Läran och förbunden 2021
8–14 november. Läran och förbunden 129–132: ”När vi får någon välsignelse från Gud, så sker detta genom lydnad”


”8–14 november. Läran och förbunden 129–132: ’När vi får någon välsignelse från Gud, så sker detta genom lydnad’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”8–14 november. Läran och förbunden 129–132”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
Joseph Smith undervisar i Nauvoo

Joseph Smith i Nauvoo, 1840, av Theodore Gorka

8–14 november

Läran och förbunden 129–132

”När vi får någon välsignelse från Gud, så sker detta genom lydnad”

Kapitel 129–132 undervisar om många dyrbara principer, men enbart ett fåtal av dem tas upp i det här lektionsförslaget. Vilka andra sanningar hittar du?

Skriv ner dina intryck

Brigham Young sa en gång om Joseph Smith: ”[Han kunde] göra det himmelska begripligt för människans begränsade fattningsförmåga” (i Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 494). Detta verkar stämma särskilt bra in på profetens undervisning i Nauvoo på 1840-talet. Några av dessa lärdomar återfinns i Läran och förbunden 129–132. Hur är Frälsaren? ”Han är en människa som vi.” Hur är det i himlen? ”Samma sällskaplighet som finns bland oss här kommer att finnas bland oss där” (L&F 130: 1–2) och våra mest omhuldade familjerelationer i denna värld ”ska vara i full kraft” i nästa värld, om vi är beseglade med rätt myndighet (L&F 132:19). Sanningar som dessa kan få himlen att kännas mindre avlägsen – härlig, men uppnåelig.

Men så ibland kan Gud be oss göra någonting som är så obekvämt att det verkar ouppnåeligt. För många av de tidiga heliga var månggifte en sådan befallning. Befallningen att gifta sig med flera fruar var en mycket svår trosprövning för Joseph Smith, hans fru Emma och nästan alla andra som tog emot den. För att ta sig igenom denna prövning behövde de mer än bara goda känslor för det återställda evangeliet – de behövde en tro på Gud som var djupare än personliga önskemål och fördomar. Befallningen [om månggifte] gäller inte längre, men det trofasta exemplet från dem som levde efter den finns kvar. Och det exemplet inspirerar oss när vi ombeds att göra våra ”offer i lydnad” (L&F 132:50).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 130–131

Joseph Smith uppenbarade sanningar om gudomen och ”den kommande världen”.

Du kanske lägger märke till att kapitel 130–131 är lite annorlunda jämfört med övriga kapitel i Läran och förbunden. Det är för att kapitel 130–131 är baserade på anteckningar som William Clayton, en av Joseph Smiths sekreterare, förde över de saker han hörde profeten undervisa om. På grund av det är dessa kapitel mer som en samling av sanningar snarare än sammanhängande, dikterade uppenbarelser. Men det finns ändå några gemensamma teman bland många av dessa sanningar. Du kan till exempel läsa kapitel 130–131 med frågor som dessa i sinnet: Vad lär jag mig om Gud? Vad lär jag mig om livet efter dödligheten? Hur påverkar den här kunskapen mitt liv?

Se även ”Our Hearts Rejoiced to Hear Him Speak”, Revelations in Context, s. 277–280.

Läran och förbunden 131:1–4; 132:7, 13–25

Vår himmelske Fader har gjort det möjligt för familjer att vara tillsammans för evigt.

En av de mest trösterika sanningar som återställdes genom profeten Joseph Smith är att äktenskap och familjerelationer kan vara för evigt. Genom Joseph Smith återställde Herren de förrättningar och den myndighet som är nödvändiga för att göra dessa relationer eviga (se L&F 132:7, 18–19). Tänk på de familjerelationer du har eller hoppas få i framtiden när du läser Läran och förbunden 131:1–4; 132:7, 13–15. Hur påverkar de här verserna hur du ser på dessa relationer?

