Det nye testamente 2023
25.‒31. desember. Åpenbaringen 15–22: “Den som seirer, skal arve alle ting”


“25.‒31. desember. Åpenbaringen 15–22: ‘Den som seirer, skal arve alle ting’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 (2021)

“25.‒31. desember. Åpenbaringen 15–22”, Kom, følg med meg – for Primær: 2023

Bilde
Jesus Kristus hilser på mennesker ved sitt annet komme

The City Eternal [Den evige stad], av Keith Larson

25.‒31. desember

Åpenbaringen 15–22

“Den som seirer, skal arve alle ting”

Når du forbereder deg til å undervise, kan du benytte deg av din erfaring med å studere Åpenbaringen 15–22 personlig eller sammen med familien. Hva la du merke til? Hvilke inntrykk mottok du? Husk at alle aktivitetene som er foreslått i denne oversikten, kan tilpasses barn i alle aldre.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle hvorfor de ønsker å bo hos vår himmelske Fader igjen. Gjennom hele leksjonen kan du hjelpe dem å se etter ting de kan gjøre for å forberede seg til å vende tilbake til ham.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Åpenbaringen 15:2–4

Jeg kan prise Gud ved å synge.

De hellige Johannes beskrev i Åpenbaringen 15:2–4, sang lovsanger til Gud for hans godhet. Hvilke lovsanger kan hjelpe barna å uttrykke sin kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Mens du leser deler av Åpenbaringen 15:2–4 høyt, kan du be barna gjøre bevegelser som å late som de spiller harpe eller dirigerer et kor. Hva føler vi når vi synger om Jesus?

  • Be barna dele noen av sine favorittsanger om vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Syng noen av sangene sammen, og hjelp barna å forstå hva sangene lærer oss om vår himmelske Fader og Frelseren.

Åpenbaringen 19:7

Jeg kan forberede meg til Jesu Kristi annet komme ved å velge det rette.

Hvordan kan du hjelpe barna å forstå at Det annet komme vil være en gledesfylt begivenhet for oss hvis vi følger Jesu bud?

Mulige aktiviteter

  • Spør barna om de noen gang har vært i et bryllup. Hvordan var det? Hvorfor er folk glade i et bryllup? Vis bildet av Frelserens annet komme i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og les Åpenbaringen 19:7. Forklar at “Lammets bryllup” symboliserer Jesu Kristi annet komme. Hvorfor vil vi glede oss når Frelseren kommer igjen? Hjelp barna å sammenligne gleden ved et bryllup med gleden ved Frelserens tilbakekomst.

  • Fortell barna at du ser frem til Jesu annet komme. Dere kan også synge en sang sammen om Frelserens komme, for eksempel “Når Han kommer igjen” (Barnas sangbok, 46–47).

  • Be barna fortelle hva de gjør for å forberede seg til kirken på søndag. Hvorfor gjør vi disse tingene før vi kommer til kirken? Hvorfor skulle vi forberede oss til Kristi annet komme? På denne ukens aktivitetsside kan du la barna tegne hva de kan gjøre for å forberede seg til Det annet komme.

Åpenbaringen 21:1, 3–4, 22–27; 22:1–2

Vår himmelske Fader ønsker at jeg skal bo hos ham i Det celestiale rike.

I de to siste kapitlene av Åpenbaringen brukte Johannes vakkert språk til å beskrive den celestiale herlighet som de trofaste vil oppleve.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å tegne treet som er beskrevet i Åpenbaringen 22:2, på tavlen. Forklar at dette treet er livets tre, og at dets frukt symboliserer Guds kjærlighet (se 1 Nephi 11:21–22). Gi barna papirlapper som er formet som frukt, og be dem tegne på dem noe som hjelper dem å føle vår himmelske Faders kjærlighet. Forklar at de som elsker og adlyder vår himmelske Fader, vil få bo sammen med ham i Det celestiale rike.

  • Del noen bilder eller detaljer med barna som Johannes brukte til å beskrive celestial herlighet (se Åpenbaringen 21:1, 3–4, 22–27; 22:1–2), og be barna lage tegninger av disse tingene.

