Läran och förbunden 2021
15–21 november. Läran och förbunden 133–134: ”Bered er därför för brudgummens ankomst”


”15–21 november. Läran och förbunden 133–134: ’Bered er därför för brudgummens ankomst’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”15–21 november. Läran och förbunden 133–134”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
fem förståndiga jungfrur

Brudgummen kommer, av Elizabeth Gibbons

15–21 november

Läran och förbunden 133–134

”Bered er därför för brudgummens ankomst”

President Henry B. Eyring har sagt: ”Evangeliets återställelse började med en ödmjuk fråga som begrundats i ett ödmjukt hem, och den kan fortsätta i vart och ett av våra hem” (Ett hem där Herrens Ande bor”, Liahona, maj 2019, s. 25).

Skriv ner dina intryck

När kyrkan bara var 19 månader gammal lade profeten Joseph Smith och andra ledare i kyrkan fram ambitiösa planer om att sammanställa Guds nutida uppenbarelser i en bok och trycka 10 000 exemplar – dubbelt så många som första upplagan av Mormons bok. Dessvärre hindrades dessa planer av höga kostnader och pöbelhopar som anföll kyrkans tryckpress medan tryckning pågick. Pöbelhoparna skingrade de obundna sidorna, och även om modiga heliga räddade några av dem, så överlevde så vitt man vet inga fullständiga exemplar av Befallningarnas bok.

Det som nu är kapitel 133 av Läran och förbunden var tänkt att vara ett tillägg till Befallningarnas bok, som ett utropstecken i slutet av Herrens publicerade uppenbarelser. Det varnar för en domens dag som ska komma och återupprepar budskapen som finns i alla moderna uppenbarelser: undvik världslighet, som symboliseras av Babylon; bygg upp Sion; förbered er för Kristi andra ankomst; och predika detta budskap ”för alla nationer, släkten, tungomål och folk” (v. 37). Även om de ursprungliga planerna för Befallningarnas bok inte uppfylldes, så står denna uppenbarelse som en påminnelse och ett vittne om att Herrens verk inte kan omintetgöras, ”för han ska blotta sin heliga arm … och alla jordens ändar ska se sin Guds frälsning” (v. 3).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 133

Sanningarna i Läran och förbunden kan förbereda mig för att utföra Guds verk.

Böcker slutar ibland med en slutsats som upprepar eller summerar bokens huvudpoänger. Kapitel 133 var från början avsett att vara avslutningen i Befallningarnas bok, och det kan vara av värde att läsa detta kapitel med det i åtanke. Vad poängterar Herren angående sitt verk? Vad lär vers 57–62 dig om den roll som Herren vill att du spelar i hans verk?

Läran och förbunden 133:1–19

Herren vill att jag förbereder mig för hans andra ankomst.

Både kapitel 1, Herrens förord till Läran och förbunden, och kapitel 133, det ursprungliga slutordet till boken, börjar med samma vädjan från Herren: ”Hör, o ni min kyrkas folk” (L&F 1:1 och 133:1). Vad innebär det att höra (se Handledning för skriftstudier, ”Höra, hörsamma”, Skrifterna.JesuKristiKyrka.org)? Vilka uppmaningar eller befallningar vill Herren att du ska höra i Läran och förbunden 133:1–19? Vad inspireras du att göra för att bättre förbereda dig för hans ankomst? Hur kan du hjälpa dem omkring dig att förbereda sig?

Se även Matt. 25:1–13; D. Todd Christofferson, ”Förberedelser inför Herrens återkomst”, Liahona, maj 2019, s. 81–84.

Läran och förbunden 133:19–56

Kristi andra ankomst kommer att vara glädjefylld för de rättfärdiga.

När du läser i Läran och förbunden 133:19–32 om de händelser som ska åtfölja Frälsarens andra ankomst kan du fundera över vad beskrivningarna av dessa händelser antyder om Frälsaren och hans verk. Vilka tänkbara andliga tillämpningar kan du hitta i dessa beskrivningar?

När du läser beskrivningen av Frälsarens återkomst i vers 32–56, vad får dig att se fram emot den stora dagen? Vilka ord eller fraser beskriver Herrens kärlek till sitt folk? Fundera på om du vill skriva ner dina personliga upplevelser av ”[din] Herres kärleksfulla välvilja, och … allt som han har skänkt [dig] enligt sin godhet” (v. 52).

Läran och förbunden 134

”Regeringar instiftades av Gud till nytta för människan.”

De tidiga heligas förhållande till regeringar var komplex. När de heliga tvingades bort från Jackson County, Missouri år 1833 fick de ingen hjälp eller kompensation från vare sig lokala eller nationella myndigheter trots vädjan om hjälp. Samtidigt tolkade några personer utanför kyrkan det som att läran om Sion innebar att de heliga förkastade jordiska regeringars myndighet. Läran och förbunden 134 skrevs till viss del för att förtydliga kyrkans inställning till regeringar.

Hur borde kyrkans medlemmar känna inför regeringar? Under tiden som du studerar kapitel 134 skulle du kunna göra två listor: en lista med principer som du lär dig om regeringar och en lista med medborgarnas skyldigheter. Hur kan dessa tankar ha hjälpt de tidiga heliga? Hur kan de tillämpas i ditt land?

Se även Trosartiklarna 1:11–12; Gospel Topics, ”Religious Freedom” [Religionsfrihet], topics.ChurchofJesusChrist.org.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 133:4–14.Den andliga motsatsen till Sion är Babylon – en forntida stad som i alla skrifter symboliserar orättfärdighet och andlig fångenskap (se D. Todd Christofferson, ”Kom till Sion”, Liahona, nov. 2008, s. 37; Handledning för skriftstudier, ”Babel, Babylon”, Skrifterna.JesuKristiKyrka.org). Finns det något som ni som familj behöver göra för att, i andlig mening, ”dra ut från Babylon” (v. 5) och ”dra ut till Sions land” (v. 9)?

Läran och förbunden 133:20–33.När ni läser de här verserna tillsammans kan er familj rita bilder av hur ni tror att Kristi andra ankomst kommer att bli. Ni kan också spela eller sjunga en sång om Jesu andra ankomst, såsom ”När Jesus kommer hit” (Barnens sångbok, s. 46–47) och prata om vad er familj kan göra föra att förbereda er inför hans ankomst.

Läran och förbunden 133:37–39.Skulle er familj tycka om att läsa dessa verser ”med hög röst” (v. 38)? Vad innebär det att berätta om evangeliet med hög röst? Vilka sanningar kan vi dela med oss av?

Läran och förbunden 134:1–2.För att hjälpa er familj förstå vikten av regeringar kan ni diskutera frågor som dessa: Hur välsignas vår familj av att ha regler? Hur välsignas vårt land av att det finns lagar? Ni kan också tillverka eller färglägga en bild av ert lands flagga eller memorera den elfte och tolfte trosartikeln.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Kom, Guds barn, från land och stad”, Psalmer, nr 28.

Förbättra våra personliga studier

Undervisa om den tydliga och enkla läran. Herren beskriver sitt evangelium med ord som ”tydlighet” och ”klarhet” (L&F 133:57). Vad säger dig dessa ord om att undervisa din familj om evangeliet?

Bild
Kristus i röd mantel

Kristus i röd mantel, av Minerva Teichert

Skriv ut