Nya testamentet 2023
12–18 juni. Lukas 22; Johannes 18: ”Ske inte min vilja, utan din”


”12–18 juni. Lukas 22; Johannes 18: ’Ske inte min vilja, utan din’”, Kom och följ mig – för enskilda personer och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”12–18 juni. Lukas 22; Johannes 18”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Kristus och lärjungarna i Getsemane

Getsemanelunden, av Derek Hegsted

12–18 juni

Lukas 22; Johannes 18

”Ske inte min vilja, utan din”

Ta god tid på dig att läsa Lukas 22 och Johannes 18 den här veckan. Begrunda och be om det du läser. Detta kan ge Anden möjlighet att vittna i ditt hjärta om att skrifterna är sanna.

Skriv ner dina intryck

Det fanns bara tre jordiska vittnen till Jesu Kristi lidande i Getsemane – och de sov sig igenom en stor del av händelsen. I den trädgården, och senare på korset, tog Jesus på sig synder, smärtor och lidande för alla som någonsin levt, även om nästan ingen som levde då var medveten om vad som hände. Evighetens viktigaste händelser sker ofta utan särskilt mycket världslig uppmärksamhet. Men Gud Fadern visste. Han hörde sin trofaste Sons vädjan: ”’Far! Om du vill, så ta den här bägaren ifrån mig! Men ske inte min vilja, utan din.’ Då visade sig en ängel från himlen för honom och gav honom kraft” (Lukas 22:42–43). Även om vi inte var fysiskt närvarande för att bevittna denna handling av osjälviskhet och underkastelse, så är vi vittnen om Jesu Kristi försoning. Varje gång vi omvänder oss och tar emot förlåtelse för våra synder och varje gång vi känner Frälsarens kraft som ger styrka, kan vi vittna om att det som hände i Getsemane trädgård var verkligt.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Lukas 22:31–34, 54–62; Johannes 18:17–27

Omvändelse är en fortlöpande process.

Tänk på de upplevelser Petrus hade med Frälsaren – de under han bevittnade och de lärdomar han tog emot. Varför sa då Frälsaren till Petrus att ”när du en gång har omvänt dig, styrk då dina bröder” (Lukas 22:32, kursivering tillagd)? När du begrundar detta kan det vara till hjälp att tänka på vad äldste David A. Bednar lärde ut om skillnaden mellan att ha ett vittnesbörd och att verkligen vara omvänd (se ”Omvänd till Herren”, Liahona, nov. 2012, s. 106–109).

När du läser om Petrus upplevelser i Lukas 22:31–34, 54–62 (se även Johannes 18:17–27) kan du tänka på din egen omvändelse. Har du någonsin känt dig så engagerad att du, liksom Petrus, var ”beredd att gå [med Frälsaren] både i fängelse och i döden” (Lukas 22:33)? Varför avtar dessa känslor ibland? Det finns dagliga möjligheter att antingen förneka eller vittna om Frälsaren. Vad ska du göra för att vara ett vittne om honom dagligen? Vilka andra lärdomar lär du dig av Petrus upplevelse?

När du fortsätter att läsa Nya testamentet kan du leta efter tecken på Petrus fortlöpande omvändelse. Lägg också märke till hur han tog till sig Herrens uppmaning ”styrk då dina bröder” (Lukas 22:32; se Apostlagärningarna 3–4).

Se även Markus 14:27–31.

Lukas 22:39–46

Frälsaren led för mig i Getsemane.

President Russell M. Nelson uppmanade oss att lägga ner ”tid på att lära oss om Frälsaren och hans försoningsoffer” (”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, Liahona, maj 2017, s. 40).

Fundera över vad du kan göra för att följa president Nelsons uppmaning. Du kan börja med att be och begrunda Frälsarens lidande i Getsemane som det beskrivs i de här verserna och skriva ner intryck och frågor som kommer till ditt sinne.

För att än djupare studera Frälsaren och hans försoning kan du söka i andra skriftställen efter svar på till exempel följande frågor:

När du lär dig mer om det som hände i Getsemane kan det vara intressant att veta att Getsemane var en trädgård med olivträd där det fanns en olivpress som användes till att krossa oliver och utvinna olja till belysning, föda och läkemedel (se Lukas 10:34). Hur kan processen att utvinna olivolja symbolisera vad Frälsaren gjorde för oss i Getsemane? För exempel, se äldste D. Todd Christoffersons tal ”Förbli i min kärlek” (Liahona, nov. 2016, s. 50–51).

Se även Matteus 26:36–46; Markus 14:32–42.

Johannes 18:28–38

Frälsarens ”rike är inte av den här världen”.

Som politisk ledare var Pontius Pilatus bekant med denna världs makt och riken. Men Jesus talade om ett helt annat slags rike. När du tänker tillbaka på vad du har läst om Frälsarens liv, vilka tecken ser du då på att hans rike inte är ”av den här världen” (Johannes 18:36)? Varför är det viktigt för dig att veta det här? Vad är det mer som sticker ut för dig när det gäller Jesu ord till Pilatus?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Lukas 22:31–32.Hur kan det ha känts för Petrus att veta att Jesus hade bett för honom och hans tro? Vem kan vi be för, ”att [deras] tro inte ska ta slut” (v. 32)?

Lukas 22:39–46.Att lära sig om Frälsarens lidande i Getsemane kan bli en helig upplevelse för din familj. Fundera över vad ni kan göra för att skapa en vördnadsfull anda av tillbedjan när ni studerar Lukas 22:39–46. Ni kan tillsammans spela eller sjunga några av familjens favoritpsalmer eller barnsånger om Frälsaren. Ni kan titta på konstverk som föreställer honom eller titta på en video som till exempel ”Frälsaren lider i Getsemane” (JesuKristiKyrka.org). När ni läser verserna kan familjemedlemmarna berätta om verser som betyder särskilt mycket för dem – kanske en vers som hjälper dem att känna Frälsarens kärlek (se även Matteus 26:36–46; Markus 14:32–42). Du kan också uppmana dem att bära sina vittnesbörd om Jesus Kristus och hans försoning.

Lukas 22:42.Familjemedlemmarna skulle kunna berätta om tillfällen då de lärde sig att säga: ”Men ske inte min vilja, utan din.”

Lukas 22:50–51; Johannes 18:10–11.Vad lär vi oss om Jesus i de här verserna?

Bild
Kristus helar en tjänares öra

Låt det vara nog med detta, av Walter Rane

Johannes 18:37–38.Hur skulle vi svara på Pilatus fråga ”Vad är sanning?” (v. 38)? För några förslag, se Johannes 8:32; Läran och förbunden 84:45; 93:23–28 samt ”O säg, vad är sanning”, Psalmer, nr 184.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Oändlig är kärleken”, Psalmer, nr 125.

Förbättra våra personliga studier

Studera nutida profeters och apostlars ord. Läs vad nutida profeter och apostlar har sagt om de sanningar vi finner i skrifterna. Till exempel, i det senaste generalkonferensnumret av Liahona kan ni söka i ämnesregistret efter ”Försoningen” (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 20–21).

Bild
Kristus i Getsemane

Inte min vilja utan din, av Walter Rane

Skriv ut