Oppi ja liitot 2021
10.–16. toukokuuta. Oppi ja liitot 49–50: ”Se, mikä on Jumalasta, on valoa”


”10.–16. toukokuuta. Oppi ja liitot 49–50: ’Se, mikä on Jumalasta, on valoa’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”10.–16. toukokuuta. Oppi ja liitot 49–50”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
lampi auringonnousun aikaan

10.–16. toukokuuta

Oppi ja liitot 49–50

”Se, mikä on Jumalasta, on valoa”

”Se, joka ottaa vastaan valoa ja pysyy Jumalassa, saa lisää valoa; ja se valo kirkastuu kirkastumistaan täyteen päivään saakka” (OL 50:24). Pohdi, kuinka sinä otat vastaan valoa pysymällä Jumalassa.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Vapahtaja on meidän hyvä paimenemme (ks. OL 50:44). Hän tietää, että joskus lampaat lähtevät omille teilleen ja että erämaassa on monia vaaroja. Niinpä Hän johdattaa meitä rakastavasti oppinsa antamaan turvaan, pois vaarojen luota, kuten väärien henkien, ”jotka ovat lähteneet maan päälle eksyttämään maailmaa” (OL 50:2). Hänen seuraamisensa tarkoittaa usein sitä, että päästämme irti virheellisistä ajatuksista tai perinteistä. Näin oli Leman Copleyn ja muiden kohdalla, jotka Ohiossa ottivat vastaan palautetun evankeliumin mutta pitivät silti kiinni joistakin uskonkäsityksistä, jotka vain eivät olleet oikein. Luvussa OL 49 Herra julisti totuuksia, jotka oikaisivat Lemanin aiempia uskonkäsityksiä aiheista kuten avioliitto ja Vapahtajan toinen tuleminen. Ja kun Ohiossa kääntyneet ”[saivat] henkiä, joita [he eivät] voineet ymmärtää”, Herra opetti heille, kuinka erottaa Hengen todelliset ilmenemiset (OL 50:15). Hyvä paimen oli kärsivällinen. Hän tiesi, että nämä varhaiset pyhät olivat – kuten me kaikki – ”pieniä lapsia”, joiden ”täytyy kasvaa armossa ja totuuden tuntemisessa” (OL 50:40).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

OL 49:5–23

Evankeliumin totuudet voivat auttaa minua tunnistamaan vääriä opetuksia.

Ennen kirkkoon liittymistä Leman Copley oli kuulunut uskonnolliseen ryhmään, joka tunnettiin nimellä Kristuksen toiseen ilmestymiseen uskovien yhdistynyt seura ja josta käytettiin myös nimitystä shakerit (ks. ”Leman Copley and the Shakers”, Revelations in Context, s. 117–121). Keskusteltuaan Lemanin kanssa Joseph Smith pyrki saamaan Herralta selvennystä joihinkin shakereiden opetuksiin, ja Herra vastasi antamalla ilmoituksen, joka on luvussa OL 49.

Muutamia shakereiden uskonkäsityksiä on mainittu luvun OL 49 johdannossa. Voisit merkitä jakeissa 5–23 totuudet, jotka oikaisevat nuo uskonkäsitykset. Ajattele muita vääriä opetuksia tai perinteitä nykymaailmassa. Mitkä evankeliumin totuudet voivat auttaa sinua varjelemaan itseäsi niitä vastaan?

OL 49:15–17

Avioliitto miehen ja naisen välillä on keskeisellä sijalla Jumalan suunnitelmassa.

Mitä avioliittoa koskevia totuuksia opit jakeista OL 49:15–17? Miksihän avioliitto miehen ja naisen välillä on keskeisellä sijalla taivaallisen Isän suunnitelmassa? Vanhin David A. Bednar on antanut kaksi syytä: ”Syy 1: Mies- ja naispuolisten henkien olemus täydentää ja täydellistää toinen toistaan, ja siksi miehen ja naisen on tarkoitettu edistyvän yhdessä kohti korotusta. – – Syy 2: Jumalallisen suunnitelman mukaan tarvitaan sekä mies että nainen saattamaan lapsia kuolevaisuuteen ja tarjoamaan paras ympäristö lasten kasvattamiseen ja hoivaamiseen.” (”Avioliitto on olennainen osa Jumalan iankaikkista suunnitelmaa”, Liahona, kesäkuu 2006, s. 51–52.)

