Lære og pakter 2021
5.‒11. juli. Lære og pakter 76: “Stor skal deres lønn bli, og evig skal deres herlighet være”


“5.‒11. juli. Lære og pakter 76: ‘Stor skal deres lønn bli, og evig skal deres herlighet være’”, Kom, følg med meg ‒ for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“5.‒11. juli. Lære og pakter 76”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
galakse i verdensrommet

Refuge [Tilflukt], av Shaelynn Abel

5.‒11. juli

Lære og pakter 76

“Stor skal deres lønn bli, og evig skal deres herlighet være”

I kapittel 76 uttrykte Herren hvor gjerne han vil åpenbare sannheter til oss (se vers 7–10). Les Skriftene med tro på at han kan og vil åpenbare for deg “det som er av Gud” (vers 12), som du trenger å vite. Skriv så ned innsikten du får “mens [du] ennå [er] i Ånden” (vers 28, 80, 113).

Skriv ned inntrykkene dine

“Hva vil skje med meg når jeg dør?” Nesten alle verdens religioner tar opp dette spørsmålet i en eller annen form. I århundrer har mange kristne tradisjoner med utgangspunkt i Bibelens læresetninger, undervist om himmel og helvete, om paradis for de rettferdige og pine for de ugudelige. Men kan hele menneskefamilien virkelig deles så strengt inn i gode og dårlige? Og hva betyr egentlig ordet himmel? I februar 1832 lurte Joseph Smith og Sidney Rigdon på om det ikke var mer å vite om emnet (se Lære og pakter 76, kapitteloverskriften).

Det var det absolutt. Mens de grunnet på disse tingene, “rørte Herren ved [deres] forstands øyne, og de ble åpnet” (vers 19). Joseph og Sidney mottok en åpenbaring som var så fantastisk, så vidtfavnende og så opplysende at de hellige ganske enkelt kalte den “synet”. Den åpnet himmelens luker på vidt gap og ga Guds barn et tankevekkende innblikk i evigheten. Synet åpenbarte at himmelen er større og bredere og mer inkluderende enn de fleste tidligere hadde antatt. Gud er mer barmhjertig og rettferdig enn vi kan fatte. Og Guds barn har en evig fremtid som er mer strålende enn vi kan forestille oss.

Se Saints [Hellige], 1:147–50; “The Vision”, Revelations in Context, 148–54.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 76

Frelse kommer gjennom Jesus Kristus, Guds Sønn.

Da Wilford Woodruff leste synet som er beskrevet i kapittel 76, sa han: “Jeg elsket Herren høyere enn noensinne tidligere i mitt liv” (se “Gjenopprettelsens røster” på slutten av denne oversikten). Du følte kanskje noe lignende da du leste denne åpenbaringen. Tross alt ville ingen av de strålende velsignelsene som er beskrevet i kapittel 76, være mulig uten Frelseren. Du kan gjerne finne alle vers i kapittel 76 som nevner Herren Jesus Kristus. Hva lærer disse versene deg om ham og hans rolle i Guds plan? Hvordan påvirker de dine følelser for ham? Når du leser og grunner, kan du få tilskyndelser om hvordan du kan “[motta] Jesu vitnesbyrd” og være mer tapper i det (vers 51, 79).

Lære og pakter 76:39‒44, 50‒112

Gud ønsker å frelse “alle sine henders gjerninger”.

Noen, også noen av de tidlige medlemmene av Kirken, protesterte mot synet i kapittel 76 fordi det lærte at nesten alle ville bli frelst og motta en herlighetsgrad. Deres innsigelser kan blant annet ha kommet av en misforståelse om Gud og hans forhold til oss. Hva lærer du om Guds karakter og hans plan for sine barn når du leser denne åpenbaringen?

Overvei forskjellen på å bli frelst (fra fysisk og åndelig død; se vers 39, 43–44) og å bli opphøyet (å leve sammen med Gud og bli ham lik; se vers 50–70).

Se også Johannes 3:16–17; Lære og pakter 132:20–25.

Lære og pakter 76:50‒70, 92‒95

Min himmelske Fader ønsker at jeg skal motta evig liv i Det celestiale rike.

Har du noen gang lurt på – eller bekymret deg for – om du vil kvalifisere deg til Det celestiale rike eller ikke? Når du leser beskrivelsen av dem som mottar denne herligheten (se vers 50–70, 92–95), kan du, istedenfor å se etter en liste over ting du må gjøre, se etter hva Gud har gjort – og gjør – for å hjelpe deg å bli ham lik. Påvirker det å lese synet på denne måten din oppfatning av din personlige innsats?

Du kan også tenke på den store velsignelsen det er å kjenne disse detaljene om Det celestiale rike. Hvordan påvirker dette synet om celestial herlighet ditt perspektiv på livet og hvordan du ønsker å leve hver dag?

Se også Moses 1:39; Joy D. Jones, “Av uendelig verdi”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 13–15; J. Devn Cornish, “Er jeg god nok? Kommer jeg til å klare det?Ensign eller Liahona, nov. 2016, 32‒34.

Bilde
rom i et hjem på 1800–tallet

Joseph Smith så synet om herlighetsgradene i dette rommet.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 76:22–24, 50–52, 78–79, 81–82.Hva kan disse versene lære oss om hvor viktig vårt vitnesbyrd er? Hvilken rolle spiller vårt vitnesbyrd for vår evige fremtid? Det kan hjelpe å slå opp definisjoner av tapper for å snakke om hvordan dere kan være “tapre i Jesu vitnesbyrd” (vers 79). Dere kan også synge “Guds kirke trenger ungdom” (Barnas sangbok, 85).

