Det nye testamente 2023
6.‒12. november. Hebreerne 7–13: “En yppersteprest for de goder som skulle komme”


“6.‒12. november. Hebreerne 7–13: ‘En yppersteprest for de goder som skulle komme’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“6.‒12. november. Hebreerne 7–13”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Melkisedek gir Abram en velsignelse

Melchizedek Blesses Abram [Melkisedek velsigner Abram], av Walter Rane. Kunstnerens gave

6.‒12. november

Hebreerne 7–13

“En yppersteprest for de goder som skulle komme”

Når du leser Hebreerne 7–13, kan du motta inntrykk gjennom Den hellige ånd. Overvei hvordan du kan skrive dem ned. Du kan for eksempel skrive dem i denne oversikten, i margen i Skriftene eller i en notisbok eller dagbok.

Skriv ned inntrykkene du får

Til og med trofaste hellige kan til tider oppleve “spott og trengsler” som kan gjøre dem usikre (se Hebreerne 10:32–38). Paulus visste at jøder som hadde konvertert til kristendommen, opplevde alvorlig forfølgelse på grunn av sin nye tro. For å oppmuntre dem til å være trofaste mot sitt vitnesbyrd, minnet han dem om den lange tradisjonen med trofaste troende fra deres egen historie: Abel, Enok, Noah, Abraham, Sara, Josef, Moses – en “sky av vitner” om at Guds løfter er virkelige og verdt å vente på (se Hebreerne 11; 12:1). Denne tradisjonen er også din. Det er en trosarv som deles av alle dem som har “blikket festet på Jesus, han som er troens opphavsmann og fullender” (Hebreerne 12:2). På grunn av ham kan vi, hver gang motgang får oss til å ønske å trekke oss tilbake, i stedet “tre fram med sannferdig hjerte i troens fulle visshet” (Hebreerne 10:22, 38). For oss, som for de hellige i fordums tid, er Jesus Kristus vår “yppersteprest for de goder som skulle komme” (Hebreerne 9:11).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Hebreerne 7

Det melkisedekske prestedømme viser meg veien til Jesus Kristus.

I flere hundre år hadde jødene utøvet Det levittiske prestedømme, også kjent som Det aronske prestedømme. Men med fylden av Jesu Kristi evangelium kom gjengivelsen av det større melkisedekske prestedømme, som ga enda større velsignelser. Hva lærer Hebreerne 7 deg om Det melkisedekske prestedømme? Når du tenker på at hensikten med dette brevet – i likhet med all hellig skrift – er å bygge opp tro på Jesus Kristus, kan du legge merke til skriftsteder som vitner om ham.

Her er noen eksempler på andre sannheter du kan finne:

Hvilke velsignelser har du fått av Det melkisedekske prestedømme og “dets ordinanser”? (Lære og pakter 84:20). Hvordan har Det melkisedekske prestedømme hjulpet deg å komme til Kristus?

Se også Alma 13:1–13; Lære og pakter 121:36–46; Gospel Topics, “Melchizedek Priesthood”, topics.ChurchofJesusChrist.org; Veiledning til Skriftene, “Melkisedek”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org; Russell M. Nelson, “Åndelige skatter”, Liahona, nov. 2019, 76–79; Dallin H. Oaks, “Det melkisedekske prestedømme og nøklene”, Liahona, mai 2020, 69–72.

Hebreerne 9; 10:1–22

Ordinanser både før og nå viser til Jesus Kristus.

De opprinnelige hebraiske leserne av dette brevet måtte ha vært svært kjent med oldtidens tabernakel og de ordinansene Paulus beskrev. Men noen var ikke helt klar over at hensikten med disse ordinansene var å vise til Jesu Kristi sonoffer.

I bibelske tider, på en årlig helligdag kalt soningsdagen, gikk en yppersteprest inn i det aller helligste i tempelet i Jerusalem og ofret en geit eller et lam for å sone for Israels synder.

Når du leser Paulus’ beskrivelse av disse ordinansene, kan du se etter symboler og læresetninger som hjelper deg å forstå Frelserens forsoningsmisjon bedre.

Ordinansene vi deltar i i dag, er forskjellige fra dem på Paulus’ tid, men hensikten er den samme. Hvordan vitner dagens ordinanser for deg om Jesus Kristus?

For å lære mer om oldtidens jødiske seremonier og symbolikken i dem, kan du se videoene “The Tabernacle” [Tabernaklet] og “Sacrifice and Sacrament” [Offer og nadverd] (ChurchofJesusChrist.org).

Hebreerne 11

Tro krever at vi stoler på Guds løfter.

Hvis noen ba deg definere tro, hva ville du si? Søster Anne C. Pingree brukte språket fra Hebreerne 11 til å gi denne definisjonen av tro: “Den åndelige evnen til å tro på løfter som er ‘langt borte’ og som kanskje ikke blir innfridd i dette liv” (“De så løftene langt borte”, Liahona, nov. 2003, 14).

Vurder å utvikle din egen definisjon av tro når du grunner på forslagene i Hebreerne 11. Hva lærer du om tro av eksemplene til dem som er nevnt i dette kapittelet? (Se også Ether 12:6–22.)

Hvilke løfter ser du “langt borte”? Hvordan kan du vise Herren at du har “sett det … og [hilst] det”? (Hebreerne 11:13).

Se også Alma 32:21, 26–43; Jeffrey R. Holland, “En yppersteprest for de goder som skulle komme”, Liahona, jan. 2000, 45; Gospel Topics, “Faith in Jesus Christ”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Hebreerne 10:32–36.Du kan gjerne be familiemedlemmene fortelle om åndelige erfaringer de har hatt da de følte seg “opplyst” av sannhet. Hvordan kan disse erfaringene hjelpe oss å “[ikke kaste] … bort [vår] frimodighet” i tider med prøvelser eller tvil?

Hebreerne 11.Hvordan kan du hjelpe familiemedlemmene å lære av de trofaste eksemplene som er nevnt i Hebreerne 11? Det kan være morsomt å rollespille historiene i noen av disse eksemplene. Dere kan repetere noen av disse historiene i Historier fra Det gamle testamente. Eller kanskje familien kan snakke om eksemplene til andre trofaste personer som dere kjenner – for eksempel forfedre, kirkens ledere og medlemmer av lokalsamfunnet. Dere kan også synge en sang om tro, for eksempel “Tro” (Barnas sangbok, 50).

Hebreerne 12:2.Hva sier dette verset om hvorfor Jesus var villig til å utholde smerten og lidelsen på korset? Hva lærer dette oss om hvordan vi kan utholde våre prøvelser? President Russell M. Nelson ga nyttig innsikt om dette verset i sitt budskap “Glede og åndelig overlevelse” (Liahona, nov. 2016, 81–84).

Hebreerne 12:5–11.Hvorfor tukter og irettesetter Herren oss? Hva legger vi merke til i disse versene om hvordan Herren ser på tukt? Hvordan påvirker disse versene hvordan vi gir eller mottar tukt?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Tro”, Barnas sangbok, 50.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk musikk til å innby Ånden og undervise i læren. Det første presidentskap har sagt: “Det ligger en ubegrenset kraft i musikk når det gjelder å føre [oss] til større åndelighet” (“Det første presidentskaps forord”, Salmer, x). Kanskje en sang om tro, for eksempel “Skal det unge Sion glemme?” (Salmer, nr. 183), kan supplere en familiesamtale om Hebreerne 11.

Bilde
modell av det gamle Jerusalem

Symbolene og ordinansene i det gamle tempelet lærte oss om Jesu Kristi rolle.

Skriv ut