Det nye testamente 2023
18.‒24. desember. Jul: “En stor glede”


“18.‒24. desember. Jul: ‘En stor glede’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“18.‒24. desember. Jul”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
nyfødt barn

Little Lamb [Lille lam], av Jenedy Paige

18.‒24. desember

Jul

“En stor glede”

Overvei hvordan det å grunne på Frelserens fødsel og misjon kan bidra til å skape fred og hellighet i julen.

Skriv ned inntrykkene du får

Hvorfor gir et barns fødsel så stor glede? Kanskje fordi et nytt barn kan være et symbol på håp. Det er noe med et helt nytt liv fullt av muligheter som innbyr oss til å grunne på hva livet kan by på for dette barnet og hvilke fantastiske ting han eller hun vil oppnå. Aldri har dette vært sannere enn da Guds Sønn, Jesus Kristus, ble født. Aldri har det vært mer håp knyttet til et barn, og aldri har det vært født noen med så store løfter.

Da engelen oppfordret hyrdene til å finne det nyfødte barnet i en krybbe, ga han dem også et budskap om dette barnet. Det var et budskap om håp – at dette barnet var kommet til jorden for å utføre en hellig misjon. Hyrdene “fortalte … om det ord som var talt til dem … og alle som hørte det, undret seg over det som ble sagt dem av hyrdene. Men Maria tok vare på alle disse ord og grunnet på dem i sitt hjerte” (Lukas 2:17–19). Kanskje det ville være bra å følge Marias eksempel denne julen: å grunne i ditt hjerte på det du har lært om Frelseren i år. Hvordan fullførte han sin forløsningsmisjon i de beretningene du har lest? Og enda viktigere, hvordan har hans misjon endret ditt liv? Da kan du føle deg inspirert til å følge hyrdenes eksempel: Hvordan vil du fortelle hva Jesus Kristus har gjort for deg?

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 1:18–25; 2:1–12; Lukas 1:26–38; 2:1–20

Jesus Kristus nedlot seg til å bli født blant oss på jorden.

Selv om du har lest historien om Jesu Kristi fødsel mange ganger før, kan du denne gangen studere den med denne tanken i bakhodet: “I julen feirer vi ikke bare hvordan Jesus kom til verden, men også at vi vet hvem han er – vår Herre og Frelser Jesus Kristus – og hvorfor han kom” (Craig C. Christensen, “Juleevangeliet i dets fylde” [Det første presidentskaps juleandakt, 4. des. 2016], broadcasts.lds.org).

Hva vet du om hvem Jesus Kristus var før han ble født? (se for eksempel Johannes 17:5; Mosiah 3:5; Lære og pakter 76:13–14, 20–24; Moses 4:2). Hvordan påvirker denne kunnskapen det du føler når du leser om hans fødsel?

Hva vet du om hvorfor Jesus Kristus kom til jorden? (se for eksempel Lukas 4:16–21; Johannes 3:16–17; 3 Nephi 27:13–16; Lære og pakter 20:20–28). Hvordan påvirker denne kunnskapen dine følelser for Frelseren? Hvordan påvirker det måten du lever på?

Se også 2 Korinter 8:9; Hebreerne 2:7–18; 1 Nephi 11:13–33; Alma 7:10–13; “The Nativity” [Jesu fødsel] (video, ChurchofJesusChrist.org).

1 Korinter 15:21–26; Kolosserne 1:12–22; 1 Peter 2:21–25

Jesus fullførte sin misjon og gjorde det mulig for meg å arve evig liv.

Selv om historien om Kristi fødsel inneholder mange mirakuløse hendelser, ville hans fødsel bare ha vært som en vanlig fødsel dersom det ikke var for det store verket han utførte senere i livet. Som president Gordon B. Hinckley uttrykte det: “Jesus-barnet i Betlehem ville bare ha vært et vanlig barn uten Getsemanes og Golgatas forløsende Kristus og oppstandelsens seierrike kjensgjerning” (“Den makeløse og sanne beretning om jul”, Liahona, des. 2000, 2).

Bilde
Jesus kneler i Getsemane

Gethsemane [Getsemane], av J. Kirk Richards

Tegn på Frelserens guddommelige misjon og hans mektige kjærlighet til andre finnes i hele Det nye testamente. Hvilke skriftsteder eller beretninger kan du komme på? Du kan gjerne gå tilbake gjennom denne ressursen eller studiedagboken din og lese noen av inntrykkene du skrev ned. Du kan også lese 1 Korinter 15:21–26; Kolosserne 1:12–22; 1 Peter 2:21–25 og grunne på hvordan Frelseren og hans verk har velsignet deg. Hva føler du deg inspirert til å forandre i livet ditt? Hvordan vil du dra nytte av Frelserens kraft?

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Matteus 1:18–25; 2:1–12; Lukas 1:26–38; 2:1–20Hvordan kan du feire Jesu Kristi fødsel sammen med familien? Her er noen forslag, eller du kan finne på dine egne:

  • Les eller rollespill deler av historien om Kristi fødsel sammen.

  • Se videoen “The Christ Child” [Kristus-barnet] (ChurchofJesusChrist.org).

  • Gransk noen av ressursene i “Jesus Kristus”-samlingen i Evangeliebibliotek, spesielt det du finner under “Hans fødsel (jul)”.

  • Se en av Det første presidentskaps juleandakter (broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

  • Syng julesalmer sammen, eller velg naboer eller venner dere kan besøke og synge for (se Salmer, nr.118–128).

  • Utfør en tjenestegjerning.

  • Be familiemedlemmene se etter detaljer i juleevangeliet som gir dem ideer til pynt eller dekorasjoner de kan lage for å minne dem om Jesus Kristus.

1 Korinter 15:21–26; Kolosserne 1:12–22; 1 Peter 2:21–25Hvorfor er vi takknemlige for at Jesus Kristus ble født? Hvilke gaver har han gitt oss? Hvordan kan vi vise ham vår takknemlighet? Familien kan synge en sang som lærer oss om hans misjon, for eksempel “Han sendte Sønnen” (Barnas sangbok, 20).

Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd”.Hvis du ønsker å hjelpe familien å fokusere på Frelseren i julen, kan dere kanskje bruke litt tid på å lese og studere “Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd” sammen (ChurchofJesusChrist.org). Kanskje dere kan lære utenat avsnitt fra “Den levende Kristus” eller se etter beskrivelser av Frelserens liv i Det nye testamente som støtter erklæringer i den. Du kan også be hvert familiemedlem skrive sitt eget vitnesbyrd om Jesus Kristus, og hvis de føler seg tilskyndet til det, lese det for familien.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “I en stall så lav og ringe”, Barnas sangbok, 25.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Se etter Jesus Kristus. Skriftene lærer oss at alle ting vitner om Kristus (se Moses 6:62–63), så vi bør se etter ham i alle ting. Når du leser i Skriftene, kan du vurdere å notere deg eller markere vers som lærer deg om ham. Ta deg tid i dagene før jul til å se etter ting rundt deg som vitner om Jesus Kristus.

Bilde
Maria, Josef og hyrdene rundt Jesusbarnet

The Nativity [Jesu fødsel], av Brian Call

Skriv ut