Det nye testamente 2023
27. november–3. desember. Johannes; Judas: “Gud er kjærlighet”


“27. november–3. desember. Johannes; Judas: ‘Gud er kjærlighet’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“27. november–3. desember. Johannes; Judas”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Jesus Kristus smiler mens han sitter sammen med smilende barn

Perfect Love [Fullkommen kjærlighet], av Del Parson

27. november‒3. desember

1–3 Johannes; Judas

“Gud er kjærlighet”

Mens du leser Johannes’ og Judas’ brev, kan du søke inspirasjon om hvordan du kan vise din kjærlighet til Gud. Skriv ned disse inntrykkene, og handle ifølge dem.

Skriv ned inntrykkene du får

Da Johannes og Judas skrev sine brev, hadde allerede fordervet lære begynt å lede mange hellige ut i frafall. Noen falske lærere tvilte til og med på om Jesus Kristus faktisk hadde vist seg “i kjødet” (se for eksempel 1 Johannes 4:1–3; 2 Johannes 1:7). Hva kan en leder i Kirken gjøre i en slik situasjon? Apostelen Johannes svarte ved å bære sitt personlige vitnesbyrd om Frelseren: “[Dette er det vitnesbyrd vi gir om det som var fra begynnelsen], det som vi har hørt, som vi har betraktet og våre hender rørte ved, om livets Ord” (1 Johannes 1:1 se også Joseph Smiths oversettelse i Kirkens engelske utgave). Og så forkynte Johannes om kjærlighet: Guds kjærlighet til oss og den kjærlighet vi skulle ha til ham og alle hans barn. Det var jo tross alt Johannes også vitne til. Han hadde personlig opplevd Frelserens kjærlighet (se Johannes 13:23; 20:2), og han ønsket at de hellige skulle føle den samme kjærligheten. Johannes’ vitnesbyrd og læresetninger om kjærlighet er like nødvendige i dag, når det stilles spørsmål ved troen på Jesus Kristus og det florerer av falske læresetninger. Å lese Johannes’ brev kan hjelpe oss å møte vår tids motgang med mot, for “frykt er ikke i kjærligheten, men den fullkomne kjærlighet driver frykten ut” (1 Johannes 4:18).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Johannes; 2 Johannes

Gud er lys, og Gud er kjærlighet.

Hvis du skulle velge ett eller to ord for å beskrive Gud, hva ville det være? I sine brev brukte Johannes ofte ordene “lys” og “kjærlighet” (se for eksempel 1 Johannes 1:5; 2:8–11; 3:16, 23–24; 4:7–21). Mens du leser de to første av Johannes’ brev, kan du grunne på erfaringene Johannes hadde med Frelserens lys og kjærlighet. Overvei for eksempel hva Johannes lærte av Jesu læresetninger i Johannes 3:16–17; 12:35–36, 46; 15:9–14; 19:25–27. Ser du noen likheter mellom disse læresetningene og det 1 Johannes lærer oss om Guds lys og kjærlighet? Hvilke erfaringer har lært deg at Gud er lys og kjærlighet?

1 Johannes 2–4; 2 Johannes

“Dersom vi elsker hverandre, da blir Gud i oss”.

Du vil også finne forskjellige former av ordet “bli” gjentatt i Johannes’ brev. Se etter disse ordene, spesielt når du leser 1 Johannes 2–4 og 2 Johannes. Hva tror du det vil si å “bli” i Gud og hans lære? (se 2 Johannes 1:9). Hva vil det si å la Gud “bli” i deg?

1 Johannes 2:243:3

Jeg kan bli som Jesus Kristus.

Synes du at målet om å bli Kristus-lik noen ganger virker for høyt? Overvei Johannes’ oppmuntrende råd: “Og nå, barn: Bli i ham, for at vi kan ha frimodighet når han blir åpenbaret … [og] da skal vi bli ham like” (1 Johannes 2:28; 3:2). Hva finner du i 1 Johannes 2:243:3 som gir deg frimodighet og trøst som en Jesu Kristi disippel? Når du studerer Johannes’ brev, kan du se etter andre prinsipper eller råd som kan hjelpe deg i din innsats for å bli mer Kristus-lik.

