Oppi ja liitot 2021
17.–23. toukokuuta. Oppi ja liitot 51–57: Uskollinen, vanhurskas ja viisas taloudenhoitaja


”17.–23. toukokuuta. Oppi ja liitot 51–57: Uskollinen, vanhurskas ja viisas taloudenhoitaja”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”17.–23. toukokuuta. Oppi ja liitot 51–57”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
maanviljelijä härkien kanssa

Ensimmäinen kyntövako, James Taylor Harwood

17.–23. toukokuuta

Oppi ja liitot 51–57

Uskollinen, vanhurskas ja viisas taloudenhoitaja

Pyhien kirjoitusten tutkiminen auttaa sinua tunnistamaan Herran äänen, sillä Hän on antanut pyhät kirjoitukset Henkensä välityksellä (ks. OL 18:34–36).

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kirkon jäsenille 1830-luvulla pyhien kokoaminen ja Siionin kaupungin rakentaminen olivat sekä hengellistä että ajallista työtä, jossa piti ratkaista monia käytännön asioita: Jonkun täytyi ostaa ja jakaa maa, jonne pyhät saattoivat asettua asumaan. Jonkun täytyi painaa kirjoja ja muita julkaisuja. Ja jonkun täytyi pitää kauppaa, jossa oli myytävänä tuotteita Siionin asukkaille. Lukuihin OL 51–57 muistiin merkityissä ilmoituksissa Herra nimitti ihmisiä hoitamaan näitä tehtäviä ja neuvoi heitä niiden suhteen, ja Hän ilmoitti, että Independence Missourissa olisi Siionin keskuspaikka (ks. OL 57:3).

Mutta vaikka maan ostamiseen, kirjojen painamiseen ja kaupan pitämiseen liittyvät taidot ovat arvokkaita Siionin rakentamisen ajallisessa työssä, niin näissä ilmoituksissa opetetaan myös, että Herra haluaa pyhiensä tulevan hengellisesti kelvollisiksi, jotta heitä voidaan kutsua Siionin kansaksi. Hän kutsuu meitä jokaista olemaan uskollinen, vanhurskas ja viisas taloudenhoitaja, jolla on murtunut mieli ja joka pysyy lujana meille annetuissa vastuissa (ks. OL 51:19; 52:15; 54:2). Jos voimme tehdä niin – riippumatta ajallisista kyvyistämme – Herra voi hyödyntää meitä Siionin rakentamisessa, ja Hän kiirehtii kaupunkia aikanaan (ks. OL 52:43).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

OL 51

Herra haluaa minun olevan uskollinen, vanhurskas ja viisas taloudenhoitaja.

Jos sinä olisit ollut kirkon jäsen vuonna 1831, sinut olisi kenties kutsuttu elämään pyhityksen lain mukaan siten, että luovuttaisit omaisuutesi kirkolle piispan välityksellä. Sitten hän palauttaisi sinulle useimmissa tapauksissa sen, mitä olet lahjoittanut, toisinaan vähän enemmän. Mutta se ei olisi enää vain sinun omaisuuttasi – se olisi sinun hoitotaloutesi.

Nykyään toimintatavat ovat erilaisia, mutta pyhittämisen ja taloudenhoitotehtävän periaatteet ovat yhä keskeisiä Herran työssä. Mieti näitä vanhin Quentin L. Cookin sanoja: ”Me elämme vaikeana aikana, jolloin monet uskovat, ettemme ole tilivelvollisia Jumalalle emmekä ole henkilökohtaisesti vastuussa itsestämme tai toisista eikä meidän tarvitse tehdä selkoa taloudenhoidostamme. Maailmassa monet keskittyvät omaan mielihyväänsä – – [eivätkä] usko olevansa veljensä vartijoita. Kirkossa uskomme kuitenkin, että nämä taloudenhoitajan tehtävät ovat pyhä luottamustehtävä.” (”Taloudenhoitajan tehtävä – pyhä luottamustehtävä”, Liahona, marraskuu 2009, s. 91.)

Kun luet lukua OL 51, mieti, mitä Jumala on uskonut sinulle. Mitä tarkoittavat sanat ”taloudenhoitaja” (ks. jae 19) ja ”pyhittää” (ks. jae 5), ja mitä ne antavat ymmärtää siitä, mitä Jumala odottaa sinulta? Mitä sellaisia periaatteita löydät luvusta OL 51 ja vanhin Cookin sanoista, jotka opettavat sinulle, mitä taloudenhoitajana oleminen tarkoittaa? (Ks. erityisesti jakeet 9, 15–20.)

Katso myös Matt. 25:14–30; ”The Law of Consecration” [Pyhityksen laki], video, churchofjesuschrist.org.

OL 52:14–19

Jumala antoi mallin petoksen välttämiseen.

