Nya testamentet 2023
19–25 juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: ”Det är fullbordat”


”19–25 juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: ’Det är fullbordat’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”19–25 juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Kristus inför Pilatus

Ecce Homo, av Antonio Ciseri

19–25 juni

Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

”Det är fullbordat”

I Matteus 27; Markus 15; Lukas 23 och Johannes 19 finns beskrivningar av de sista timmarna av Frälsarens liv i dödligheten. Försök känna hans kärlek till dig medan du studerar hans offer och död.

Skriv ner dina intryck

I varje ord och handling var Jesus Kristus ett exempel på ren kärlek – den kärlek som aposteln Paulus talar om (se 1 Korintierbrevet 13). Detta framstod aldrig tydligare än under de sista timmarna av Frälsarens jordeliv. Hans värdiga tystnad när han utsattes för falska anklagelser visade att han ”inte brusar upp” (se 1 Korintierbrevet 13:5). Hans villighet att underkasta sig gisselslag, hån och korsfästelse – och avhålla sig från att använda sin makt att avsluta sitt lidande – visade att han är ”tålig” och ”uthärdar allt” (se 1 Korintierbrevet 13:4, 7). Hans medkänsla med sin mor och hans barmhärtighet mot dem som korsfäste honom – till och med under sitt eget ojämförliga lidande – visade att han ”inte söker sitt” (se 1 Korintierbrevet 13:5). Under sina sista ögonblick på jorden gjorde Jesus det han gjort under hela sin jordiska verksamhet – han undervisade oss genom att visa oss. Ja, en sådan kärlek är ”Kristi rena kärlek” (Moroni 7:47).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

Jesu Kristi villighet att lida visar hans kärlek till Fadern och till oss alla.

Trots att Frälsaren hade makt att kalla på ”legioner [av] änglar” (Matteus 26:53), valde han frivilligt att utstå orättvisa förhör, grymt hån och ofattbar fysisk smärta. Varför gjorde han det? ”På grund av sin kärleksfulla godhet”, betygade Nephi, ”och sitt tålamod med människobarnen” (1 Nephi 19:9).

Bild
Kristus som bär korset

”Och han bar själv sitt kors och kom ut till … Golgata” (Johannes 19:17).

Du kan inleda ditt studium av Frälsarens sista timmar med att läsa 1 Nephi 19:9. Var i Matteus 27; Markus 15; Lukas 23 och Johannes 19 finner man exempel på allt det som Nephi sa att Jesus skulle utstå?

  • ”[De aktar] honom för intet.”

  • ”[De] gisslar … honom.”

  • ”De slår honom.”

  • ”De spottar på honom.”

Vilka verser hjälper dig att känna Frälsarens ”kärleksfulla godhet” mot dig? Vad får du mer för tankar och känslor när du läser de här redogörelserna? Skriv gärna ner dem eller dela dem med någon.

Se även ”Jesus döms inför Pilatus” [Jesus Is Condemned before Pilate] och ”Jesus gisslas och korsfästs” [Jesus Is Scourged and Crucified] (videor), ChurchofJesusChrist.org.

Matteus 27:27–49, 54; Markus 15:16–32; Lukas 23:11, 35–39; Johannes 19:1–5

Hån kan inte förändra sanningen.

Jesus hade utstått hån under sin verksamhet, men det blev mer intensivt medan han gisslades och korsfästes. Men allt hån förändrade inte sanningen: Jesus är Guds Son. När du läser om den förödmjukelse Jesus upplevde, tänk då på det motstånd och hån som hans verk möts av i dag. Vilka insikter får du om att utstå motstånd? Vilka intryck får du genom officerens ord i Matteus 27:54?

Matteus 27:46; Markus 15:34

Jesus Kristus led ensam så att jag inte behöver göra det.

Under en av mest gripande stunderna på korset kände sig Jesus, som alltid hade förlitat sig på sin himmelske Fader, plötsligt övergiven. När du läser om detta kan det leda till att du tänker på tillfällen då du har känt dig avlägsen från Gud. Du kan fundera på hur Frälsarens offer på korset gör det möjligt för dig att övervinna detta avstånd. Som äldste Jeffrey R. Holland har vittnat: ”Tack vare att Jesus vandrade en sådan lång och ytterst ensam stig behöver inte vi göra det. … Från Golgatas topp utbasuneras sanningen att vi aldrig kommer att lämnas ensamma eller utan hjälp, även om det ibland känns så” (”Ingen var med honom”, Liahona, maj 2009, s. 88). Tänk på hur Frälsaren kan hjälpa dig att övervinna ensamhet medan du läser resten av äldste Hollands tal.

Lukas 23:34

Frälsaren är vårt föredöme när det gäller förlåtelse.

Hur känner du dig när du läser Frälsarens ord i Lukas 23:34? President Henry B. Eyring har, med tanke på Frälsarens ord, sagt: ”Vi måste förlåta och inte känna någon illvilja mot dem som förorättar oss. Frälsaren satte ett exempel då han var på korset. … Vi känner inte deras hjärtan som förorättar oss” (”På det vi må vara ett”, Nordstjärnan, juli 1998, s. 70). Hur kan den här versen hjälpa dig om du har svårt att förlåta någon?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19.För att hjälpa din familj att lära sig mer om de händelser som beskrivs i dessa kapitel kan du läsa för dem ”Kapitel 52: Jesus står inför rätta” och ”Kapitel 53: Jesus blir korsfäst” (i Berättelser ur Nya testamentet, s. 133–138, eller motsvarande videor på ChurchofJesusChrist.org). Ni kan också titta på videor som visar dessa händelser: ”Jesus döms inför Pilatus” [Jesus Is Condemned before Pilate] och ”Jesus gisslas och korsfästs” [Jesus Is Scourged and Crucified] (ChurchofJesusChrist.org). Du kan uppmana barnen att återge berättelserna med egna ord. Familjemedlemmarna kan få berätta hur de känner för Frälsaren på grund av vad han led för oss.

Matteus 27:11–26; Markus 15:1–15; Lukas 23:12–25; Johannes 19:1–16.Varför överlämnade Pilatus Jesus till att korsfästas, trots att han visste att Jesus var oskyldig? Vad lär vi oss av Pilatus upplevelse om att stå upp för det vi vet är rätt? Det kan vara bra för familjen att rollspela scenarier där de får öva på att stå upp för det rätta.

Matteus 27:46; Lukas 23:34, 43, 46; Johannes 19:26–28, 30.Kanske kan du ge varje familjemedlem i uppdrag att läsa ett eller flera av de ord som Frälsaren uttalade på korset och som finns i dessa verser. Be dem att dela med sig av vad dessa ord lär dem om Frälsaren och hans mission.

Markus 15:39.Hur har läsningen om korsfästelsen stärkt era vittnesbörd om att Jesus är ”Guds Son”?

Johannes 19:25–27.Vad lär vi oss i de här verserna om hur vi kan älska och stödja familjemedlemmar?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Vår Herre världens synder bar”, Psalmer, nr 116.

Förbättra vår undervisning

Efterlikna Frälsarens liv. ”Det hjälper att studera hur Frälsaren undervisade – metoderna han använde och det han sa. Men Frälsarens kraft att undervisa och lyfta andra kom från hans sätt att leva och den sortens person han var. Ju flitigare du strävar efter att leva som Jesus Kristus, desto mer kommer du att kunna undervisa som han” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 13).

Bild
Kristus på korset

Kristus på korset, av Carl Heinrich Bloch

Skriv ut