Se også Moroni 7:48; Lære og pakter 88:67–68; Scott D. Whiting, “Bli som Ham”, Liahona, nov. 2020, 12–14.

1 Johannes 4:12

Har “intet menneske … noensinne sett Gud”?

Joseph Smiths oversettelse, 1 Johannes 4:12 viser at “intet menneske har noensinne sett Gud bortsett fra dem som tror”: se også Johannes 6:46; 3 Johannes 1:11). Skriftene forteller om flere tilfeller da Gud Faderen har tilkjennegitt seg for trofaste personer, deriblant Johannes selv (se Åpenbaringen 4; se også Apostlenes gjerninger 7:55–56; 1 Nephi 1:8; Lære og pakter 76:23; Joseph Smith – Historie 1:16–17).

1 Johannes 5

Når jeg utøver tro på Jesus Kristus og blir født på ny, kan jeg overvinne verden.

Når du leser 1 Johannes 5, kan du se etter hva vi må gjøre for å overvinne verden og oppnå evig liv. Hvordan kan det å overvinne verden se ut i ditt liv? Du kan også finne svar og innsikt i eldste Neil L. Andersens budskap “Hvordan overvinne verden” (Liahona, mai 2017, 58–62).

Judas 1

“Oppbygg dere på deres høyhellige tro”.

Hva lærer Judas 1:10–19 deg om dem som kjemper mot Gud og hans arbeid? Hva lærer vers 20–25 deg om hvordan du kan holde din tro på Jesus Kristus sterk?

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

1 Johannes 2:8–11.For å hjelpe familien å grunne på Johannes’ læresetninger, kan dere samles i et mørkt rom slik at familiemedlemmene kan oppleve forskjellen på å gå “i mørket” og å gå “i lyset”. Hvordan forårsaker hat at vi går i mørket og snubler? Hvordan bringer det å ha kjærlighet til hverandre lys inn i vårt liv?

1 Johannes 3:21–22.Hva er det i disse versene som øker den “frimodighet” vi har overfor Gud og vår evne til å motta svar på våre bønner?

Bilde
en familie som kneler sammen i bønn

Å holde Guds bud hjelper oss å overvinne verden.

1 Johannes 5:2–3.Er det noen av budene vi betrakter som “tunge” eller vanskelige å følge? Hvordan endrer vår kjærlighet til Gud hva vi føler for hans bud?

3 Johannes 1:4.Hva vil det si at vi “vandrer i sannheten”? Du kan gjerne benytte anledningen til å fortelle familiemedlemmene hvordan du har sett dem vandre i sannheten og snakke om gleden dette gir deg. Familiemedlemmene kan ha glede av å skrive om eller tegne sannheter de har lært, på papir, og bruke dem til å lage en sti familien kan gå på sammen.

Judas 1:3–4.Er det noen åndelige farer som har “sneket seg inn” i vårt liv og i vår familie? (Judas 1:4). Hvordan kan vi følge Judas’ anmodning om å “stride for [troen]” og motstå disse farene? (Judas 1:3). Hva kan vi gjøre for å sikre at “fred og kjærlighet bli[r] [oss] rikelig til del” i vår familie? (Judas 1:2).

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Hvor Gud er”, Barnas sangbok, 76.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Finn Guds kjærlighet. President M. Russell Ballard underviste: “[Evangeliet] er kjærlighetens evangelium – kjærlighet til Gud og kjærlighet til hverandre” (“Gud elsker sine barn”, Lys over Norge, juli 1988, 53). Når du leser i Skriftene, kan du notere deg tegn på Guds kjærlighet.

Bilde
Kristus går alene langs bredden av en innsjø

Walk with Me [Vandre med meg], av Greg K. Olsen

Skriv ut