Nya testamentet 2023
10–16 juli. Apostlagärningarna 6–9: ”Du ska få veta vad du måste göra”


”10–16 juli. Apostlagärningarna 6–9: ’Du ska få veta vad du måste göra’”, Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2023 (2022)

”10–16 juli. Apostlagärningarna 6–9”, Kom och följ mig – för Primär: 2023

Bild
Paulus fallen till marken

Omvändelse på vägen till Damaskus, av Michelangelo Merisi da Caravaggio

10–16 juli

Apostlagärningarna 6–9

”Du ska få veta vad du måste göra”

Börja med att läsa Apostlagärningarna 6–9. Veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer kan hjälpa dig studera de här kapitlen. Aktiviteterna för yngre barn i det här lektionsförslaget kan anpassas till äldre barn och vice versa.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Skriv namnen på några av personerna i Apostlagärningarna 6–9 på tavlan, som Saulus, Stefanus och Tabita. Be barnen berätta vad de vet om de här personerna.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Apostlagärningarna 6–7

Jag kan följa Jesus Kristus genom att stå för det rätta.

Vad kan barnen lära sig av Stefanus om att vara en Jesu Kristi efterföljare?

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen hitta på rörelser som passar en sång om att välja det rätta, till exempel ”Var sann, som Guds profet har sagt” (Barnens sångbok, s. 81). Lär barnen, med hjälp av Apostlagärningarna 7:51–60, att Stefanus undervisade om Jesus Kristus trots att det gjorde de judiska ledarna mycket arga (se även ”Kapitel 57: Onda män dödar Stefanus”, i Berättelser ur Nya testamentet, s. 150–151, eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org). Hur stod Stefanus upp för det rätta?

  • Beskriv ett flertal scenarier för barnen där barn måste välja mellan rätt och fel. Fråga barnen vad de skulle ha gjort för att stå upp för det rätta.

Apostlagärningarna 8:26–39

Den Helige Anden inspirerar mig att sprida evangeliet.

Filippus följde Andens maningar och hjälpte en etiopisk man som hade svårt att förstå skrifterna. Vad kan barnen du undervisar lära sig av den här berättelsen?

Bild
Filippus undervisar den etiopiske mannen

Filippus undervisar den etiopiske mannen, av Robert T. Barrett

Möjliga aktiviteter

  • Skjut ihop två stolar som får föreställa en vagn. Be två barn sätta sig i vagnen, ett för att föreställa Filippus och det andra den etiopiske mannen. Berätta sedan om hur Filippus undervisade mannen från Etiopien om evangeliet.

  • Berätta om en upplevelse när du kände den Helige Anden säga åt dig att berätta om evangeliet för någon. Vittna om att den Helige Anden kan hjälpa oss berätta för andra om Jesus.

Apostlagärningarna 9:1–20

Min himmelske Fader uppmanar mig att omvända mig och förändras.

När Jesus sa åt Saulus att sluta förfölja Herrens kyrka, omvände sig Saulus genast och blev förändrad. Hur kan den här berättelsen hjälpa barnen du undervisar att fort vilja ändra sig när de gör ett misstag?

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta berättelsen om Saulus omvändelse i Apostlagärningarna 9:1–20 (se även ”Kapitel 59: Saulus får lära sig om Jesus”, i Berättelser ur Nya testamentet, s. 154–155, eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org).

  • Prata med barnen om saker som förändras, som grodyngel som förvandlas till grodor eller larver som förvandlas till fjärilar. Visa bilder om möjligt. Hur förändrades Saulus när Jesus Kristus besökte honom?

  • Rita en väg som förgrenar sig på tavlan. Be barnen nämna platser de skulle vilja besöka, och skriv dem längst upp vid en väg. Vad skulle hända om vi svängde in på fel väg? Jämför omvändelse med att ta sig tillbaka till rätt väg.

  • Be barnen upprepa det som Herren sa till Saulus: ”Du [ska] få veta vad du måste göra” (Apostlagärningarna 9:6). Vad vill Herren att vi ska göra?

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Apostlagärningarna 6–7

Jag ska vara ett vittne om Jesus Kristus.

Hur kan du hjälpa barnen du undervisar att lära sig av Stefanus exempel på att stå som vittne om Jesus Kristus?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Apostlagärningarna 6:5–15 och 7:51–60 med barnen. Vad gjorde Stefanus till ett så mäktigt vittne om Jesus Kristus? Be ett eller flera barn att låtsas vara Stefanus och berätta varför de tror på Jesus Kristus.

  • Låt barnen turas om att läsa Apostlagärningarna 6:3–10 och söka efter egenskaper som Stefanus hade som hjälpte honom att växa.

  • Be barnen hjälpa dig komma på situationer där de kan stå som vittnen om Jesus Kristus och hans evangelium. Hjälp dem spela upp några av de här situationerna. Be barnen läsa Mosiah 18:9. Betona att detta att vara ett vittne om Jesus Kristus ingår i det vi lovar när vi döps.

Apostlagärningarna 8:9–24

Prästadömet är en ovärderlig gåva från Gud.

Satan framhäver budskapet att materiella ting ger oss lycka. Hur kan du använda berättelsen om Simon för att hjälpa barnen värdesätta andliga ting som prästadömet och dess välsignelser?

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta berättelsen om Simon i Apostlagärningarna 8:9–24 (se även ”Kapitel 58: Simon och prästadömet”, i Berättelser ur Nya testamentet, s. 152–153, eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org). Varför kan vi inte få prästadömet genom att köpa det? Hur får man prästadömets myndighet på riktigt? (Se Trosartiklarna 1:5.)

  • Visa bilder av sakramentet, ett tempel (som representerar templets välsignelser), ett dop och andra välsignelser som vi får genom prästadömet. Förklara att de här gåvorna från Gud inte kan köpas med pengar. Varför är de mer värdefulla än något vi kan köpa? Hur tar vi emot de här gåvorna?

Apostlagärningarna 9:1–20

Min himmelske Fader uppmanar mig att omvända mig och förändras.

När Jesus sa åt Saulus att sluta förfölja Herrens kyrka, omvände sig Saulus genast och blev förändrad. Hur kan den här berättelsen hjälpa barnen du undervisar att fort vilja ändra sig när de gör ett misstag?

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen vika ett papper på mitten. Be dem skriva innan på den ena halvan och efter på den andra halvan. Läs Apostlagärningarna 8:1–3, 9:1–2 och 9:17–22 med barnen och be dem skriva ner ord eller fraser som beskriver Saulus innan och efter att han såg Herren.

  • Be en församlingsmedlem berätta sin omvändelseberättelse och hur medlemskapet i kyrkan har förändrat hans eller hennes liv, liksom Saulus liv förändrades.

  • Rita ”vägen till Damaskus” på tavlan. Be barnen läsa Apostlagärningarna 9:6, 11, 18, 20–22 och titta efter vad Saulus gjorde för att omvända sig och vända sig till Kristus, och skriv de här handlingarna längs vägen. Vad lär vi oss av Saulus om hur vi kan bli mer som Kristus?

  • Be barnen rita sin favoritdel av berättelsen om Saulus omvändelse och visa sin teckning för klassen.

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att berätta för sin familj om favoritaktiviteten i dagens lektion och vad de lärde sig av den.

Förbättra vår undervisning

Hjälp barnen lära av skrifterna. Yngre barn kan kanske inte läsa så bra, men du kan ändå få dem att lära sig av skrifterna. Du kan till exempel läsa ett skriftställe och be barnen ställa sig upp eller räcka upp handen när de hör ett visst ord eller en fras som du vill fokusera på.

Skriv ut