Det nye testamente 2023
11.‒17. desember. Åpenbaringen 6–14: “De har seiret … i kraft av Lammets blod”


“11.‒17. desember. Åpenbaringen 6–14: ‘De har seiret … i kraft av Lammets blod’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 (2021)

“11.‒17. desember. Åpenbaringen 6–14”, Kom, følg med meg – for Primær: 2023

Bilde
Jesus står blant stjernene

Sammensatt kunst: Eric Johnsen: The Grand Council [Det store råd], av Robert T. Barrett; stjernehop gjengitt med tillatelse fra European Space Agency

11.‒17. desember

Åpenbaringen 6–14

“De har seiret … i kraft av Lammets blod”

Tenk på barna du underviser, mens du leser Åpenbaringen 6–14. Den hellige ånd kan hjelpe deg å finne sannheter som vil være relevante for dem.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Vis noen bilder som vil hjelpe barna å huske ting de nylig har lært hjemme eller i Primær. Be barna fortelle hva de vet om bildene.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Åpenbaringen 7:9, 13–14

Jesus Kristus hjelper meg å bli ren.

Johannes så mange mennesker kledd i kjortler som var “gjort … hvite i Lammets blod” (vers 14). Overvei hvordan dette synet kan hjelpe barna å forstå hvor viktig det er at vi blir gjort rene ved Jesu Kristi forsoning.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna noen hvite klær (eller et bilde av noen) og et bilde av Jesus. Les Åpenbaringen 7:9, 13–14 for barna, og be dem peke på bildet og klærne hver gang de hører ordet hvite. Forklar at hvite klær symboliserer renhet og minner oss om at Jesus Kristus kan gjøre oss rene for våre feil.

  • Vis barna et hvitt tøystykke eller papir, og la dem gjøre det skittent ved å tegne på det med en penn eller skitne det til på en annen måte. Forklar at når vi ikke adlyder budene, kan det føles som å ha skitne klær. Vis et bilde av Jesus i Getsemane (for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 56), legg bort det skitne tøystykket eller papiret og vis dem et rent et. Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus kan hjelpe oss å bli rene.

  • Syng en sang om dåp, for eksempel “Når jeg døpes” (Barnas sangbok, 54), og bær vitnesbyrd om at Jesus hjelper oss å bli rene når vi døpes.

Åpenbaringen 12:7–11

Jeg viste tro på Jesus Kristus i det førjordiske liv.

Under striden i himmelen overvant Guds trofaste barn Satan ved “det ord de vitnet”, og ved å vise tro på Jesus Kristus (Åpenbaringen 12:11). Det gjør de fremdeles i dag.

Mulige aktiviteter

  • For å hjelpe barna å forstå hva det vil si å følge en annens eksempel, kan du velge et barn til å være en “leder”, og be de andre om å følge ham eller henne ved å gjøre det han eller hun gjør. La så andre barn være leder. Les Åpenbaringen 12:7–11 for barna, og forklar at før vi ble født, valgte vi å følge Jesus og ikke Satan.

  • Syng en sang om det førjordiske liv sammen, for eksempel “Før vi ble født” eller “Jeg vil følge Guds plan” (Liahona, april 1999, B5, Barnas sangbok, 86). Still spørsmål som: “Hva skjedde i himmelen før vi ble født?” og “Hva valgte vi å gjøre?” (Se også “Innledning: Vår himmelske Faders plan” i Historier fra Det nye testamente, 1–5, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org.)

Åpenbaringen 14:6–7

Evangeliet ble gjengitt i vår tid.

Johannes skrev om en engel som skulle komme med “det evige evangelium” (Åpenbaringen 14:6). Når dere snakker om Åpenbaringen 14:6–7, får du anledning til å vitne om gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium i vår tid.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et bilde av Moroni som snakker med Joseph Smith, mens du leser Åpenbaringen 14:6 (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 91). Be barna peke på engelen på bildet. Fortell dem om Moronis besøk (se “Kapittel 3: Engelen Moroni og gullplatene”, i Historier fra Lære og pakter, 13–17, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org).

