50:23–25, voi olla avuksi.

Mahdollisia toimintoja

  • Käytä toimintaa, joka havainnollistaa sitä, kuinka meidän hengellinen valomme voi kirkastua kirkastumistaan. Voisit näyttää kuvia asioista, jotka antavat valoa (kuten kynttilä, lamppu ja aurinko), ja antaa lasten järjestää ne kirkkausjärjestykseen. Tai kehota lapsia kuvittelemaan, että he ovat valoja, jotka kirkastuvat, kun he alas kumarruttuaan nousevat hitaasti seisomaan ja ojentavat kätensä. Auta heitä ajattelemaan, mitä hyvää he voivat tehdä, jotta heidän hengellinen valonsa kirkastuu.

  • Laula lasten kanssa jokin hengellisestä valosta kertova laulu, kuten ”Mun valoni vain pieni on” (Lasten laulukirja, s. 96). Todista siitä, kuinka taivaallinen Isä on auttanut sinun valoasi kirkastumaan. Kerro lapsille valosta, jonka näet heissä.

OL 50:41–44

Jeesus Kristus rakastaa minua.

Jeesus Kristus on hyvä paimen. Me olemme Hänen lampaitaan, ja Hän rakastaa meitä jokaista. Mikä auttaa opettamiasi lapsia tuntemaan Hänen rakkautensa heitä kohtaan?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Jeesuksesta Kristuksesta lasten kanssa (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 47, 84 tai 116) ja kysy lapsilta, kuinka he tietävät, että Jeesus rakastaa lapsia. Kerro, mistä tiedät, että Jeesus rakastaa sinua ja jokaista luokassa olevaa lasta.

  • Valmista paperilampaita, kirjoita niihin luokassa olevien lasten nimet ja piilota ne eri puolille huonetta. Näytä kuvaa Vapahtajasta ja lue OL 50:41–42. Auta lapsia ymmärtämään, mitä näissä jakeissa opetetaan siitä, mitä Jeesus Kristus tuntee heitä kohtaan. Anna heidän etsiä lampaat eri puolilta huonetta ja laittaa ne taululle Jeesuksen kuvan viereen, niin ettei ”kukaan niistä – – joudu hukkaan” (jae 42).

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

OL 49:12–14

Minä voin seurata Jeesusta Kristusta.

Herra tarvitsee meitä kaikkia opettamaan muille, että he voivat tulla Hänen luokseen uskomalla, tekemällä parannuksen, menemällä kasteelle ja ottamalla vastaan Pyhän Hengen lahjan.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia vertaamaan jakeita OL 49:12–14 siihen, mitä Pietari opetti jakeessa Ap. t. 2:38 ja mitä on neljännessä uskonkappaleessa. Mitä yhtäläisyyksiä he löytävät? Miksi nämä totuudet ovat tärkeitä?

  • Kehota lapsia toimimaan pareittain ja esittämään, että toinen haluaa tietää, kuinka seurata Jeesusta Kristusta. Toinen lapsi voi opettaa häntä hyödyntäen jakeita OL 49:12–14.

OL 49:15–17

Avioliitto miehen ja naisen välillä on keskeisellä sijalla Jumalan suunnitelmassa.

Opettamasi lapset saattavat kohdata hämmentäviä viestejä avioliitosta. Jakeet OL 49:15–17 voivat auttaa heitä ymmärtämään, mitä Herra ajattelee avioliitosta.

Mahdollisia toimintoja

  • Selitä, että shakerit olivat ryhmä, joka uskoi, ettei ihmisten pitäisi mennä naimisiin (ks. OL 49, luvun johdanto). Kehota lapsia etsimään, mitä Herra on opettanut avioliitosta jakeissa OL 49:15–17.

  • Auta lapsia ymmärtämään, mitä tarkoittaa lause ”avioliitto on Jumalan säätämä”. Kehota heitä pareittain vertaamaan jakeita OL 49:15–17 asiakirjan ”Perhe – julistus maailmalle” kolmeen ensimmäiseen kappaleeseen. Miksi avioliitto on niin tärkeä taivaalliselle Isälle?

  • Laulakaa yhdessä toinen säkeistö laulusta ”Perheeni mulle rakas on” (Lasten laulukirja, s. 98) tai jokin muu perheestä kertova laulu. Auta lapsia miettimään, millä tavoin he voivat valmistautua solmimaan avioliiton temppelissä jonakin päivänä ja saamaan iankaikkisen perheen.

    Kuva
    aviopari temppelin ulkopuolella

    Avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä.

OL 50:40–46

Jeesus Kristus on hyvä paimen.

Jakeissa OL 50:40–46 on kielikuvia, jotka voivat auttaa opettamiasi lapsia ymmärtämään, mitä Vapahtaja ajattelee heistä.

Mahdollisia toimintoja

  • Tee yhdistämispeli käyttäen ilmauksia jakeista OL 50:40–46. Voisit esimerkiksi kirjoittaa yhteen korttiin ”Älkää pelätkö, pienet lapset” ja sen pariksi toiseen korttiin ”sillä te olette minun” (jae 41). Lukekaa yhdessä OL 50:40–46. Sekoita sitten kortit lattialle, pöydälle tai taululle ja pyydä lapsia yhdistämään ilmaukset. Mitä näissä virkkeissä opetetaan Jeesuksesta Kristuksesta?

  • Auta lapsia ymmärtämään, kuinka Vapahtaja on kuin hyvä paimen, pyytämällä heitä lukemaan yhdessä OL 50:40–46. Näytä sitten video ”Jesus Declares the Parable of the Lost Sheep” [Jeesus kertoo vertauksen kadonneesta lampaasta] (churchofjesuschrist.org) ja kehota heitä etsimään videosta jotakin, mikä muistuttaa heitä siitä, mitä he lukivat. Kuinka Jeesus pelastaa meidät? Kuinka me voimme olla hyviä paimenia muille?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Valmista jokaiselle lapselle muistilappu, jossa on nämä sanat: Kysy minulta . Anna lasten kirjoittaa tyhjään kohtaan jotakin, mitä he ovat oppineet luokassa (auta heitä tarvittaessa), ja kiinnitä muistilappu heidän vaatteisiinsa, jotta se herättää kotona keskustelua.

Näin kehitymme opettamisessa

Muokkaa toimintoja opettamiesi lasten iän mukaan. Kun lapset kasvavat, heillä on luokassa enemmän annettavaa. Heillä on enemmän kokemusta, ja he osaavat paremmin ilmaista ajatuksiaan. Kun opetat nuorempia lapsia, sinun pitää ehkä selittää enemmän kuin vanhemmille lapsille. Anna lapsille aina mahdollisuus osallistua itse ja auta heitä sitten tarpeen mukaan.

Tulosta