Det nye testamente 2023
27. mars–2. april. Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6: “Frykt ikke”


“27. mars–2. april. Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6: ‘Frykt ikke’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“27. mars–2. april. Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Jesus spaserer sammen med disipler som bærer brødkurver

27. mars–2. april

Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6

“Frykt ikke”

Når du leser Matteus 14; Markus 6 og Johannes 5–6, kan du se etter sannheter som er meningsfylte for deg. Du kan gjerne stille deg selv spørsmål som for eksempel “Hvordan angår beretningene i disse kapitlene meg?” “Hvilke budskap finner jeg for mitt liv?” eller “Hva vil jeg dele med min familie eller med andre?”

Skriv ned inntrykkene du får

Hva kan ha inspirert Peter til å forlate tryggheten i båten sin midt på Genesaretsjøen under en voldsom storm? Hva fikk ham til å tro at hvis Jesus kunne gå på vannet, kunne han også det? Vi kan ikke vite det sikkert, men kanskje Peter forsto at Guds Sønn ikke bare kom for å gjøre vidunderlige ting for menneskene, men også for å gi mennesker som Peter styrke til å gjøre vidunderlige ting. Jesu oppfordring var tross alt “Kom så og følg meg” (Lukas 18:22). Peter hadde tatt imot denne oppfordringen én gang, og han var villig til å ta imot den igjen, selv om det innebar å møte sin frykt og gjøre noe som virket umulig. Herren vil kanskje ikke be oss om å gå ut av en båt midt under en storm eller bidra med vårt lille forråd av brød når tusener trenger mat, men han kan kanskje be oss om å ta imot veiledning selv om vi ikke helt forstår den. Uansett hva hans oppfordringer til oss måtte være, kan de kanskje noen ganger virke overraskende eller til og med skremmende. Men mirakler kan skje hvis vi, i likhet med Peter, vil sette vår frykt, vår tvil og vår begrensede forståelse til side og følge ham i tro.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Johannes 5:16–47

Jesus Kristus hedrer sin Fader.

Forholdet mellom vår himmelske Fader og hvert av hans barn er ment å være hellig. I disse versene ga Jesus Kristus oss et inspirerende mønster å følge i vårt forhold til vår himmelske Fader. Les Johannes 5:16–47, og marker eller legg merke til hvert tilfelle av ordet Far. Hvordan hedrer Sønnen sin Fader, og hvordan kan du følge hans eksempel? Hva lærer du om hva Faderen føler for sin Sønn? Hva blir du inspirert til å gjøre for å styrke ditt forhold til din himmelske Fader?

Se også Johannes 17; Jeffrey R. Holland, “Guds storhet”, Liahona, nov. 2003, 70–73.

Bilde
brød og fisk

Jesus mettet på mirakuløst vis 5000 mennesker med fem brød og to fisker.

Matteus 14:15–21; Markus 6:33–44; Johannes 6:5–14

Frelseren kan foredle mine ydmyke offer for å oppfylle sine hensikter.

Har du noen gang følt deg utilstrekkelig til å klare å dekke alle de behov du ser rundt deg – i ditt hjem, i dine relasjoner eller i samfunnet? Jesu disipler må ha følt seg utilstrekkelige da han ba dem mette mer enn 5000 sultne mennesker da det bare fantes fem brød og to fisker. Når du leser om mirakelet som så skjedde, kan du grunne på hvordan Gud kan bruke dine ydmyke ofre til å velsigne andre rundt deg. Hvordan har han foredlet din innsats når du har tjent ham? Overvei denne uttalelsen av søster Michelle D. Craig: “Du og jeg kan gi det vi har til Kristus, og han vil mangfoldiggjøre vår innsats. Det du har å tilby er mer enn nok – selv med dine menneskelige skrøpeligheter og svakheter – hvis du stoler på Guds nåde” (“Guddommelig utilfredshet”, Liahona, nov. 2018, 54).

Matteus 14:22–33; Markus 6:45–52; Johannes 6:15–21

Jesus Kristus oppfordrer meg til å sette min frykt og tvil til side og utøve tro på ham.

Se for deg detaljene i hendelsen som er beskrevet i Matteus 14:22–33; Markus 6:45–52 og Johannes 6:15–21. Forestill deg hva Peter og de andre disiplene kan ha følt. Hva lærer Frelserens ord og handlinger i disse versene deg om disippelskap? Hva lærer du av Peters ord og handlinger? (Se også 1 Nephi 3:7.) Hva oppfordrer Herren deg til å gjøre som kan sammenlignes med å gå ut av båten? Hva finner du i disse versene som gir deg mot til å utøve din tro på Jesus Kristus?

Johannes 6:22–71

Som en Jesu Kristi disippel må jeg være villig til å tro og akseptere sannheten, også når det er vanskelig å gjøre det.

Da Jesus omtalte seg selv som “livets brød” (Johannes 6:48), syntes mange at dette var “hårde ord” (Johannes 6:60). Hvordan kan Peters ord i Johannes 6:68–69 hjelpe deg i tider da Frelserens lære synes vanskelig å godta eller etterleve? Hva er det ved Peters vitnesbyrd som gjør inntrykk på deg? Hva er “det evige livs ord” (Johannes 6:68) som hjelper deg å være forpliktet til å følge Frelseren?

Se også M. Russell Ballard, “Hvem skal vi gå til?”, Liahona nov. 2016, 90–92.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Matteus 14:15–21.Overvei hvordan du kan hjelpe familien å forestille seg hvor mye brød og fisk som må til for å mette 5000 mennesker. Hva lærer mirakelet i Matteus 14:15–21 oss om Frelseren? Vurder å fortelle om en opplevelse da du følte at du ikke hadde nok å gi, og Frelseren mangfoldiggjorde din innsats.

Matteus 14:22–33.Familien kan ha glede av å rollespille historien i disse versene. Hvorfor tror du disiplene var redde? Hvorfor var Peter i stand til å overvinne sin frykt og forlate båten? Hvordan viste han tro selv da han begynte å synke? Hvordan ligner vi noen ganger på Peter?

Johannes 5:1–16.Be familiemedlemmene notere seg tilfeller av ordene “bli frisk” i disse versene. På hvilke måter kan Jesus Kristus gjøre folk friske? Når og hvordan har han gjort oss friske?

Johannes 6:28–58.Gi hvert familiemedlem en brødskive å spise, og drøft nytten vi har av brød og annen sunn mat. Gransk deretter disse versene sammen, og se etter hvorfor Jesus Kristus kalte seg selv for “livets brød” (Johannes 6:35). Hva kan det bety å “spise” livets brød? (se D. Todd Christofferson, “Det levende brød som er kommet ned fra himmelen”, Liahona, nov. 2017, 36–39).

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “O, Fader, la mitt hjerte få”, Salmer, nr. 101.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Søk din egen åndelige innsikt. I ditt personlige og familiens skriftstudium må du ikke begrense deg til skriftstedene som er omtalt i disse oversiktene. Herren har sannsynligvis budskap til deg i disse kapitlene som ikke er dekket her. Søk etter dem med bønnens hjelp.

Bilde
Jesus løfter Peter opp av vannet

Against the Wind [Mot vinden], av Liz Lemon Swindle

Skriv ut