Det kan dock ibland vara så att principen om eviga familjer inte är så trösterik – den kan medföra ångest och rent av sorg när vår nuvarande familjesituation inte passar in i det celestiala idealet. När president Henry B. Eyring oroade sig för en sådan situation i sin egen familj fick han detta kloka råd från en medlem i de tolv apostlarnas kvorum: ”Fortsätt bara att leva värdig det celestiala riket så kommer det att bli bättre för din familj än vad du kan föreställa dig” (”Ett hem där Herrens Ande bor”, Liahona, maj 2019, s. 25). Hur kan det välsigna dig i din nuvarande familjesituation om du följer detta råd?

Se även Kristen M. Oaks, ”To the Singles of the Church” (Kyrkans utbildningsverksamhet, andakt för unga vuxna, 11 sep. 2011), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

Bild
en man och en kvinna utanför Accra tempel, Ghana

Familjeband kan göras eviga genom tempelförrättningar.

Läran och förbunden 132:1–2, 29–40

Månggifte är bara godtagbart inför Gud när han befaller det.

Alla som har läst Gamla testamentet har troligen undrat över att Abraham, Jakob, Mose och andra gifte sig med flera fruar. Begick dessa goda män äktenskapsbrott? Eller godkände Gud deras handlingar? Leta efter svar i Läran och förbunden 132:1–2, 29–40.

Äktenskap mellan en man och en kvinna är Guds standard för äktenskap (se kapitelöverskriften för Officiellt tillkännagivande 1; se även Jakob 2:27, 30). Men det har funnits perioder i historien då Gud har befallt sitt folk att utöva månggifte.

Den återställda kyrkans tidiga år var en sådan undantagsperiod. Efter att ha mottagit denna befallning utövade Joseph Smith och andra sista dagars heliga månggifte. Om du vill lära dig mer om månggifte bland de sista dagars heliga under den tiden, se ”Mercy Thompson and the Revelation on Marriage” (Revelations in Context, s. 281–293); Saints, 1:290–292, 432–435, 483–492, 502–504; ”Månggifte i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga” (Evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org); ”Why Was It Necessary for Joseph Smith and Others to Practice Polygamy?” [Varför var det nödvändigt för Joseph Smith och andra att utöva månggifte?] (video, ChurchofJesusChrist.org).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 130:2, 18–19; 132:13, 19.Hur kan ni använda de här verserna för att hjälpa er familj prioritera saker som varar för evigt? Ni kanske kan packa en väska eller ryggsäck tillsammans med föremål som representerar saker som vi, enligt Läran och förbunden 130:2, 18–19 och 132:19, kan ta med oss in i nästa liv, till exempel familjebilder eller skrifter. Vad lär oss Läran och förbunden 132:13 om världsliga saker? Detta kan leda till en diskussion om att fokusera på saker som har evig betydelse.

Läran och förbunden 130:20–21.Ni skulle kunna sjunga en sång om tacksamhet, till exempel ”Räkna Guds gåvor” (Psalmer, nr 167), och räkna upp välsignelser som er familj har fått när ni har åtlytt Guds lagar. Vilka välsignelser hoppas vi få? Hur kan vi få de välsignelserna?

Läran och förbunden 131:1–4; 132:15–19.Videon ”Marriage Is Sacred” [Äktenskapet är heligt] (ChurchofJesusChrist.org) kan hjälpa er familj att prata om sanningen i dessa verser. Vad anser Herren om äktenskap? Hur kan vi – oavsett om vi är gifta eller ensamstående – förbereda oss för ett evigt äktenskap?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Familjer kan vara tillsammans för evigt”, Barnens sångbok, s. 98.

Förbättra våra personliga studier

Sök efter evangeliets sanningar. Ibland uttrycks evangeliets sanningar i klartext och ibland är de underförstådda genom ett exempel eller en berättelse. Fråga dig själv under tiden som du läser: ”Vilka evangeliesanningar undervisas det om i dessa verser?”

Bild
beseglingsrum i Paris tempel i Frankrike

Ett beseglingsrum i Paris tempel, Frankrike.

Skriv ut