Det nye testamente 2023
20.–26. november. 1 og 2 Peter: “[Fryd] dere med en usigelig og herliggjort glede”


“20.–26. november. 1 og 2 Peter: ‘[Fryd] dere med en usigelig og herliggjort glede’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“20.–26. november. 1 og 2 Peter”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Jesus Kristus forkynner evangeliet i åndeverdenen

Christ Preaching in the Spirit World [Kristus forkynner i åndeverdenen], av Robert T. Barrett

20.‒26. november

1 og 2 Peter

“[Fryd] dere med en usigelig og herliggjort glede”

Når du leser Peters brev, kan du motta åndelige inntrykk. Skriv dem straks ned “mens [du] ennå [er] i Ånden” (Lære og pakter 76:80), slik at du kan få med deg nøyaktig det Gud lærer deg.

Skriv ned inntrykkene du får

Kort tid etter sin oppstandelse kom Frelseren med en profeti som må ha vært foruroligende for Peter. Han forutsa at Peter ville lide martyrdøden for sin tro og bli ført dit han ikke ville, “for å gi til kjenne hva slags død han skulle ære Gud med” (Johannes 21:18–19). Mange år senere, da Peter skrev sine brev, visste han at hans profeterte martyrdød nærmet seg: “Jeg vet jo at min hytte brått skal legges ned, som også vår Herre Jesus Kristus varslet meg” (2 Peter 1:14). Likevel bar ikke Peters ord preg av frykt eller pessimisme. I stedet lærte han de hellige å “juble av glede”, selv om de hadde “sorg i mange slags prøvelser”. Han rådet dem til å huske at “deres prøvede tro” ville føre til “lov og pris og ære ved Jesu Kristi åpenbarelse” og til “sjelenes frelse” (1 Peter 1:6–7, 9). Peters tro må ha vært til trøst for disse tidlige hellige, slik den er oppmuntrende for de hellige i dag, som også “har del i Kristi lidelser … for at [vi] også kan juble i glede når hans herlighet blir åpenbaret” (1 Peter 4:13).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Peter 1:3–9; 2:19–24; 3:14–17; 4:12–19

Jeg kan finne glede i tider med prøvelser og lidelse.

Perioden etter Kristi korsfestelse var ikke en enkel tid å være kristen på, og Peters første brev bekrefter det. I de fire første kapitlene vil du legge merke til ord og uttrykk som beskriver vanskeligheter: sorg, prøvelser, sorger, ild og lidelser (se 1 Peter 1:6; 2:19; 4:12–13). Men du vil også legge merke til ord som virker gledelige – du kan gjerne lage en liste over det du finner. Når du for eksempel leser 1 Peter 1:3-9; 2:19–24; 3:14–17 og 4:12–19, hva gir deg håp om at du kan finne glede selv midt i vanskelige omstendigheter?

Du kan også lese president Russell M. Nelsons budskap “Glede og åndelig overlevelse” (Liahona, nov. 2016, 81–84) og se etter likheter mellom det Peter forkynte og det president Nelson forkynte. Hva er det ved frelsesplanen og Jesu Kristi evangelium som gir deg glede?

Se også Ricardo P. Giménez, “Finne tilflukt fra livets stormer”, Liahona, mai 2020, 101–3.

1 Peter 3:18–20; 4:1–6

Evangeliet blir forkynt for de døde så de kan dømmes rettferdig.

En dag vil enhver stå ved dommens skranke for å “gjøre regnskap for ham som står ferdig til å dømme levende og døde” (1 Peter 4:5). Hvordan kan Gud dømme alle mennesker rettferdig når deres muligheter til å forstå og etterleve evangeliet er så forskjellige? Legg merke til hvordan læren Peter forkynte i 1 Peter 3:18–20; 4:6, bidrar til å besvare dette spørsmålet. Hvordan styrker disse versene din tro på Guds rettferdighet?

For å granske denne læren ytterligere, kan du studere Lære og pakter 138, en åpenbaring president Joseph F. Smith mottok da han grunnet på disse skriftene av Peter. Hvilke andre sannheter lærte president Smith?

