Nya testamentet 2023
29 maj–4 juni. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13: ”För att minnas”


”29 maj–4 juni. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13: ’För att minnas’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”29 maj–4 juni. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Den sista måltiden

Till minne av mig, av Walter Rane

29 maj–4 juni

Matteus 26; Markus 14; Johannes 13

”För att minnas”

När du läser om de händelser som beskrivs i Matteus 26; Markus 14 och Johannes 13, var då uppmärksam på de intryck du får, särskilt de intryck som fördjupar din tro på Jesus Kristus och din hängivenhet till honom.

Skriv ner dina intryck

Dagen innan Jesus dog gav han sina lärjungar något att minnas honom med. Han tog ”ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt lärjungarna och sade: ’Tag och ät. Detta är min kropp.’ Och han tog en bägare, tackade Gud och gav åt dem och sade: ’Drick av den alla. Detta är mitt blod’” (Matteus 26:26–28).

Detta hände för ungefär 2 000 år sedan, på en plats som de flesta av oss aldrig kommer att få se, på ett språk som få av oss kan förstå. Men nu, varje söndag på våra egna mötesplatser, gör prästadömsbärarna, som har myndighet att handla i Jesu Kristi namn, det som han en gång gjorde. De tar bröd och vatten, välsignar det och ger det till var och en av oss, hans lärjungar. Det är en enkel handling – kan det finnas något enklare, mer grundläggande än att äta bröd och dricka vatten? Men det här brödet och vattnet är heligt för oss eftersom det hjälper oss att minnas honom. Det är vårt sätt att säga: ”Jag ska aldrig glömma honom” – inte bara: ”Jag ska aldrig glömma vad jag har läst om hans lärdomar och hans liv.” Vi säger snarare: ”Jag ska aldrig glömma vad han gjorde för mig.” ”Jag ska aldrig glömma hur han räddade mig när jag ropade på hjälp.” Och: ”Jag ska aldrig glömma hans åtagande gentemot mig och mitt åtagande gentemot honom – det förbund vi har slutit.”

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 26:6–13; Markus 14:3–9

”Hon har … smort min kropp för begravningen.”

Med en ödmjuk vördande handling visade kvinnan som beskrivs i dessa verser att hon visste vem Jesus var och vad han nu skulle göra (se Matteus 26:12). Varför tror du att hennes handlingar betydde så mycket för Frälsaren (se v. 13)? Vad gör intryck på dig med kvinnan och hennes tro? Fundera på hur du kan följa hennes exempel.

Se även Johannes 12:1–8.

Matteus 26:20–22; Markus 14:17–19

”Det är väl inte jag, Herre?”

Vad lär du dig om lärjungarna av deras fråga till Herren i dessa verser? Varför tror ni att de frågade detta? Fundera på hur du kan fråga Herren: ”Det är väl inte jag?”

Se även Dieter F. Uchtdorf, ”Inte är det väl jag, Herre?”, Liahona, nov. 2014, s. 56–59.

Matteus 26:26–29; Markus 14:22–25

Sakramentet är ett tillfälle att minnas Frälsaren.

Vilka tankar och känslor föreställer du dig att Frälsarens lärjungar hade när han instiftade sakramentet för dem? Tänk på detta när du läser om deras upplevelse i Matteus 26:26–29 och Markus 14:22–25. Varför tror du att Jesus valde att vi skulle minnas honom på det här sättet? Du kan också begrunda erfarenheter som du har haft under sakramentet. Finns det något du kan göra för att göra din upplevelse mer helig och meningsfull?

När du har läst och begrundat dessa verser kan du skriva ner några saker som du känner dig inspirerad att komma ihåg om Frälsaren. Du kan gå igenom de här sakerna nästa gång du tar sakramentet. Du kan också gå igenom dem vid andra tillfällen, som ett sätt att ”alltid minnas honom” (Moroni 4:3).

Se även Lukas 22:7–39; 3 Nephi 18:1–13; Läran och förbunden 20:76–79; Gospel Topics, ”Sacrament”, topics.ChurchofJesusChrist.org; ”Alltid minnas honom” [Always Remember Him] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Johannes 13:1–17

Frälsaren är vårt föredöme i att ödmjukt tjäna andra.

På Jesu tid var det en uppgift för tjänare – inte ledare – att tvätta en annan persons fötter. Men Jesus ville att hans lärjungar skulle tänka annorlunda kring vad det innebär att leda och tjäna. Vilka budskap finner du i Frälsarens ord och handlingar i Johannes 13:1–17? I din kultur är det kanske inte vanligt att tvätta andras fötter. Men fundera på vad du kan göra för att följa Frälsarens exempel på ödmjukt tjänande.

Det kan också vara intressant att lägga märke till de saker som Jesus visste och kände under denna heliga tid med sina apostlar (se v. 1 och 3). Vad hjälper dessa insikter dig att förstå om Frälsaren?

Se även Lukas 22:24–27.

Johannes 13:34–35

Min kärlek till andra är ett tecken på att jag är en sann lärjunge till Jesus Kristus.

Tidigare hade Jesus gett ett bud om att ”älska din nästa som dig själv” (Matteus 22:39). Nu gav han ”ett nytt bud”. Vad tror du det innebär att älska andra liksom Jesus älskar dig? (Se Johannes 13:34.)

Du kan också fundera på hur andra människor vet att du är en lärjunge till Jesus Kristus. Hur kan du se till att kärleken är ditt främsta kännetecken som kristen?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Matteus 26:26–29; Markus 14:22–25.Hurdan är din familjs upplevelse under sakramentet varje vecka? Att läsa om det första sakramentet kan inspirera till ett samtal om sakramentets betydelse och hur ni kan förbättra er upplevelse. Visa gärna bilden Sakramentet delas ut (Evangeliebilder, nr 108) och utbyt tankar om vad man kan göra före, under och efter sakramentet.

Bild
kvinna som tar sakramentet

Sakramentet hjälper oss att minnas Jesus Kristus.

Matteus 26:30.Sjung gärna en psalm, som Jesus och hans apostlar gjorde – kanske en sakramentspsalm. Hur kan det ha varit till välsignelse för Jesus och hans apostlar att sjunga en psalm vid det tillfället? På vilket sätt är psalmer till välsignelse för oss?

Johannes 13:1–17.Visa gärna din familj bilden i slutet av det här kapitlet medan ni läser verserna. Vilka sanningar lärde Frälsaren ut genom sina handlingar? Vilka detaljer i bilden hjälper oss att förstå dessa sanningar? Kanske kan familjemedlemmarna berätta hur de har fått glädje av att leva efter dessa sanningar (se Johannes 13:17).

Johannes 13:34–35.Efter att ha läst dessa verser kan ni tillsammans prata om hur andra människor kan veta att ni är Jesu Kristi lärjungar. Hur vill Frälsaren att hans efterföljare ska bli kända? Du kan be familjemedlemmarna berätta om personer vars kärlek till andra visar att de är sanna lärjungar till Jesus Kristus. Ni kan också diskutera hur ni kan visa mer kärlek som familj.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Älska varandra”, Barnens sångbok, s. 74.

Förbättra våra personliga studier

Begrunda. Skrifterna har andliga betydelser som vi kan missa om vi läser dem för lättvindigt, som vi skulle göra med annan läsning. Ha inte bråttom att avsluta ett kapitel. Ta dig tid att djupt fundera över det du läser.

Bild
Jesus tvättar lärjungarnas fötter

Den störste i himmelriket, av J. Kirk Richards

Skriv ut