  • Syng en sang sammen som lærer oss hvordan vi kan forberede oss til å vende tilbake til Guds nærhet, for eksempel “Jeg vil følge Guds plan” (Barnas sangbok, 86). Be barna si hva de kan gjøre for å få bo hos vår himmelske Fader igjen.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Åpenbaringen 19:7–8

Jeg kan forberede meg til Jesu Kristi annet komme ved å velge det rette.

Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å forstå at Jesu Kristi annet komme vil være en gledesfylt begivenhet for de rettferdige?

Mulige aktiviteter

  • Les Åpenbaringen 19:7–8 sammen, og hjelp barna å forstå symbolikken i disse versene – bryllupet er Frelserens annet komme, Lammet er Frelseren, og hans hustru er Kirken (eller alle oss). Hva kan vi gjøre for å forberede oss til at Frelseren kommer igjen?

  • Repeter og lær utenat Trosartiklene 1:10 sammen med barna. Forklar at denne trosartikkelen beskriver spennende og strålende begivenheter som vil finne sted når Jesus kommer igjen. Vis bildet av Jesu annet komme i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og be barna tegne hvordan de tror at Jesu annet komme vil bli.

Åpenbaringen 20:12–13

Jeg vil bli dømt av Gud.

Vi vil alle en dag stå for Gud for å bli dømt. Du kan hjelpe barna å forstå at hans dom vil være riktig, rettferdig og barmhjertig.

Mulige aktiviteter

  • Skriv på tavlen Hvordan vil dommens dag bli? Be barna lete etter svar på spørsmålet i Åpenbaringen 20:12–13 og i “Dom, den siste eller endelige” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hva har Frelseren gjort for at dommens dag kan bli en gledens dag? (se Trosartiklene 1:3–4). Hva kan vi gjøre for at det skal bli en gledens dag for oss?

    Bilde
    Jesus sammen med personer i lyset ved sin høyre hånd og personer i mørket ved sin venstre

    The Last Judgement [Den endelige dom], av John Scott

  • Ta med deg en notatbok til klassen som forestiller “livets bok” (Åpenbaringen 20:12), hvor du har skrevet noen av de Kristus-lignende egenskapene og gode gjerningene til barna i klassen. Les det du skrev for barna, og be dem snakke om Kristus-lignende egenskaper de har sett i hverandre. Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus hjelper oss å bli mer lik ham og gjør det mulig for oss å omvende oss og overvinne synd.

Åpenbaringen 21:1, 3–4, 22–27; 22:1–2, 17

Vår himmelske Fader ønsker at jeg skal bo hos ham i Det celestiale rike.

Hva gjør sterkest inntrykk på deg når du leser Johannes’ beskrivelse av celestial herlighet i Åpenbaringen 21–22? Hva føler du deg inspirert til å dele med barna du underviser?

Mulige aktiviteter

  • Be barna granske følgende vers for å finne ord eller uttrykk Johannes brukte til å beskrive celestial herlighet: Åpenbaringen 21:1, 3–4, 22–27; 22:1–2. La dem velge noe i disse versene som de ønsker å tegne. Deretter kan de snakke med klassen om tegningene sine. Oppfordre dem til å vise tegningene sine til familien hjemme.

  • Les Åpenbaringen 22:17 sammen, og forklar at bruden som sier “Kom”, er Kirken. Hvem ønsker vi som medlemmer av Kirken å innby andre til å “komme” til? (se Moroni 10:30–33). Hva tror du menneskene rundt oss “tørster” etter? Hva er noen gode måter å invitere folk til å “komme” på?

Bilde
læring-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Hjelp barna å forberede seg til å lese Mormons bok neste år ved å oppfordre dem til å be et familiemedlem eller en venn om å dele et vers eller en historie fra Mormons bok som de liker.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lær barna å skrive ned inntrykk. Hvis barna kan lære vanen med å skrive ned inntrykk, vil det hjelpe dem å oppfatte og følge Ånden. Barn kan skrive ned inntrykk ved å markere skriftsteder, tegne eller gjøre enkle dagbokoppføringer. (Se Undervisning på Frelserens måte30.)

Skriv ut