Det nye testamente 2023
4.‒10. desember. Åpenbaringen 1–5: “Lammet, tilhører velsignelsen og æren … og makten i all evighet”


“4.‒10. desember. Åpenbaringen 1–5: ‘Lammet, tilhører velsignelsen og æren … og makten i all evighet’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 (2021)

“4.‒10. desember. Åpenbaringen 1–5”, Kom, følg med meg – for Primær: 2023

Bilde
lam på gress

4.‒10. desember

Åpenbaringen 1–5

“Lammet, tilhører velsignelsen og æren … og makten i all evighet”

Åpenbaringen kan være vanskelig for barn å forstå, men den inneholder også viktige læresetninger som er vakre og enkle.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle hva de ville ha følt hvis de så Jesus Kristus i et syn. Be dem fortelle noe de vet om Johannes’ syn om Jesus i Åpenbaringen.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Åpenbaringen 1:20

Jeg kan la Frelserens lys skinne.

I Åpenbaringen 1:20 sammenlignet Frelseren sin kirke med lysestaker. Hjelp barna å forstå at de kan la Frelserens lys skinne ved å etterleve hans læresetninger.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna bilder av forskjellige lyskilder, for eksempel en lyspære, et stearinlys og solen. Når du leser “de sju lysestaker er sju menigheter” (Åpenbaringen 1:20), kan du be barna peke på bildet av lyset som er nevnt i dette verset. Hjelp barna å snakke om hvordan vi, som medlemmer av Jesu kirke, kan være som lyset av et stearinlys – for eksempel når vi gjør hyggelige ting for andre.

  • Syng en sang om å være et lys for andre, for eksempel “Gud vil jeg skal være et solskinnsbarn” (Barnas sangbok, 38–39). Fortell hvordan du har sett barna etterleve Jesu Kristi evangelium og være et lys for menneskene rundt seg. Fortell hvordan det å være et lys for andre har hjulpet deg å føle deg nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Åpenbaringen 3:20

Jeg kan innby Jesus Kristus i mitt liv.

Metaforen om Jesus som står ved døren og banker på, kan hjelpe barna å forstå at han ønsker å være nær dem.

Mulige aktiviteter

  • Når du leser Åpenbaringen 3:20, kan du vise bildet av Frelseren ved døren fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Be barna forestille seg at Jesus banket på døren hjemme hos dem. La dem snakke om hva de ville ha gjort.

  • Be barna fortelle deg om tilfeller da de ventet på at noen skulle komme på besøk som de gledet seg til å se. Hvordan var det å vente på at vedkommende skulle banke på døren? Hva om vi aldri slapp vedkommende inn? Les Åpenbaringen 3:20, og la barna etter tur holde et bilde av Jesus og late som om de banker på en dør. De andre klassemedlemmene kan late som om de åpner døren. Hva kan vi gjøre for å la Jesus være nær oss, selv om vi ikke kan se ham?

Åpenbaringen 5:1–10

Jesus Kristus er den eneste som er verdig til å være min Frelser.

Johannes lærte av sitt syn at Jesus Kristus (symbolisert ved et lam) kan være vår Frelser og oppfylle Faderens plan (symbolisert ved den forseglede boken).

Mulige aktiviteter

  • Før leksjonen pakker du inn et eksemplar av Kunst inspirert av evangeliet, bok med papir eller hyssing. Bruk noen nøkkeluttrykk fra Åpenbaringen 5:1–10 til å beskrive synet Johannes så. Vis barna boken, og fortell dem at den eneste måten å åpne den på er å finne bildet av Jesus som du har gjemt i rommet. Når de finner bildet, åpner du boken og deler med barna noen av bildene i boken som forestiller velsignelser som er tilgjengelige på grunn av Jesu Kristi forsoning (for eksempel et tempel, dåp og familier). Bær vitnesbyrd om at Frelseren er den eneste som kan gjøre disse tingene mulig.

