Det nye testamente 2023
11.‒17. desember. Åpenbaringen 6–14: “De har seiret … i kraft av Lammets blod”


“11.‒17. desember. Åpenbaringen 6–14: ‘De har seiret … i kraft av Lammets blod’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“11.‒17. desember. Åpenbaringen 6–14”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Jesus står blant stjernene

Sammensatt kunst: Eric Johnson: The Grand Council [Det store råd], av Robert T. Barrett; stjernehop gjengitt med tillatelse fra European Space Agency

11.‒17. desember

Åpenbaringen 6–14

“De har seiret … i kraft av Lammets blod”

President Boyd K. Packer ga følgende råd: “Hvis uttrykksmåten i Skriftene synes underlig til å begynne med, fortsett å lese. Snart vil dere se den skjønnhet og kraft som finnes på disse sidene” (“Nøkkelen til åndelig beskyttelse”, Liahona, nov. 2013, 27).

Skriv ned inntrykkene du får

Forestill deg en kvinne som “var med barn, og skrek i barnsnød og fødselsveer.” Forestill deg så “en stor ildrød drage som hadde sju hoder og ti horn”, som sto over kvinnen klar til å “sluke barnet hennes så snart hun hadde født” (Åpenbaringen 12:2–4). For å forstå disse versene av Åpenbaringen, må du huske at disse bildene symboliserer Guds kirke og rike og farene de ville oppleve. For de hellige som opplevde intens forfølgelse på Johannes’ tid, kunne kanskje ikke seier over det onde ha virket sannsynlig. Denne seieren kan også være vanskelig å forutse i vår tid, når den onde “føre[r] krig mot de hellige” og har “makt over hver stamme og hvert folk og hvert tungemål og hvert folkeslag” (Åpenbaringen 13:7). Men den strålende slutten på Åpenbaringen viser at det gode vil overvinne det onde. Babylon vil falle. Og de hellige vil komme “ut av den store trengsel” med hvite klær – ikke fordi deres klær aldri ble flekkete, men fordi de hellige “har tvettet sine kjortler og gjort dem hvite i Lammets blod” (Åpenbaringen 7:14).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Åpenbaringen 6–11

Johannes så mange hendelser i jordens historie, spesielt de i de siste dager.

I disse kapitlene vil du lese om en bok med syv segl. Hvis du lurer på hva det betyr, er du ikke alene. Det gjorde profeten Joseph Smith også. Herren åpenbarte for Joseph at denne boken og dens segl symboliserer beretningen om jordens “timelige tilværelse”, og hvert segl symboliserer tusen år (se Lære og pakter 77:6–7). Du er kanskje interessert i å vite at hendelsene rundt de fire første seglene er sammenfattet i Johannes’ syn på bare åtte vers (Åpenbaringen 6:1–8). De neste tre versene beskriver det femte seglet (vers 9–11). Hendelsene i forbindelse med de to siste seglene utgjør det meste av resten av Åpenbaringen. Med andre ord er hovedfokuset i Johannes’ syn de siste dager – vår tid. Mens du leser, kan du grunne på hvorfor det er verdifullt å vite hva Johannes skrev om de siste dager.

Når du leser om hendelsene Johannes profeterte om, kan du overveie følgende forslag og spørsmål:

Åpenbaringen 12–13

Striden i himmelen fortsetter på jorden.

Vi vet ikke så mye om striden i himmelen, men det er en levende og kort beskrivelse av den i Åpenbaringen 12:7–11. Når du leser disse versene, kan du forestille deg at du er en del av denne førjordiske konflikten. Hva lærer du om hvordan Satan blir overvunnet? (se vers 11).

Krigen som begynte i himmelen, fortsetter på jorden, idet Satan fortsetter å “føre krig mot [dem som] har Jesu vitnesbyrd” (Åpenbaringen 12:17). Hva lærer Åpenbaringen 13 deg om hvordan han fører denne krigen i dag? Hvordan fortsetter “Lammets blod” og “det ord [du] vitnet” (Åpenbaringen 12:11), å hjelpe deg i denne krigen?

Se også 1 Nephi 14:12–14; Moroni 7:12–13; Moses 4:1–4; Lære og pakter 29:36–37.“War in Heaven”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Åpenbaringen 14:6–7

“Jeg så en annen engel [som] hadde et evig evangelium”.

Én oppfyllelse av profetien i disse versene fant sted da Moroni viste seg for Joseph Smith og ledet ham til opptegnelsene som han oversatte og utga som Mormons bok. Denne boken inneholder “det evige evangelium” som vi skal forkynne for “alle nasjoner og stammer, tungemål og folk” (Åpenbaringen 14:6).

For å lære om andre engler som har deltatt i gjengivelsen av det evige evangelium, kan du se Lære og pakter 13; 27:5–13; 110:11–16; 128:20–21.

Se også “Gjengivelsen av Jesu Kristi evangeliums fylde – en erklæring til verden ved 200–årsjubileet” (ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Åpenbaringen 7:9, 13–15.Hva kan disse versene lære oss om hvorfor vi bruker hvite klær til dåps- og tempelordinanser?

Åpenbaringen 7:14–17.Vurder å be familiemedlemmene uttrykke sine følelser med hensyn til Herrens løfter i disse versene. Hvordan kan hans løfter hjelpe oss når vi er i “den store trengsel”? (vers 14).

Åpenbaringen 12:7–11; 14:6Noen familiemedlemmer kan ha glede av å lage tegninger av synene som er beskrevet i Åpenbaringen. Å lage tegninger basert på Åpenbaringen 12 kan for eksempel føre til samtaler om striden i himmelen (se vers 7–11). Tegninger basert på Åpenbaringen 14:6 kan føre til samtaler om evangeliets gjengivelse.

Når dere har lest Åpenbaringen 14:6 sammen, kan du vurdere å vise bilder av engelen Moroni og av andre engler som bidro til å gjengi evangeliet i vår tid (se bildene på slutten av denne oversikten). Familiemedlemmene kan kanskje bytte på å holde opp et av bildene og fortelle hvorfor de er takknemlige for at engler kom med “et evig evangelium å forkynne for [oss]”.

Åpenbaringen 12:11.Hva kan uttrykket “det ord de vitnet” bety? Hvordan hjelper våre vitnesbyrd om Jesus Kristus oss og andre å overvinne Satan?

Åpenbaringen 13:11–14.Hvilke tanker har familiemedlemmene om det forførende dyret? Hvordan oppdager og unngår vi bedrag som finnes i verden i dag?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Guds kirke trenger ungdom”, Barnas sangbok, 85.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Fordyp deg i Skriftene. President Russell M. Nelson underviste: “Daglig fordypning i Guds ord er avgjørende for åndelig overlevelse, spesielt i disse dager med økende omveltninger” (“Hør Ham”, Liahona, mai 2020, 89). Hva betyr “fordypning i Guds ord” for deg?

Bilde
Kristus banker på en dør

Med klokken fra øverst til venstre: Moroni Delivering the Golden Plates [Moroni leverer gullplatene], av Gary L. Kapp; Upon You My Fellow Servants [Til dere, mine medtjenere], av Linda Curley Christensen og Michael T. Malm (Døperen Johannes overdrar Det aronske prestedømme til Joseph Smith); Keys of the Kingdom [Rikets nøkler], av Linda Curley Christensen og Michael T. Malm (Peter, Jakob og Johannes overdrar Det melkisedekske prestedømme til Joseph Smith; Vision in the Kirtland Temple [Synet i Kirtland tempel], av Gary E. Smith (Moses, Elias og Elijah viser seg for Joseph Smith og Sidney Rigdon).

Skriv ut