Koska monet ihmiset väittivät saavansa Hengen ilmestyksiä, varhaiset pyhät olivat huolissaan siitä, että eksyisivät. Kuinka he tietäisivät, kuka on Herran hyväksymä? (Ks. jae 15.) Jakeissa OL 52:14–19 Herra antoi meille hyödyllisen mallin. Kuinka voit soveltaa tätä mallia tunnistaaksesi vääriä sanomia maailmassa? Voisit hyödyntää tätä mallia myös itsearviointiin: voisit käyttää näiden jakeiden ilmauksia kirjoittaessasi kysymyksiä kuten ”Kun puhun, onko mieleni murtunut?”

OL 54

Voin kääntyä Herran puoleen, kun muiden valinnat vahingoittavat minua.

Ohioon kokoontumisen yhteydessä Colesvillesta New Yorkin osavaltiosta saapui eräs Newel Knightin johtama pyhien ryhmä. Se tarvitsi paikan, jossa asua. Leman Copleylla oli suuri maatila lähellä Kirtlandia, ja hän lupasi antaa pyhien asettua asumaan hänen mailleen. Kuitenkin pian sen jälkeen kun pyhät olivat alkaneet asettua sinne, Copley horjui uskossaan, rikkoi antamansa lupauksen ja hääti pyhät pois mailtaan (ks. Saints, kirja 1, luku 12).

Kuten luvussa OL 54 kerrotaan, Herra kertoi Newel Knightille, mitä pyhien tulisi tehdä tilanteessaan. Mitä sellaista löydät tästä ilmoituksesta, mikä voi auttaa sinua, kun jonkun toisen henkilön rikkomat sitoumukset tai muut kehnot valinnat vaikuttavat sinuun?

Kuva
vihreä niitty

Ohiossa sijaitsevaa maatilaa, jonka Leman Copley oli luvannut kirkolle.

OL 56:14–20

Siunattuja puhdassydämiset.

Näissä jakeissa Herra puhui sekä rikkaille että köyhille. Voi olla kiinnostavaa verrata Hänen neuvojaan näille kahdelle ryhmälle. Mikä näissä jakeissa tuntuu merkitykselliseltä sinulle henkilökohtaisesti? Kuinka rikkauksiin keskittyminen voi turmella sielusi? (Ks. jae 16.) Mitä mielestäsi merkitsee se, että on puhdassydäminen (ks. jae 18) aineellisissa asioissa?

Katso myös Jaak. 2:17–21.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

OL 51:9.Voisitte pelata jotakin peliä, josta perheenne pitää, ja sitten puhua siitä, kuinka peli olisi sujunut eri tavalla, jos joku olisi huijannut. Miksi on tärkeää toimia rehellisesti toinen toisemme kanssa? Kuinka rehellisyys auttaa meitä olemaan yhtä?

OL 52:14–19.Kun keskustelette näissä jakeissa kuvatusta mallista, perheestänne voisi olla mukavaa tarkastella muitakin malleja, joita käytätte – kuten vaatteiden ompelukaavoja tai askartelumalleja. Voisitte yhdessä valmistaa jotakin jonkin mallin tai kaavan avulla samalla kun keskustelette siitä, minkä mallin Herra on antanut eksytyksen välttämiselle.

OL 53:1.Voisit kertoa perheellesi kokemuksesta, jolloin Sidney Gilbertin tavoin olet kysynyt Herralta kutsumuksestasi.

OL 54:2; 57:6–7.Mitä tarkoittaa se, että ”pysyy lujana” (ks. OL 54:2) siinä, mitä Jumala on pyytänyt meitä tekemään? Voisit pyytää perheenjäseniä nousemaan ylös ja mainitsemaan jotakin, mitä Jumala on pyytänyt heitä tekemään.

OL 55.Kuinka Herra käytti William Phelpsin kykyjä kirjoittajana ja kirjanpainajana? (Voisit esimerkiksi mainita, että William Phelps on sanoittanut monia kirkon lauluja, kuten ”Nyt liekkinä loistavi Henki Herran”, ”Me riemuiten ootamme” ja ”On Vapahtaja Israelin”.) Perheenjäsenet voisivat puhua lahjoista ja kyvyistä, joita he näkevät toisissaan. Kuinka meidän lahjamme voivat edistää Jumalan työtä?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Näin lausuu virta pien”, Lasten laulukirja, s. 116–117.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Pidä opiskelupäiväkirjaa. Sinun voisi olla hyödyllistä käyttää päiväkirjaa tai muistikirjaa, johon kirjoitat muistiin ajatuksia, ideoita, kysymyksiä tai vaikutelmia, joita saat opiskelusi aikana.

Kuva
jäseniä antamassa tavaroita Edward Partridgelle

Piispa Partridge saa pyhitettyjä lahjoituksia, Albin Veselka

Tulosta