Nya testamentet 2023
17–23 juli. Apostlagärningarna 10–15: ”Guds ord hade framgång och spred sig alltmer”


”17–23 juli. Apostlagärningarna 10–15: ’Guds ord hade framgång och spred sig alltmer’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”17–23 juli. Apostlagärningarna 10–15”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Petrus samtalar med Cornelius

17–23 juli

Apostlagärningarna 10–15

”Guds ord hade framgång och spred sig alltmer”

Läs Apostlagärningarna 10–15 noggrant och ge Anden tid att ge maningar via tankar och känslor. Vad finns det att lära i de här kapitlen?

Skriv ner dina intryck

Under sin jordiska verksamhet utmanade Jesus Kristus ofta människors gamla traditioner och trosuppfattningar. Detta upphörde inte efter att han uppstigit till himlen, eftersom han fortsatte att vägleda sin kyrka genom uppenbarelse. Medan Jesus levde predikade hans lärjungar till exempel evangeliet endast för andra judar. Men kort efter att Frälsaren dött och Petrus blivit kyrkans ledare på jorden, uppenbarade Jesus Kristus för Petrus att tiden var inne när evangeliet skulle predikas för icke-judar. Tanken att sprida evangeliet till hedningar verkar inte förvånande i dag, så vad kan vi lära av den här händelsen? Kanske är en lärdom att både i den gamla och den nutida kyrkan är det en kärleksfull Frälsare som vägleder sina utvalda ledare (se Amos 3:7; Läran och förbunden 1:38). Fortsatt uppenbarelse är ett avgörande kännetecken på Jesu Kristi sanna och levande kyrka. Liksom Petrus måste vi vara villiga att ta emot fortsatt uppenbarelse och leva ”inte bara av bröd” utan av Guds ord (Lukas 4:4), och tro ”allt vad Gud har uppenbarat och allt vad han nu uppenbarar”, samt ”att han ännu kommer att uppenbara många stora och viktiga ting angående sitt rike” (Trosartiklarna 1:9).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Apostlagärningarna 10

Gud gör inte skillnad på människor.

I generationer hade judarna trott att när man var ”Abrahams avkomling”, eller en bokstavlig ättling till Abraham, så betydde det att man var accepterad och utvald av Gud (se Lukas 3:8). Alla andra ansågs vara ”orena” hedningar som inte togs emot av Gud. Vad lärde Herren Petrus i Apostlagärningarna 10 om vem som tas emot av honom (Apostlagärningarna 10:35)? Vad finner du i det här kapitlet som visar att Cornelius levde ett liv som var behagligt för Herren? Fundera över vad som menas med att ”Gud inte gör skillnad på människor” (v. 34; se även 1 Nephi 17:35). Varför är det viktigt för dig att förstå den här sanningen?

Liksom de judar som såg ner på dem som inte var Abrahams efterkommande, märker du någon gång att du tänker ovänligt eller okunnigt om någon som är annorlunda? Hur kan du övervinna den tendensen? Det kan vara intressant att pröva en enkel aktivitet i några dagar: Varje gång du träffar någon tänker du: ”Den här personen är ett Guds barn.” Vilka förändringar märker du i ditt sätt att tänka på och handla mot andra när du gör det här?

Se även 1 Samuelsboken 16:7; 2 Nephi 26:13, 33; Russell M. Nelson, ”Låt Gud råda”, Liahona, nov. 2020, s. 92–95; ”Petrus uppenbarelse om att föra evangeliet till hedningarna” [Peter’s Revelation to Take the Gospel to the Gentiles] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Apostlagärningarna 10; 11:1–1815

Min himmelske Fader undervisar mig rad på rad genom uppenbarelse.

När Petrus såg synen som beskrivs i Apostlagärningarna 10, förstod han den inte genast, utan ”undrade inom sig vad synen kunde betyda” (v. 17). Men Herren gav Petrus mer förståelse när han sökte det. När du läser Apostlagärningarna 10, 11 och 15 märker du hur Petrus förståelse av synen växte med tiden. Hur har du sökt och fått mer insikter från Gud när du haft frågor?

