Nya testamentet 2023
29 maj–4 juni. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13: ”För att minnas”


”29 maj–4 juni. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13: ’För att minnas’”, Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2023 (2022)

”29 maj–4 juni. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13”, Kom och följ mig – för Primär: 2023

Bild
Den sista måltiden

Till minne av mig, av Walter Rane

29 maj–4 juni

Matteus 26; Markus 14; Johannes 13

”För att minnas”

När du läser Matteus 26, Markus 14 och Johannes 13, sök då efter principer som du känner kommer att vara till nytta och glädje för barnen du undervisar.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa bilder av händelserna i de här kapitlen, som till exempel Evangeliebilder, nr 54–55, och be barnen berätta vad som händer i bilderna.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Matteus 26:26–29; Markus 14:22–24

Sakramentet hjälper mig att tänka på Jesus.

Hjälp barnen förstå att när vi tar sakramentet får vi en möjlighet att minnas vad Jesus har gjort för oss.

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta berättelsen om hur Jesus instiftade sakramentet. Du kan använda ”Kapitel 49: Det första sakramentet” (i Berättelser ur Nya testamentet, s. 124–126, eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org), eller videon ”Sakramentet” [Sacrament] (ChurchofJesusChrist.org). Varför tar vi sakramentet? Hjälp barnen förstå att vi minns Jesus under sakramentet.

  • Visa barnen en bit bröd och en mugg vatten. Fråga dem om de vet vad sakramentets bröd och vatten symboliserar. Förklara att de här emblemen hjälper oss minnas att Jesus dog för oss och uppstod från de döda.

  • Be barnen blunda och tänka på någon de älskar, och låt dem sedan berätta för dig om den personen. Be dem blunda igen, tänka på Frälsaren och sedan berätta vad de vet om honom. Uppmuntra dem att tänka på Jesus under sakramentet varje vecka.

  • Be barnen visa vad de kan göra för att minnas Jesus och vara vördnadsfulla under sakramentet. Hjälp barnen göra häftet som beskrivs på veckans aktivitetssida och använda det för att hjälpa dem tänka på Jesus under sakramentet. Eller så kan du låta dem leta i några av kyrkans tidskrifter efter bilder på Jesus och göra ett collage som de kan titta på under sakramentet.

Johannes 13:34–35

Jag kan älska andra, som Jesus gjorde.

Jesus visade sin kärlek genom att ta hand om människorna omkring sig. Vilka tillfällen att visa sin kärlek till andra har barnen du undervisar?

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder av berättelser som barnen har lärt sig i år om hur Jesus visade sin kärlek till andra (se tidigare studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Läs Johannes 13:34–35 och hjälp barnen upprepa orden: ”Så som jag har älskat er ska … ni älska varandra.” Hur kan vi visa vår kärlek till vår familj och våra vänner?

  • Be ett barn hålla upp en bild av Frälsaren medan klassen sjunger en sång om Frälsarens kärlek, som till exempel ”Älska varandra” (Barnens sångbok, s. 74). Ge barnen pappershjärtan och be dem rita en bild av sig själva när de gör något för att visa sin kärlek till en annan person.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Matteus 26:26–29; Markus 14:22–24

Sakramentet hjälper mig minnas Jesus Kristus och hans offer för mig.

Hur kan du hjälpa barnen få en mer meningsfull upplevelse av sakramentet?

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen turas om att läsa verserna i Matteus 26:26–29 eller Markus 14:22–24 (se även Joseph Smiths översättning, Markus 14:20–24 [i Handledning för skriftstudier]) och Läran och förbunden 20:75–79. Vilka ord och insikter har de båda skriftställena gemensamt?

  • Fråga barnen vad de gör som hjälper dem att tänka på Jesus under sakramentet. Hjälp dem hitta skriftställen eller ord från sakramentspsalmer som de kan läsa under sakramentet, och skriv sedan upp dem på ett kort som barnen kan titta på nästa gång de tar sakramentet. Sjung några av de här sångerna med barnen (se Psalmer, nr 109–129).

    Bild
    barn som tar del av sakramentet

    Sakramentet hjälper oss att minnas Jesus Kristus och hans offer för oss.

  • Skriv viktiga fraser i sakramentsbönerna på tavlan och hjälp barnen lära sig dem utantill. Vad betyder de här orden? Varför är det viktigt att vi förnyar våra dopförbund varje vecka?

  • Be någon som bär aronska prästadömet att berätta för barnen om sin upplevelse av att förbereda, välsigna eller dela ut sakramentet. Vad hjälper honom att förbereda sig för att göra det här? Hur känns det för honom när han gör det? Hur påminner brödet och vattnet honom om Frälsaren?

  • Be de barn som har blivit döpta att berätta vad de minns från sitt dop. Hur kändes det för dem? Vilka förbund ingick de? (Se Mosiah 18:8–10.) Berätta för dem att när vi varje vecka tar del av sakramentet kan det vara som att vi döps igen – vi kan få förlåtelse för våra synder och vi förnyar våra förbund.

Johannes 13:1–17

Jesus Kristus visade mig hur man tjänar andra.

Berättelsen om hur Frälsaren tvättade sina lärjungars fötter kan inspirera barnen du undervisar att kärleksfullt tjäna människor omkring sig.

Möjliga aktiviteter

  • Be ett av barnen läsa Johannes 13:4–9 några dagar i förväg och återge berättelsen för klassen ur Petrus perspektiv. Vad försökte Frälsaren lära Petrus och de andra apostlarna? Barnen kan prata om vad de lär sig av den här berättelsen om Jesus Kristus. Vad lär vi oss om att tjäna andra?

  • Läs Johannes 13:12–17 tillsammans. Be barnen skriva om ett tillfälle när Frälsaren tjänade en annan person. Uppmuntra dem att ta med det de lär sig av hans exempel. Om de behöver hjälp kan de leta efter exempel i videon ”Kristuslika egenskaper” [Christlike Attributes] (ChurchofJesusChrist.org). Be dem berätta för klassen vad de skrev.

Johannes 13:34–35

Lärjungar till Jesus Kristus älskar andra som han gjorde.

När vi döps ingår vi förbund om att bli lärjungar till Jesus Kristus. I Johannes 13:34–35 beskrev Frälsaren hur vi kan visa att vi är hans lärjungar.

Möjliga aktiviteter

  • Skriv på tavlan Så som jag har er ska också ni varandra (Johannes 13:34). Be barnen slå upp skriftstället och fylla i luckorna. Vad mer kan vi göra för att visa att vi är lärjungar till Kristus? Barnen kommer kanske på andra ord som passar i meningen på tavlan, till exempel tjänat och tjäna eller undervisat och undervisa.

  • Be barnen läsa Johannes 13:35 och tänka på människor de känner som är exempel på att vara Jesu Kristi lärjungar. Be dem berätta hur de här personerna visar kärlek till andra som Frälsaren gjorde.

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen berätta för sin familj om något de ska göra tack vare det som de lärt sig på lektionen. De kan till exempel berätta hur de ska minnas Jesus Kristus under sakramentet.

Förbättra vår undervisning

Bär ditt vittnesbörd för klassen. Ett vittnesbörd kan vara så enkelt som ”Jag vet att vår himmelske Fader älskar var och en av er” eller ”Det känns bra inuti när jag lär mig om Jesus Kristus”.

Skriv ut