  • Be barna rollespille historien om da Moroni besøkte Joseph Smith (se Joseph Smith – Historie 1:29–35). Hjelp dem å nevne noen av velsignelsene vi nyter fordi Jesu Kristi evangelium har blitt gjengitt. Bær vitnesbyrd om gjenopprettelsen.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Åpenbaringen 9:1–2

Evangeliet kan hjelpe meg å overvinne fristelser.

Røyken som formørket luften i Åpenbaringen 9:2, kan sammenlignes med fristelser (se 1 Nephi 12:17).

Mulige aktiviteter

  • Tegn en sol og en mørk sky, og klipp dem ut. Be barna lese Åpenbaringen 9:2 og 1 Nephi 12:17 og skrive på den mørke skyen hva røyken eller tåken i disse versene symboliserer. Fest den mørke skyen på tavlen, og be barna lage en liste over fristelser som barn på deres alder står overfor. Fest så solen på tavlen, og be dem lage en liste over hjelpemidler vår himmelske Fader har gitt oss for å overvinne mørket i verden.

  • Hvordan kan vi hjelpe andre som er i mørket i åndelig forstand? For å hjelpe barna å tenke på dette spørsmålet, kan du vise en del av videoen “Choose the Light” [Velg lyset] (ChurchofJesusChrist.org), spesielt siste halvdel av videoen. Hvordan kan vi være som personen som hjalp syklisten i tunnelen?

Åpenbaringen 12:7–11

Jeg viste tro på Jesus Kristus i det førjordiske liv.

Barna du underviser, er på jorden fordi de hadde tro på Jesus Kristus i det førjordiske liv og valgte å følge ham.

Mulige aktiviteter

  • Les Åpenbaringen 12:7–11 sammen, og skriv ordene drage, strid i himmelen, kastet ned, vitnet og Lammet på tavlen. Be barna sammenfatte dette skriftstedet ved hjelp av ordene på tavlen. Hva kan disse versene lære oss om Jesus Kristus (Lammet)? Hva lærer vi om valgene vi gjorde i det førjordiske liv?

  • Lag tre kolonner på tavlen og merk dem Før dette liv, I løpet av dette liv og Begge deler. Lag papirstrimler som uttrykker sannheter om det førjordiske liv og jordelivet, som for eksempel Vi har en kropp, Vi har ikke kropp, Vi lever i Guds nærhet, Vi er i krig med Satan, Vi utøver tro på Jesus Kristus og Vi følger Guds plan. La barna etter tur velge en papirstrimmel og finne ut hvilken kolonne den hører hjemme i. Uttrykk din tillit til at barna kan fortsette å vise tro på Kristus.

Åpenbaringen 14:6–7

Som en del av gjenopprettelsen vil evangeliet bli forkynt for hele verden.

Barna du underviser, kan bidra til å forkynne evangeliet “for alle nasjoner og stammer, tungemål og folk” (Åpenbaringen 14:6).

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Åpenbaringen 14:6–7 og skrive på tavlen ord eller uttrykk fra disse versene som er meningsfylte for dem. Be dem fortelle hvorfor de valgte disse ordene eller uttrykkene. Forklar at disse versene beskriver evangeliets gjengivelse i vår tid. Spør dem hvordan de kan delta i arbeidet med å forkynne evangeliet for verden.

  • Be barna lese Åpenbaringen 14:7 og omformulere budskapet engelen hadde til verden, med egne ord. Eller be dem lage en tegning som forestiller engelens budskap. Hva kan vi dele med andre om Jesu Kristi evangelium?

Bilde
læring-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Hjelp barna å skrive ned et ord eller uttrykk som vil hjelpe dem å huske noe de har lært i klassen i dag. Be dem vise noen hjemme hva de har skrevet, og fortelle hva de har lært.

Vi kan forbedre vår undervisning

Undervis ved hjelp av musikk. Å synge sanger sammen med barna kan underbygge læren du underviser fra Skriftene. Du finner forslag under “Bruk av musikk for å undervise i læren” i kapittelet “Instruksjoner for sangstunden og barnas program på nadverdsmøtet” på slutten av denne håndboken.

Skriv ut