Läran och förbunden 2021
22–28 november. Läran och förbunden 135–136: Han har ”beseglat sin mission och sitt verk med sitt eget blod”


”22–28 november. Läran och förbunden 135–136: Han har ’beseglat sin mission och sitt verk med sitt eget blod’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”22–28 november. Läran och förbunden 135–136”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
fängelset i Carthage från utsidan

Fängelset i Carthage

22–28 november

Läran och förbunden 135–136

Han har ”beseglat sin mission och sitt verk med sitt eget blod”

Under tiden som du studerar Läran och förbunden 135–136 kanske Herren ger dig maningar och insikter som kan hjälpa dig tillämpa det du läser. När det händer bör du skriva ner det han undervisar dig om.

Skriv ner dina intryck

På eftermiddagen den 27 juni 1844 befann sig Joseph och Hyrum Smith i fängelse igen, tillsammans med John Taylor och Willard Richards. De ansåg sig vara oskyldiga till alla brott, men lät sig anhållas i hopp om att förhindra våldsamheter mot de heliga i Nauvoo. Detta var inte första gången som fiender till kyrkan hade satt profeten Joseph i fängelse, men den här gången verkade han veta att han inte skulle komma därifrån med livet i behåll. Han och hans vänner försökte trösta varandra genom att läsa i Mormons bok och sjunga psalmer. Då hördes skott, och inom några minuter var Joseph Smiths och hans bror Hyrums jordiska liv slut.

Men det var inte slutet för det gudomliga verk de hade anammat. Och det var inte slutet för Jesu Kristi evangeliums återställelse. Det fanns mer arbete att utföra och fler uppenbarelser som skulle vägleda kyrkan framåt. Även om de dödade profeten så kunde de inte döda Guds verk.

Se Saints, 1:521–552.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 135; 136:37–39

Joseph och Hyrum beseglade sitt vittnesbörd med sitt blod.

Föreställ dig hur du skulle ha känt det om du hade bott i Nauvoo när Joseph och Hyrum blev dödade (se Saints, 1:554–555). Hur skulle du ha försökt göra det som hände begripligt? Läran och förbunden 135, som ursprungligen publicerades mindre än tre månader efter deras martyrskap, kan ha varit till hjälp. Markera gärna ord och fraser som skulle ha hjälpt dig att förstå och känna tillförsikt. Vad skulle du säga till någon som frågar: ”Varför skulle Gud tillåta att hans profet blev dödad?”

Se även Läran och förbunden 5:21–22; 6:29–30; ”Remembering the Martyrdom”, Revelations in Context s. 299–306; Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 516–517, 523–534; M. Russell Ballard, ”Skall vi inte fortsätta i denna stora sak?Liahona, maj 2020, s. 8–11.

Läran och förbunden 135:3

Joseph Smith har gjort mer för vår frälsning än någon annan undantaget Jesus Kristus.

Tänk på välsignelserna du har fått som medlem i Jesu Kristi kyrka. Hur många av dem kommer av det verk som profeten Joseph Smith utförde? I Läran och förbunden 135:3 räknas några av de stora saker upp som Joseph Smith åstadkom under de 24 år som följde på den första synen. Hur har dessa saker påverkat dig och ditt förhållande till din himmelske Fader och Jesus Kristus? Du kanske vill skriva ner ditt vittnesbörd om profeten Joseph Smith. Vem kan behöva höra ditt vittnesbörd?

Läran och förbunden 136

Herren ger mig råd på mina ”färder” i livet.

Efter att de heliga hade drivits ut från Nauvoo stod de inför en lång resa till Saltsjödalen, och de första hundra kilometerna av resan gick långsamt och var eländiga. Brigham Young som nu ledde kyrkan i egenskap av president för de tolv apostlarnas kvorum oroade sig över hur de heliga skulle överleva resten av färden. Han etablerade en tillfällig bosättning som kallades Winter Quarters och vädjade till Gud om vägledning. Som svar gav Herren honom en uppenbarelse, det som i dag är kapitel 136. Den här uppenbarelsen påminde bland annat de heliga om att deras uppförande under resan var lika viktigt som slutmålet, och den hjälpte dem omvandla färden västerut från en olycklig nödvändighet till en viktig, delad andlig erfarenhet (se ”This Shall Be Our Covenant”, Revelations in Context, s. 308).

Tänk på detta när du studerar kapitel 136. Vilka råd hittar du som skulle kunna bidra till att vända en svår prövning i ditt liv till en viktig andlig erfarenhet? Du kan också begrunda hur råden kan hjälpa dig att genomföra Herrens vilja i ditt eget liv, så som det hjälpte de första heliga att klara av en svår resa västerut.

Se även ”This Shall Be Our Covenant”, Revelations in Context, s. 307–314; Church History Topics, ”Succession of Church Leadership” [Successionsordningen i kyrkans ledarskap], ChurchofJesusChrist.org/study/history/topics.

Bild
Winter Quarters

Winter Quarters, av Greg Olsen

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 135:1, 3.För att hjälpa familjemedlemmarna förstå vad det betyder att Joseph Smith ”beseglat sin mission och sitt verk med sitt eget blod” kan ni titta på videon ”Testimony of the Book of Mormon” [Vittnesbörd om Mormons bok] (ChurchofJesusChrist.org; se även Jeffrey R. Holland, ”Trygghet åt själen”, Liahona, nov. 2009, s. 88–90). Vad gör intryck på oss i dessa verser? Hur kan vi vara mer trofasta i våra vittnesbörd, även om vi inte ombedes ge våra liv för dem?

Läran och förbunden 135:3.Innan ni diskuterar vad som menas med orden ”Joseph Smith … har med undantag endast av Jesus gjort mer för människornas frälsning i den här världen än någon annan människa”, kanske ni vill gå igenom vad ni i familjen har lärt er om Joseph Smith det här året. Ni kan använda bilderna i det här studiematerialet för att hjälpa er komma ihåg vad ni har lärt er och be familjemedlemmarna berätta sina favoritberättelser eller lärdomar. Varför är vi tacksamma för profeten Joseph Smith och för det som Herren utförde genom honom? Ni skulle också kunna titta på videon ”Joseph Smith: The Prophet of the Restoration” [Joseph Smith: Återställelsens profet] (ChurchofJesusChrist.org).

Läran och förbunden 136.När Herren uppenbarade kapitel 136 hade de heliga en lång och svår resa framför sig, under ledning av Brigham Young (se kap. 58, 60 och 62 i Berättelser ur Läran och förbunden, s. 209–211, 215–217, 224–229). När ni läser kapitel 136 tillsammans, tänk då på svåra saker som er familj kanske behöver möta. Vilka råd hittar vi i den här uppenbarelsen som skulle kunna ge oss tillgång till Herrens hjälp och kraft?

Läran och förbunden 136:4.Vad innebär det att ”vandra enligt Herrens alla förordningar”? Hur påverkar de förordningar vi har tagit emot våra dagliga liv?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Pris åt den man”, Psalmer, nr 16.

Förbättra våra personliga studier

Finn Guds kärlek. President M. Russell Ballard har sagt: ”Evangeliet är ett kärlekens evangelium – kärlek till Gud och kärlek till varandra” (”Guds kärlek till sina barn”, Nordstjärnan, juli 1988, s. 54). Överväg att notera eller markera bevis på Guds kärlek när du läser skrifterna.

Bild
en pöbelhop i fängelset i Carthage attackerar Joseph Smith och de andra

Ingen har större kärlek, av Casey Childs

Skriv ut