Katso myös 1. Moos. 2:20–24; 1. Kor. 11:11; ”Perhe – julistus maailmalle”, Liahona, toukokuu 2017, s. 145.

Kuva
aviopari temppelin ulkopuolella

Avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä.

OL 50

Herran opetukset voivat suojella minua Saatanan petoksilta.

Ohiossa uudet käännynnäiset olivat innokkaita saamaan pyhissä kirjoituksissa luvattuja Hengen ilmenemisiä, mutta samaan aikaan Saatana oli innokas pettämään heitä. He ihmettelivät: kun joku huutaa tai pyörtyy, onko se Hengen vaikutusta?

Kuvittele, että sinua pyydettäisiin auttamaan näitä uusia käännynnäisiä ymmärtämään, kuinka voi tunnistaa Pyhän Hengen todellisia ilmenemisiä ja välttyä joutumasta Saatanan jäljitelmien pettämäksi. Mitä sellaisia periaatteita löydät luvusta OL 50, joista voisit kertoa? (Ks. erityisesti jakeet 22–25, 29–34, 40–46.)

Katso myös 2. Tim. 3:13–17.

OL 50:13–24

Opettajat ja oppijat rakentuvat yhdessä Hengen avulla.

Yksi tapa tutkia jakeita OL 50:13–24 voisi olla se, että piirrät kuvan opettajasta ja oppijasta ja kirjoitat kummankin viereen luettelon näiden jakeiden sanoista ja ilmauksista, jotka opettavat sinulle jotakin evankeliumin oppimisesta ja opettamisesta. Milloin sinulla on ollut kokemuksia, jotka ovat opettaneet sinulle, miten tärkeä Hengen vaikutus on opettamisessa ja oppimisessa? Mieti, mitä voit tehdä parantaaksesi pyrkimyksiäsi evankeliumin oppijana ja opettajana.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

OL 49:2.Mitä tarkoittaa se, että ”he haluavat tuntea totuuden osaksi mutta eivät kokonaan”? Voisit ehkä näyttää osittain peitetyn kuvan ja antaa perheenjäsenten arvata, mitä se esittää. Mitä tapahtuu, kun hyväksymme vain osan totuudesta? (Ks. 2. Nefi 28:29.) Kuinka evankeliumin täyteys on meille siunauksena?

OL 49:26–28.Kuinka meitä siunaa Herran lupaus ”minä kuljen teidän edellänne ja seuraan suojananne; ja minä olen teidän keskellänne”? Perheenjäsenet voisivat kertoa kokemuksista, jolloin he ovat tunteneet, että Herra on kulkenut heidän edellään tai ollut heidän keskellään.

OL 50:23–25.Voisitte kokoontua hämärään huoneeseen lukemaan OL 50:23–25 ja vähitellen lisätä valoa sytyttämällä kynttilöitä tai laittamalla valoja päälle yksitellen. Voisitte myös lukea nämä jakeet katsellessanne aamulla auringonnousua. Mitä voimme tehdä, jotta evankeliumin valomme jatkaisi kirkastumista? Kun viikon aikana perheenjäsenet oppivat evankeliumista jotakin uutta, kannusta heitä kertomaan siitä perheelle kirjoittamalla viesti ja kiinnittämällä se kotona johonkin lamppuun tai muuhun valonlähteeseen.

OL 50:40–46.Kun olette lukeneet jakeet OL 50:40–46, voisit näyttää tämän oppimisehdotuksen ohessa olevaa kuvaa Vapahtajasta ja esittää seuraavanlaisia kysymyksiä: Mistä huomaatte, että Vapahtaja rakastaa lampaita? Millä tavoin Vapahtaja on meille kuin paimen? Mitkä pyhien kirjoitusten ilmaukset kuvastavat ajatusta siitä, että Vapahtaja on paimen ja me olemme Hänen lampaitaan?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Mun valoni vain pieni on”, Lasten laulukirja, s. 96.

Näin kehitymme opettamisessa

Olkaa joustavia. Parhaat opetushetket, varsinkin kotona, ilmaantuvat usein yllättäen ja odottamatta: perheen yhteinen ateria voi innoittaa keskusteluun Jumalan sanalla kestitsemisestä, ja rankkasade voisi olla mahdollisuus todistaa elävästä vedestä. Jos olet hengellisesti valmistautunut, Herra voi antaa ”tuossa silmänräpäyksessä, mitä teidän tulee sanoa” (OL 100:6).

Kuva
Jeesus karitsan kanssa

Lempeä paimen, Kim Yongsung

Tulosta