Nya testamentet 2023
26 juni–2 juli. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21: ”Han har uppstått”


”26 juni–2 juli. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21: ’Han har uppstått’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”26 juni–2 juli. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Jesus pratar med Petrus vid stranden

Föd mina får, av Kamille Corry

26 juni–2 juli

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21

”Han har uppstått”

Läs under bön Matteus 28; Markus 16; Lukas 24 och Johannes 20–21, och fundera över den glädje du har tack vare Kristi uppståndelse. Vem skulle ha glädje av att höra ditt vittnesbörd om denna händelse?

Skriv ner dina intryck

För många åskådare kan Jesus från Nasarets död ha verkat som ett tragiskt slut på ett anmärkningsvärt liv. Var inte detta mannen som uppväckte Lasarus från de döda? Hade han inte gång på gång motstått mordhot från fariseerna? Han hade visat sin makt att bota blindhet, spetälska och förlamning. Själva vindarna och sjön lydde honom. Men här var han, hängande på korset och förkunnade: ”Det är fullbordat” (Johannes 19:30). Man kan med uppriktig förvåning ha sagt de hånfulla orden: ”Andra har han frälst, sig själv kan han inte frälsa” (Matteus 27:42). Men vi vet att Jesu död inte var slutet på historien. Vi vet att gravens tystnad var tillfällig och att Kristi frälsningsarbete just hade börjat. I dag finns han inte ”bland de döda”, utan bland de levande (Lukas 24:5). Hans undervisning kunde inte tystas, för hans lojala lärjungar skulle predika evangeliet för ”alla folk” och lita på hans löfte att han skulle vara ”med [dem] alla dagar till tidens slut” (Matteus 28:19–20).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20

Jesus Kristus uppstod.

I de här verserna läser vi om en av de viktigaste händelserna i världshistorien: Jesu Kristi uppståndelse. Medan du läser kan du sätta dig själv i de människors ställe som bevittnade händelserna kring uppståndelsen. Vad lär du dig av deras upplevelser?

Hur känns det för dig att läsa om Frälsarens uppståndelse? Tänk på hur den har påverkat dig – din syn på livet, dina relationer, din tro på Kristus och din tro på andra evangeliesanningar.

Se även Bible Dictionary, ”Resurrection”; Gospel Topics, ”Resurrection”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Lukas 24:13–35

Jag kan be Frälsaren att ”stanna kvar hos [mig]”.

När du läser om de två resande lärjungarnas upplevelse som mötte den uppståndne Frälsaren, kan du söka efter paralleller till dina upplevelser som en Kristi efterföljare. Hur kan du vandra med honom i dag och bjuda honom att ”stanna” lite längre (Lukas 24:29)? Hur märker du hans närvaro i ditt liv? På vilka sätt har den Helige Anden vittnat för dig om Jesu Kristi gudomlighet?

Se även ”Bliv kvar hos mig, det afton är” samt ”Bliv kvar hos mig”, Psalmer, nr 101 och 100.

Lukas 24:36–43; Johannes 20

Uppståndelse är den permanenta återföreningen av kropp och ande.

Berättelserna om Jesu Kristi uppståndelse kan hjälpa dig att förstå vad det innebär att återuppstå. Vilka sanningar hittar du till exempel i Lukas 24:36–43 och Johannes 20 om uppståndna kroppar? Du kan också utforska andra skriftställen om uppståndelse, som till exempel 1 Korintierbrevet 15:35–44; Filipperbrevet 3:20–21; 3 Nephi 11:13–15; Läran och förbunden 88:27–31; 110:2–3; 130:1, 22.

Johannes 20:19–29

”Saliga är de som inte har sett men ändå tror.”

Somliga känner sig som Tomas, som sa: ”Om jag inte får se … så kan jag inte tro” (Johannes 20:25). Varför kan det enligt din åsikt vara en välsignelse att tro utan att se (se Johannes 20:29)? Begrunda hur du har blivit välsignad genom att tro på ting du inte kunde se. Vad hjälper dig att ha tro på Frälsaren trots att du inte ser honom? Hur kan du fortsätta att stärka din tro på ”ting som inte syns men som är verkliga” (se Alma 32:16–21; Ether 12:6)? Du kan skriva i din dagbok om upplevelser som hjälpt dig tro på Jesus Kristus eller berätta om dem för någon du känner.

Johannes 21:1–17

Frälsaren ber mig att föra hans får på bete.

Det kan vara intressant att jämföra Frälsarens samvaro med sina apostlar i Johannes 21 med den första gången han befallde dem att lämna sina fiskenät, som det står om i Lukas 5:1–11. Vilka likheter och skillnader hittar du? Vilka insikter om lärjungeskap hittar du?

Tänk på hur Frälsarens ord till Petrus i Johannes 21:15–17 kan tillämpas på dig. Finns det något som håller dig tillbaka från att betjäna Herrens får? Vad skulle du svara om Herren frågade dig: ”Älskar du mig?” Tänk efter hur du kan visa din kärlek till Herren.

Se även 1 Petrusbrevet 5:2–4, 8; Jeffrey R. Holland, ”Det största och främsta budet”, Liahona, nov. 2012, s. 83–85.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Lukas 24:5–6.President Thomas S. Monson sa om Lukas 24:5–6: ”Inga ord i kristendomen betyder mer för mig” (”Han har uppstått!Liahona, maj 2010, s. 89). Vad betyder dessa ord för dig och din familj?

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21.När familjen läser de här kapitlen, lägg då märke till de personer som interagerade med Jesus i varje redogörelse. Till exempel, vad gör intryck på dig när det gäller de människor som besökte Frälsarens grav? Vad lär du dig av apostlarnas eller lärjungarnas ord eller handlingar på vägen till Emmaus?

Sjung förslagsvis tillsammans ”Blev Jesus levande igen?” (Barnens sångbok, s. 45). Prata om någon din familj känner som har dött, och diskutera hur sanningarna i den här sången ger tröst.

Bild
Jesus går med två män på en väg

Vägen till Emmaus, av Wendy Keller

Matteus 28:16–20; Markus 16:14–20; Lukas 24:44–53.Vad bad Jesus sina apostlar att göra i dessa verser? Hur kan vi hjälpa till att utföra detta arbete? Familjemedlemmarna kan gärna få dela med sig av erfarenheter då de kände att ”Herren verkade tillsammans med dem” för att uppnå sina syften (Markus 16:20).

Johannes 21:15–17.Ni kan läsa de här verserna under en måltid tillsammans. Detta kan ge ytterligare mening till Frälsarens ord ”för mina får på bete”. Med tanke på vad Jesus undervisade om får i Nya testamentet (se t.ex Matteus 9:35–36; 10:5–6; 25:31–46; Lukas 15:4–7; Johannes 10:1–16), varför är att föra får på bete en bra liknelse för att tjäna Guds barn? Vad lär oss den här liknelsen om vad vår himmelske Fader och Jesus känner för oss?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Blev Jesus levande igen?Barnens sångbok, s. 45.

Förbättra våra personliga studier

Använd musik till att inbjuda Anden och ta till dig läran. Genom att lyssna på eller sjunga psalmer såsom ”Han som dog är nu uppstånden” (Psalmer, nr 130) kan du bjuda in Anden och lära dig mer om Frälsarens uppståndelse.

Bild
kvinna som ser den uppståndne Kristus vid graven

Den uppståndne Kristus, av Walter Rane

Skriv ut