Nya testamentet 2023
26 juni–2 juli. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21: ”Han har uppstått”


”26 juni–2 juli. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21: ’Han har uppstått’”, Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2023 (2022)

”26 juni–2 juli. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21”, Kom och följ mig – för Primär: 2023

Bild
Jesus talar till Petrus vid havet

Föd mina får, av Kamille Corry

26 juni–2 juli

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21

”Han har uppstått”

Barn med ett vittnesbörd om sanningarna i de här kapitlen har en fast grund att bygga sin tro på. Hur ska du inbjuda Anden att vittna om de här sanningarna?

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Bilder kan hjälpa barnen att minnas sådant de lärt sig hemma eller i andra sammanhang. Du kan kanske visa dem bilden i veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och be barnen berätta vad de vet om det som bilden visar.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20:1–23

Jag kommer att leva igen efter döden, precis som Jesus.

Jesu Kristi försoning och uppståndelse är historiens allra viktigaste händelse och utgör grunden för den kristna tron. När du läser om uppståndelsen, begrunda då hur du ska hjälpa barnen bygga upp sin tro på Jesus Kristus.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta om Jesu uppståndelse med egna ord. (Om det behövs kan du använda ”Kapitel 54: Jesus har uppstått”, i Berättelser ur Nya testamentet, s. 139–144, eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org.) Förklara att när Jesus dog lämnade hans ande kroppen. När han uppstod kom hans ande och kropp tillsammans igen. Be barnen turas om att återge berättelsen för dig. Fråga barnen hur de skulle ha känt sig om de hade sett Jesus leva igen.

  • Visa videon ”Vad händer när vi har dött?” [What Happens after We Die?] (ChurchofJesusChrist.org), och berätta om någon du känner som har dött. Bär ditt vittnesbörd om att alla kommer att uppstå en dag. Uppmuntra barnen att bära sina vittnesbörd.

  • Sjung en sång om Frälsarens uppståndelse, såsom ”Blev Jesus levande igen?” (Barnens sångbok, s. 45). Be barnen föreställa sig hur det kommer att kännas att se Jesus. Låt dem dela sina tankar med klassen.

Johannes 20:24–29

Jag kan ha tro på Jesus Kristus även om jag inte kan se honom.

Fundera över hur du kan hjälpa barnen förstå vad tro är och hur de kan utöva tro på Frälsaren.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilden Kristus visar sig för Tomas [Christ Approaches Thomas] (ChurchofJesusChrist.org) medan du berättar om Tomas upplevelse i Johannes 20:24–29. Upprepa berättelsen, men be barnen att bidra med några av detaljerna den här gången.

  • Visa en låda som innehåller ett föremål som barnen inte kan se, och beskriv föremålet för barnen. Fråga dem om de tror att föremålet verkligen finns i lådan och varför. Visa dem sedan föremålet och förklara att tro är att tro på saker vi inte kan se. Den viktigaste tron vi kan ha är tron på Jesus Kristus.

Bild
Jesus visar sina händer för apostlarna

Se på mina händer, av Jeff Ward

Johannes 21:15–17

Jag kan visa min kärlek till Jesus genom att tjäna andra.

Hur kan du inspirera barnen att älska och hjälpa människor omkring sig?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Johannes 21:15–17 eller visa videon ”Föd mina får” [Feed My Sheep] (ChurchofJesusChrist.org). Hjälp barnen förstå vad Jesus ville att Petrus skulle göra: sprida evangeliet och uppmana alla att tro på Jesus. Ge barnen varsitt pappersfår och be dem skriva något på det som de kan göra för att hjälpa någon de känner att komma närmare Jesus.

  • Hjälp barnen tänka på sådant som de gör för att älska och tjäna andra. Vad mer kan vi göra för att visa vår kärlek?

  • Skriv namnet på alla barnen i din klass på pappersbitar som klippts i form av ett får och sprid ut de här fåren i rummet. (Ta med namnen på barn som inte deltar regelbundet.) Be barnen samla in fåren genom att hitta det som har deras namn på sig. Hjälp barnen komma på sätt att nå en vän som inte kommer till kyrkan.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20:1–23

Tack vare Jesu uppståndelse kommer alla att uppstå.

Det är naturligt att barn undrar vad som händer när vi dör. Fundera över hur du kan undervisa dem om uppståndelsen på ett sätt som bygger upp deras tro.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen blunda och föreställa sig att de sitter vid Jesu grav medan du läser Johannes 20:1–17 eller sammanfattar berättelsen om hans uppståndelse (se även ”Kapitel 54: Jesus har uppstått”, i Berättelser ur Nya testamentet, s. 139–144, eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org). Vad innebär det att uppstå? Hur skulle det ha varit att se den uppståndne Frälsaren?

  • Be vart och ett av barnen att studera någons upplevelse av att ha sett den uppståndne Frälsaren och berätta för resten av klassen vad de lärde sig.

  • Se på en eller flera av de här videorna med barnen: ”Jesus läggs i en grav” [Jesus Is Laid in a Tomb], ”Jesus uppstår” [Jesus Is Resurrected], ”Kristus visar sig på vägen till Emmaus” [Christ Appears on the Road to Emmaus] och ”Den uppståndne Herren visar sig för apostlarna” [The Risen Lord Appears to the Apostles] (ChurchofJesusChrist.org). Be barnen berätta varför Frälsarens uppståndelse är viktig för dem.

Johannes 20:24–29

Jag kan ha tro på Jesus Kristus även om jag inte kan se honom.

Hur kan du hjälpa barnen att stärka sin tro på Jesus Kristus?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Johannes 20:24–29. (Se även videon ”Saliga är de som inte har sett men ändå tror” [Blessed Are They That Have Not Seen, and Yet Have Believed], ChurchofJesusChrist.org.) Hur kan vi veta att Jesus Kristus lever, även om vi inte kan se honom?

  • Skriv varje ord i meningen ”Saliga är de som inte har sett men ändå tror” på separata pappersbitar. Låt barnen sätta orden i rätt ordning. Be dem berätta om sina upplevelser av att ha känt Frälsarens kärlek även om de inte såg honom.

  • Låt barnen rita bilder av sådant de kan göra för att stärka sin tro den här veckan. Be dem berätta vad de ritat och berätta vad du har gjort för att stärka din tro på Jesus Kristus.

Johannes 21:1–17

Jag kan visa min kärlek till Jesus genom att föra hans lamm på bete.

Barn kan ha stort inflytande över människorna omkring dem. Hur kan du uppmuntra dem att stärka andra i evangeliet?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Johannes 21:1–17 tillsammans. När ni läser vers 9–13 ber du barnen tänka på ett tillfälle när någon lagade en speciell måltid åt dem, och be dem tänka på hur Jesus mättar oss andligen. När du läser vers 15–17 ersätter du Simons namn med barnens namn. Vilka är Jesus får? Hur kan vi hjälpa honom att föra dem på bete?

  • Bjud barnen på något enkelt att äta. Medan de äter frågar du dem hur vi, genom att berätta för någon om evangeliet, för den personen på bete.

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att använda veckans aktivitetssida till att undervisa sin familj om Frälsarens uppståndelse.

Förbättra vår undervisning

Följ upp uppmaningarna till handling. När du uppmanar barnen att handla enligt det de lär sig ska du följa upp din uppmaning under nästa lektion. Du visar då barnen att du bryr dig om hur evangeliet är till glädje och nytta i deras liv. När de berättar om sina upplevelser blir de stärkta och kan hjälpa varandra att leva efter evangeliet.

Skriv ut