Se også Gospel Topics, “Baptisms for the Dead”, [Dåp fpr de døde] topics.ChurchofJesusChrist.org.

2 Peter 1:1–11

På grunn av Jesu Kristi kraft kan jeg utvikle min guddommelige natur.

Føler du av og til at det å bli som Jesus Kristus og utvikle hans egenskaper er umulig? Eldste Robert D. Hales ga denne oppfordringen om hvordan vi kan utvikle Kristus-lignende egenskaper: “Frelserens egenskaper … er sammenvevde egenskaper, den ene lagt til den andre, som utvikler seg i oss på interaktive måter. Med andre ord kan vi ikke oppnå én Kristus-lignende egenskap uten også å oppnå og påvirke andre. Når én egenskap blir sterk, blir også mange flere det” (“Bli en disippel av vår Herre Jesus Kristus”, Liahona, mai 2017, 46).

Bilde
en intrikat bildevev

Hver Kristus-lignende egenskap vi utvikler, hjelper oss å veve en åndelig bildevev av disippelskap.

Mens du leser 2 Peter 1:1–11, kan du grunne på egenskapene “i guddommelig natur” som nevnes i disse versene. Hvordan er de “sammenvevd”, slik eldste Hales beskrev det? Hvordan bygger de på hverandre? Hva annet lærer du av disse versene om prosessen med å bli mer lik Kristus?

Du kan også grunne på “de største og mest dyrebare løfter” Gud gir sine hellige – deriblant deg (2 Peter 1:4). Eldste David A. Bednars budskap “De største og mest dyrebare løfter” (Liahona, nov. 2017, 90–93) kan hjelpe deg å forstå hva disse løftene er og hvordan du kan motta dem.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

1 Peter 2:5–10.Mens du leser disse versene sammen med familien, kan du vurdere å bruke stener til å hjelpe familiemedlemmene å visualisere Peters læresetninger om at Frelseren er vår “hjørnesten”. Hvordan er vi som de “levende stener” som Gud bruker til å bygge opp sitt rike? Hva kan vi lære av Peter om Frelseren og vår rolle i hans rike? Hva er Peters budskap til din familie?

1 Peter 3:8–17.Hvordan kan vi “alltid [være] beredt til å forsvare [oss]” overfor dem som spør oss om vår tro? Familien kan kanskje ha glede av å rollespille situasjoner der noen kommer til dem med et spørsmål om evangeliet.

1 Peter 3:18–20; 4:6.Hva kan familien gjøre for å føle seg knyttet til deres forfedre? Kanskje dere kan feire avdøde forfedres fødselsdager ved å tilberede favorittmåltidene deres, se på bilder eller fortelle historier fra livet deres. Hvis det er mulig, kan dere også planlegge å motta ordinanser for deres forfedre i tempelet (hvis dere trenger hjelp, kan dere gå inn på FamilySearch.org).

2 Peter 1:16–21.I disse versene minnet Peter de hellige om sin opplevelse på Forklarelsens berg (se også Matteus 17:1–9). Hva lærer disse versene oss om profeters læresetninger? (se også Lære og pakter 1:38). Hva gir oss tillit til å følge vår levende profet i dag?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Slektshistorie – det er det jeg gjør”, Barnas sangbok, 100.

Vi kan forbedre vår undervisning

“Vær alltid beredt”. Uformelle undervisningsøyeblikk hjemme går fort over, så det er viktig å benytte seg av dem når de oppstår. Hvordan kan du arbeide med flid for “alltid [å være] beredt” til å undervise familien om evangeliets sannheter og dele “det håp som bor i [deg]” (1 Peter 3:15) når det oppstår undervisningsøyeblikk? (Se Undervisning på Frelserens måte16.)

Bilde
Peter forkynner for en gruppe mennesker

Selv om Peter opplevde mye forfølgelse og motgang, holdt han seg standhaftig i sitt vitnesbyrd om Kristus.

Skriv ut