  • Gi et sammendrag av synet som er beskrevet i Åpenbaringen 5:1–10, og be barna rollespille hva Johannes og andre følte i løpet av forskjellige deler av synet. De kan for eksempel late som de gråter når ingen kan åpne boken, eller de kan juble når Frelseren åpner den.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Åpenbaringen 3:5, 12–21

Hvis jeg holder fast ved Frelserens evangelium, vil jeg motta store velsignelser i himmelen.

Hva vil det si å være “lunken, og verken kald eller varm”? Overvei hvordan du kan hjelpe barna å være det motsatte av lunkne – å være entusiastiske i sitt engasjement for Frelseren og hans evangelium.

Mulige aktiviteter

  • Les Åpenbaringen 3:5, 12, 21 sammen, og forklar eventuelle ord som barna kanskje ikke kan. Hva vil det si å “seire”? Be barna tegne en av velsignelsene som loves i disse versene, og dele den med klassen.

  • Les Åpenbaringen 3:15–16 sammen. Be barna snakke om ting som er mest nyttig eller best når det er varmt (for eksempel suppe) eller kaldt (for eksempel iskrem). Hvordan kan det å være lunken overfor Frelseren hindre oss i å motta velsignelsene som loves i vers 5, 12 og 21?

  • Skriv lunken på tavlen, sammen med noen synonymer, for eksempel halvhjertet, likegyldig eller skjødesløs. Bruk disse ordene til å hjelpe barna å forstå hvorfor Herren ikke ønsker at vi skal være lunkne. Hvilke ord kan vi komme på for å beskrive hvordan han ønsker at vi skal være? Fortell hvorfor du ønsker å være fullstendig forpliktet til Frelseren, og be barna også uttrykke sine tanker.

Åpenbaringen 3:20

Jeg kan velge å la Jesus Kristus være en del av mitt liv.

Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å åpne sitt hjerte og liv for Jesu Kristi kraft og innflytelse?

Mulige aktiviteter

  • Når du leser Åpenbaringen 3:20, kan du vise bildet av Frelseren ved døren fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. For å hjelpe barna å finne betydningen av bildet kan du be dem arbeide to og to sammen for å svare på spørsmål som disse: Hvorfor tror du Jesus banker på døren? Hvorfor er det ikke noe dørhåndtak på utsiden av døren? Hva vil det si å slippe Jesus inn i vårt liv?

  • Be barna skrive på tavlen forskjellige måter å “åpne døren” for Jesus på. Noen eksempler kan være å tjene andre, lese i Skriftene, holde paktene vi inngår ved dåpen, og ta del i nadverden.

Åpenbaringen 5:1–10

Jesus Kristus er den eneste som er verdig til å være min Frelser.

Synet som er beskrevet i Åpenbaringen 5, forklarte at bare Jesus Kristus var verdig og i stand til å utføre forsoningen og frelse oss fra synd.

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle om en gang da de trengte noen til å gjøre noe de ikke kunne gjøre selv. Be dem lese Åpenbaringen 5:1–10 og se etter hva som måtte gjøres som bare én person kunne gjøre (forklar at Lammet er Jesus Kristus og at boken symboliserer Guds plan). Hva gjorde Jesus for oss som ingen andre kunne gjøre?

  • Be barna se etter en salme eller barnesang som vitner om Jesus Kristus (for eksempel “Herligste Frelser”, Lys over Norge, okt. 1998). Hva lærer sangteksten oss om Jesus Kristus? Hvordan kan denne sangen være som lovsangen som ble sunget om Jesus Kristus i Åpenbaringen 5:9–10?

Bilde
læring-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å dele med familien sin hvordan de kan innby Frelserens innflytelse i hjemmet sitt.

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppfordre til ærbødighet. En viktig del av ærbødighet er å tenke på vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Du kan gjerne minne barna om å være ærbødige ved å synge eller nynne en sang lavt eller vise et bilde av Jesus.

Skriv ut