I Apostlagärningarna 10, 11 och 15 berättas om tillfällen när Herren ledde sina tjänare genom uppenbarelse. Det kan vara bra att skriva ner det du lär dig om uppenbarelse när du läser de här kapitlen. Hur talar den Helige Anden till dig?

Se även Gospel Topics, ”Revelation”, topics.ChurchofJesusChrist.org; Quentin L. Cook, ”Välsignelsen av fortlöpande uppenbarelse till profeter och personlig uppenbarelse till vägledning i livet”, Liahona, maj 2020, s. 96–100; ”Mötet i Jerusalem” [The Jerusalem Conference] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Apostlagärningarna 11:26

Jag är kristen eftersom jag tror på och följer Jesus Kristus.

Vad kännetecknar en person som kallas kristen (se Apostlagärningarna 11:26)? Vad innebär det för dig att anses vara kristen? Tänk på vad ett namn betyder. Vad betyder till exempel ditt efternamn för dig? Varför är kyrkans namn viktigt för dig? (Se Läran och förbunden 115:4.) Vad betyder det för dig att ta på dig Jesu Kristi namn genom förbund? (Se Läran och förbunden 20:77.)

Se även Mosiah 5:7–15; Alma 46:13–15; 3 Nephi 27:3–8; Russell M. Nelson, ”Kyrkans rätta namn”, Liahona, nov. 2018, s. 87–90.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Apostlagärningarna 10:17, 20.Har vi någonsin haft andliga upplevelser och senare tvivlat på det vi känt eller lärt oss? Vilka råd kan vi ge varandra som hjälper oss övervinna våra tvivel? (Se Neil L. Andersen, ”Minnen av avgörande andlig betydelse”, Liahona, maj 2020, s. 18–22.)

Apostlagärningarna 10:34–35.Hur kan du lära din familj att ”Gud inte gör skillnad på människor” (Apostlagärningarna 10:34)? Du kanske kan visa bilder på människor med olika bakgrund och kultur medan familjen läser dessa verser. Hur bör sanningarna i dessa verser påverka våra handlingar? (Se t.ex. ”Jag går med dig” [Barnens sångbok, s. 78–79].)

Apostlagärningarna 12:1–17.Din familj kan rollspela berättelsen om hur Petrus kastas i fängelse och hur kyrkans medlemmar samlas och ber för honom. När har vi blivit välsignade genom böner? Finns det någon som vi känner oss inspirerade att be för, såsom en ledare i kyrkan eller en närstående? Vad innebär det att be ”ihärdigt” (Apostlagärningarna 12:5; se även Alma 34:27)?

Bild
Petrus räddas ur fängelset

Petrus befrias ur fängelset, av A. L. Noakes

Apostlagärningarna 14.När ni läser det här kapitlet tillsammans kan några i familjen notera de välsignelser som kom till lärjungarna och kyrkan. Några andra i familjen kan notera det motstånd eller de prövningar som lärjungarna upplevde. Varför tillåter Gud att svårigheter drabbar rättfärdiga människor?

Apostlagärningarna 15:1–21.Dessa verser beskriver en tvist i kyrkan om huruvida konvertiter måste hålla Moses lag och låta omskära sig. Vad gjorde apostlarna åt denna oenighet? Vad kan vi lära oss av det här exemplet om hur kyrkans ledare leder kyrkans arbete?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jag går med dig”, Barnens sångbok, s. 78–79.

Förbättra vår undervisning

Rita en bild. Med hjälp av bilder kan familjen visualisera undervisning och berättelser ur skrifterna. Du kan låta familjemedlemmarna rita bilder av det ni läser, till exempel Petrus syn i Apostlagärningarna 10.

Bild
Petrus och Cornelius

Petrus och Cornelius upplevelser visar att ”Gud inte gör skillnad på människor” (Apostlagärningarna 10:34).

Skriv ut