Nya testamentet 2023
24–30 juli. Apostlagärningarna 16–21: ”Gud hade kallat oss att förkunna evangeliet”


”24–30 juli. Apostlagärningarna 16–21: ’Gud hade kallat oss att förkunna evangeliet’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”24–30 juli. Apostlagärningarna 16–21”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Paulus undervisar på en kulle

24–30 juli

Apostlagärningarna 16–21

”Gud hade kallat oss att förkunna evangeliet”

När ni läser om Paulus arbete med att predika evangeliet kan Anden ge maningar via tankar och känslor. Skriv ner de här maningarna och planera att handla efter dem.

Skriv ner dina intryck

Bland Herrens slutord till apostlarna finns befallningen: ”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt som jag befallt er” (Matteus 28:19–20). Apostlarna nådde inte ut till riktigt alla folk, men Apostlagärningarna 16–21 visar ändå att Paulus och hans medarbetare gjorde häpnadsväckande framsteg i att etablera kyrkan. De undervisade, döpte och förlänade den Helige Andens gåva. De utförde under, uppväckte till och med en man från de döda och förutsa det stora avfallet (Apostlagärningarna 20:7–12; 28–31). Och arbetet de påbörjade fortsätter med levande apostlar i dag, tillsammans med lärjungar som du, som hjälper till att genomföra Frälsarens uppdrag på sätt som Paulus aldrig kunde ha anat. Du kanske känner några som inte känner till vare sig sin himmelske Fader eller hans evangelium. Kanske har du känt dig ”upprörd i [din] ande” och velat berätta vad du vet om honom (Apostlagärningarna 17:16). Om du följer Paulus exempel på ödmjukhet och djärvhet i att sprida evangeliet, kanske du hittar någon vars hjärta Herren öppnat (se Apostlagärningarna 16:14).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Apostlagärningarna 16–21

Anden ska leda mig i min strävan att sprida evangeliet.

Profeten Joseph Smith sa: ”Ingen kan predika evangeliet utan den Helige Anden” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 330). När du läser Apostlagärningarna 16–21, fundera då på varför profetens uttalande är sant. Lägg märke till de tillfällen då Anden hjälpte Paulus och hans följeslagare. Vilka välsignelser kom när de följde Anden? När har du känt Andens maningar i dina försök att sprida evangeliet?

Apostlagärningarna 16–21

Jag kan förkunna evangeliet under alla omständigheter.

Att bli kastad i fängelse för att man predikat evangeliet kan verka som ett förståeligt skäl till att sluta predika. Men för Paulus och Silas blev det ett tillfälle att omvända en fångvaktare (se Apostlagärningarna 16:16–34). I hela Apostlagärningarna 16–21 kan du söka andra exempel på Paulus villighet att dela sitt vittnesbörd med alla. Varför tror du han var så djärv och modig? Vad lär du dig av Paulus exempel?

Det finns många fler budskap om att sprida evangeliet i Apostlagärningarna 16–21. När du studerar dessa kapitel kan du leta efter några som är särskilt relevanta för dig.

Se även Dieter F. Uchtdorf, ”Missionsarbete: Säg det du har på hjärtat”, Liahona, maj 2019, s. 15–18.

Bild
baby i en famn

Var och en av oss är ett barn till Gud.

Apostlagärningarna 17:16–34

Vi är ”av Guds släkt”.

I Aten fann Paulus människor med olika åsikter och religiös tro. De sökte alltid ”lyssna till det som var senaste nytt” och det som Paulus hade att erbjuda var verkligen nytt för dem (se Apostlagärningarna 17:19–21). De tillbad många gudar, däribland en som de kallade ”en okänd gud” (Apostlagärningarna 17:23), men de trodde att gudarna var makter eller krafter och inte levande, personliga varelser, och verkligen inte vår Fader. Fundera över vad Paulus sa för att hjälpa dem att lära känna Gud. Vad innebär det för dig att du är ”av [Guds] släkt” (Apostlagärningarna 17:29)? Hur tycker du att det är skillnad på att vara ett Guds barn och inte bara en av hans skapelser? Hur kan kunskap om den här sanningen påverka ditt sätt att se på dig själv och andra?

Om du hade stått bredvid Paulus när han vittnade, vad skulle du ha sagt till de gamla grekerna om vår himmelske Fader? Känner du någon som skulle ha nytta av att höra ditt vittnesbörd?

Se även Romarbrevet 8:16; 1 Johannesbrevet 5:2; ”Vi är av Guds släkt” [We Are the Offspring of God] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Apostlagärningarna 16–21.För att fördjupa familjens förståelse av Apostlagärningarna 16–21 kan ni studera kartan i slutet av det här kapitlet och leta efter de städer där Paulus förkunnade evangeliet i dessa kapitel. Vilka resurser har vi i dag för att hjälpa till att föra ut evangeliet till alla nationer?

För att inspirera din familj att dela evangeliet kan du visa en eller flera av videorna i avdelningen ”Berätta om evangeliet” i Evangeliebiblioteket.

Apostlagärningarna 17:10–12; 18:24–28.Hur kan vi bli mer som de heliga i de här verserna? Vad kan det betyda att ta ”emot ordet med stor villighet” (Apostlagärningarna 17:11)? Vad kan man göra för att bli ”kunnig i Skrifterna” (Apostlagärningarna 18:24)?

Apostlagärningarna 19:1–7.Dessa verser kan hjälpa din familj att samtala om vikten av att bli döpt och konfirmerad. För att bättre förstå sanningarna i Apostlagärningarna 19:1–7 kan ni prata om några saker som är värdelösa utan något annat, till exempel en mobiltelefon utan batteri. Eller så kan du berätta om den här lärdomen från profeten Joseph Smith: ”Dopet i vatten är bara ett halvt dop och är till ingen nytta, om det inte åtföljs av den andra hälften – det vill säga dopet av den Helige Anden” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 95). Varför är dopet ”till ingen nytta” om man inte tar emot den Helige Andens gåva (se 3 Nephi 27:19–20; Mose 6:59–61)?

Apostlagärningarna 19:18–20.När du läser Apostlagärningarna 19:18–20, lägg då märke till värdet av de ägodelar som människorna var villiga att ge upp för att ta emot evangeliet (se v. 19). Finns det världsliga ägodelar eller handlingar som vi behöver avstå från för att få himmelska välsignelser?

Apostlagärningarna 20:32–35.När har er familj upplevt Kristi lärdom att ”Det är saligare att ge än att [få]” (Apostlagärningarna 20:35)? Finns det någon som kan ha glädje av tjänande, tid eller gåvor som er familj kan ge? Som familj kan ni prata om några idéer och planera att tjäna någon. Hur känns det när vi tjänar andra? Varför är det saligare att ge än att få?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jag är Guds lilla barn”, Barnens sångbok, s. 2–3.

Förbättra våra personliga studier

Skriv ner intryck. ”När du skriver ner andliga intryck visar du Herren att du värdesätter hans vägledning och han välsignar dig då med att oftare få uppenbarelser” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 12; se även s. 30).

Bild
karta över Paulus missionsresor

Aposteln Paulus missionsresor.

Skriv ut