Nya testamentet 2023
12–18 juni. Lukas 22; Johannes 18: ”Ske inte min vilja, utan din”


”12–18 juni. Lukas 22; Johannes 18: ’Ske inte min vilja, utan din’”, Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2023 (2022)

”12–18 juni. Lukas 22; Johannes 18”, Kom och följ mig – för Primär: 2023

Bild
Kristus och lärjungar i Getsemane

Getsemanelunden, av Derek Hegsted

12–18 juni

Lukas 22; Johannes 18

”Ske inte min vilja, utan din”

Att lära sig av Lukas 22 och Johannes 18 med barnen är ett tillfälle att hjälpa dem fördjupa sin kärlek till Jesus Kristus och sin tro på honom. Fundera under bön över hur du ska göra det.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa bilder av händelserna i de här kapitlen, såsom Kristus i Getsemane (Evangeliebilder, nr 56) och bilderna i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Be eleverna säga vad som händer i bilderna.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Lukas 22:39–46

Jesus led för mig därför att han älskar mig.

Fundera över hur du kan hjälpa barnen känna att Jesus älskar dem när ni samtalar om hans lidande i Getsemane.

Möjliga aktiviteter

  • Återge berättelsen i Lukas 22:39–46 för barnen, kanske med hjälp av ”Kapitel 51: Jesus lider i Getsemane örtagård” (i Berättelser ur Nya testamentet, s. 129–132, eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org). Förklara att Jesus kände all den smärta och sorg som alla någonsin har känt. Fråga barnen vad som kan få en person att känna sig ledsen, sårad eller upprörd. Vittna om att Jesus kan hjälpa oss att må bättre när vi har sådana känslor.

  • Skicka runt en bild av Frälsaren i Getsemane (som den i veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). När varje barn håller i bilden säger du: ”Jesus led för att han älskar [barnets namn].” Låt barnen upprepa de här orden tillsammans med dig.

  • Sjung en sång med barnen om Jesu kärlek till oss, till exempel ”Jag vet han älskar mig” (Barnens sångbok, s. 42–43). Hjälp dem tänka på hur de har känt Jesu kärlek.

Lukas 22:41–43

Jag kan be när jag behöver hjälp.

När Jesus bad i Getsemane kom en ängel för att stärka honom. Hur kan du hjälpa barnen du undervisar att förstå att de också kan be till sin himmelske Fader om styrka?

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta Lukas 22:41–43 för barnen. Berätta om en upplevelse när du bad om hjälp, och din himmelske Fader stärkte dig genom den Helige Anden eller genom att skicka någon som kunde hjälpa dig.

  • Skriv på pappersremsor några saker som vi kan säga i en bön, som till exempel ”himmelske Fader”, ”jag tackar dig”, ”jag ber dig” och ”i Jesu Kristi namn, amen”. Lägg remsorna på golvet i slumpvis ordning och hjälp barnen sätta dem i samma ordning som vi skulle kunna be dem i en bön. Vad kan vi tacka vår himmelske Fader för? Vad mer kan vi säga till honom? Vittna om att barnen kan be till sin himmelske Fader var som helst och när som helst.

Bild
Kristus ber i Getsemane

Kristus ber i Getsemane trädgård, av Hermann Clementz

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Lukas 22:39–46

I Getsemane tog Jesus Kristus på sig min synd och smärta.

Kunskap om vad Jesus gjorde för oss i Getsemane kan hjälpa barnen att omvända sig från sina synder och vända sig till Frälsaren när de upplever svåra prövningar.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Lukas 22:39–46 och titta efter ord eller fraser som beskriver vad Jesus kände i Getsemane. Vad var det Jesus upplevde som fick honom att känna så? (Se Läran och förbunden 19:16–19.) Ge barnen möjlighet att berätta om sina känslor för Jesus och hans offer för oss.

  • Be barnen berätta om ett tillfälle när de var ledsna eller hade ont. Fråga dem om de känner någon som har känt likadant. Låt dem läsa Alma 7:11–12. Vad lär de här verserna oss om Jesus Kristus och hans lidande för oss?

  • Ge ett barn en pinne som är längre än bredden på dörren in till klassrummet och be barnet hålla den vågrätt och försöka gå genom dörröppningen. Förklara att pinnen representerar våra synder, som hindrar oss från att komma in i Guds rike. Ta bort pinnen för att visa att Jesus tog på sig våra synder så att vi kan få förlåtelse när vi omvänder oss.

Lukas 22:39–44

Jag kan följa Jesu föredöme genom att vara lydig mot min himmelske Fader.

Jesus visade lydnad mot Fadern när han sa: ”Ske inte min vilja, utan din” (Lukas 22:42). Hur kan du hjälpa barnen lära sig av Jesu föredöme?

Möjliga aktiviteter

  • Lär er tillsammans orden ”ske inte min vilja, utan din” utantill (Lukas 22:42) och prata om vad de betyder. Vad kan vi göra för att lyda vår himmelske Faders vilja?

  • Hjälp barnen urskilja några anledningar till att det ibland är svårt att göra det som vår himmelske Fader vill. Vilka välsignelser har vi fått genom att vara lydiga mot vår himmelske Fader, även när det var svårt?

Lukas 22:50–51

Jesus älskade sina fiender.

Det är inte lätt att lära sig att vara en fridstiftare, särskilt när andra inte är vänliga mot oss. Hur kan berättelsen i Lukas 22:50–51 inspirera barnen du undervisar att vara vänliga i alla omständigheter?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Matteus 22:50–51. Vad lär vi oss om Jesus av den här redogörelsen? Be under den här veckan några av barnens föräldrar att berätta för dig om tillfällen när deras barn visade vänlighet, även när det var svårt. Dela de här berättelserna med klassen. (Påminn barnen om att detta att vara snäll och vänlig inte innebär att de ska låta andra skada dem. De bör prata med sina föräldrar eller en annan vuxen de litar på om någon gör dem illa.)

  • Sjung en sång om att vara snäll, såsom ”Vänlighet börjar inom mig” (Barnens sångbok, s. 83). Vad lär den här sången oss om vänlighet? Hur kan vi visa vänlighet mot andra som Frälsaren gjorde?

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att dela med sig av sina vittnesbörd om Frälsaren till sina familjer. De kan också be sina familjemedlemmar att bära sina vittnesbörd om honom.

Förbättra vår undervisning

Låt barnen berätta vad de vet. ”Be [barnen] också att berätta för dig om sina tankar, känslor och upplevelser angående principen du undervisar om. Du kommer att upptäcka att de har insikter som är enkla, rena och kraftfulla” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 26).

Skriv ut