Lære og pakter 76:24.Familien kan legge merke til sammenhenger mellom sannhetene i kapittel 76 og de som undervises i “Jeg er Guds kjære barn” (Barnas sangbok, 2–3). Én av disse sannhetene finnes i Lære og pakter 76:24. Hvordan ville verden ha vært annerledes hvis alle forsto at vi alle er Guds barn? Hvordan påvirker denne sannheten hvordan vi behandler andre? Kanskje det å se på bilder av Guds mangeartede sønner og døtre her på jorden kan hjelpe familien å grunne på dette spørsmålet. (Se også “Video Presentation: I Am a Child of God” [Videopresentasjon: Jeg er Guds kjære barn], ChurchofJesusChrist.org.)

Vurder å synge “Jeg er Guds kjære barn” sammen og se etter andre sammenhenger med prinsippene i kapittel 76 (se f.eks. vers 12, 62, 96).

Lære og pakter 76:40‒41.Hvis vi skulle oppsummere det “glade budskap” (vers 40) eller de gode nyhetene i disse versene i en kort avisoverskrift eller Twitter-melding, hva ville vi si? Hvilke andre glade budskap finner vi i kapittel 76?

Lære og pakter 76:50‒70.Hvordan kan du hjelpe familien å se frem til og forberede seg til evig liv i Det celestiale rike? Dere kan samarbeide om å finne bilder, skriftsteder og profetiske læresetninger som passer til ord og uttrykk i Lære og pakter 76:50–70. Dere kan finne disse tingene i Kirkens tidsskrifter, på ChurchofJesusChrist.org eller i fotnotene i Skriftene. Deretter kan dere samle disse bildene, skriftstedene og læresetningene på en plakat som kan minne familien om deres evige mål.

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Han lever, min Forløser stor”, Salmer, nr. 66.

Bilde
gjenopprettelsens røster-ikon

Gjenopprettelsens røster: Vitnesbyrd om “synet”

Wilford Woodruff

Wilford Woodruff sluttet seg til Kirken i desember 1833, nesten to år etter at Joseph Smith og Sidney Rigdon mottok synet som er nedtegnet i Lære og pakter 76. Han bodde i New York den gangen, og fikk vite om “synet” fra misjonærer som virket i området. Mange år senere talte han om sine inntrykk av denne åpenbaringen:

“Jeg ble lært fra barndommen av at det var én himmel og ett helvete, og ble fortalt at alle de ugudelige fikk én straff og de rettferdige én herlighet …

Da jeg leste synet … opplyste det mitt sinn og ga meg stor glede. Det virket for meg som om den Gud som åpenbarte dette prinsippet til menneskene, var klok, rettferdig og sann, og hadde både de beste egenskaper og god fornuft og kunnskap. Jeg følte at han var forenlig med både kjærlighet, barmhjertighet, rettferdighet og dom, og jeg elsket Herren høyere enn noensinne tidligere i mitt liv.”1

“‘Synet’ [er] en åpenbaring som gir mer lys, mer sannhet og flere prinsipper enn noen åpenbaring i noen annen bok vi noen gang har lest. Det klargjør for oss vår nåværende tilstand, hvor vi kom fra, hvorfor vi er her og hvor vi går hen. Gjennom denne åpenbaringen kan alle vite hvordan deres fremtid og situasjon vil bli.”2

“Før jeg så Joseph, sa jeg at jeg ikke brydde meg om hvor gammel han var eller hvor ung han var. Jeg brydde meg ikke om hvordan han så ut – om håret hans var langt eller kort. Mannen som fremsatte denne åpenbaringen, var en Guds profet. Jeg visste det.”3

Phebe Crosby Peck

Da Phebe Peck hørte Joseph og Sidney undervise om “Synet”, bodde hun i Missouri og oppdro fem barn som alenemor. Synet imponerte og inspirerte henne slik at hun skrev følgende for å dele det hun hadde lært, med sine slektninger:

“Herren åpenbarer mysteriene om himmelens rike for sine barn … Joseph Smith og Sidney Rigdon besøkte oss i fjor vår, og vi hadde mange frydefulle møter mens de var her, og vi fikk mange mysterier utfoldet for oss, noe som ga meg stor trøst. Vi kunne se Guds nedlatenhet ved å forberede fredens boliger for sine barn. Og de som ikke vil motta evangeliets fylde og stå som tapre soldater i Kristi sak, kan ikke bo i Faderens og Sønnens nærhet. Det er imidlertid beredt et sted for alle som ikke tar imot, men det er et sted med mye mindre herlighet enn å bo i Det celestiale rike. Jeg skal ikke forsøke å si noe mer om disse ting, ettersom de nå er på trykk og går ut til verden. Du vil kanskje få anledning til å lese selv, og hvis du gjør det, håper jeg du vil lese med et varsomt og ydmykt hjerte, for disse tingene er verdt å merke seg. Og jeg ønsker at du gransker dem, for det er det som gir vår lykke i denne verden og i den kommende verden.”4

Noter

  1. Remarks”, Deseret News, 27. mai 1857, 91.

  2. Deseret News, 3. august 1881, 481; se også Læresetninger fra Kirkens presidenter – Wilford Woodruff (2004), 120–21.

  3. “Remarks”, Deseret Weekly, 5. sep. 1891, 322.

  4. Phebe Crosby Peck, brev til Anna Jones Pratt, 10. august 1832, Kirkehistorisk bibliotek, Salt Lake City; rettskriving og tegnsetting modernisert.

Bilde
fremstilling av tre herlighetsriker

Glory by Degrees [Herlighetsgrader], av Annie Henrie Nader

Skriv ut