Det nye testamente 2023
4.‒10. desember. Åpenbaringen 1–5: “Lammet, tilhører velsignelsen og æren … og makten i all evighet”


“4.‒10. desember. Åpenbaringen 1–5: ‘Lammet, tilhører velsignelsen og æren … og makten i all evighet’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“4.‒10. desember. Åpenbaringen 1–5”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
lam på gress

4.‒10. desember

Åpenbaringen 1–5

“Lammet, tilhører velsignelsen og æren … og makten i all evighet”

Vurder å skrive ned spørsmål du har om det du har lest i Åpenbaringen. Du kan deretter søke etter svar på spørsmålene dine eller drøfte dem med et familiemedlem eller i kirkens klasser.

Skriv ned inntrykkene du får

Har du noen gang hatt vanskeligheter med å uttrykke til andre det du følte under en mektig åndelig opplevelse? Dagligdags språk kan føles utilstrekkelig for å beskrive åndelige følelser og inntrykk. Kanskje det var derfor Johannes brukte så rik symbolikk og bilder for å beskrive sin majestetiske åpenbaring. Han kunne ganske enkelt ha sagt at han så Jesus Kristus, men for å hjelpe oss å forstå sin opplevelse, beskrev han Frelseren med slike ord: “Hans øyne [var] som en ildslue”, “av hans munn gikk det ut et tveegget, skarpt sverd”, og “hans ansikt var som solen når den skinner i sin kraft” (Åpenbaringen 1:14–16). Når du leser Åpenbaringen, kan du prøve å finne budskapene Johannes ville at du skulle lære og føle, selv om du ikke forstår betydningen av hvert symbol. Hvorfor tror du han sammenlignet Kirkens forsamlinger med lysestaker, Satan med en drage og Jesus Kristus med et lam? Til syvende og sist trenger du ikke å forstå hvert symbol i Åpenbaringen for å forstå dens viktige temaer, deriblant det viktigste temaet: Jesus Kristus og hans tilhengere vil seire over menneskers riker og over Satan.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Johannes’ syn lærer oss om vår himmelske Faders plan for å frelse sine barn.

Åpenbaringen kan være vanskelig å forstå, men ikke mist motet. Johannes’ løfte kan inspirere deg til å fortsette å prøve: “Salige er de som leser, og de som hører og forstår det profetiske ord, og tar vare på de ting som står skrevet der, for tiden for Herrens komme er nær” (Joseph Smiths oversettelse, Åpenbaringen 1:3 [i Veiledning til Skriftene], uthevelse tilføyd).

En måte å studere Åpenbaringen på er å se etter sammenhenger med frelsesplanen. Denne generelle oversikten kan hjelpe deg:

Mens du leser, kan du spørre deg selv: “Hva lærer dette meg om Guds plan? Hva har Gud gjort for å hjelpe meg å overvinne det onde og vende tilbake til ham? Hva er hans løfter til de trofaste?”

Det kan også være nyttig å vite at Lære og pakter 77 forklarer noen av symbolene som brukes i Åpenbaringen. I tillegg tydeliggjør Joseph Smiths oversettelse en rekke skriftsteder i Åpenbaringen, så sjekk fotnotene og Veiledning til Skriftene regelmessig.

Se også Veiledning til Skriftene, “Johannes, sønn av Sebedeus”, “Johannes’ åpenbaring”.

Åpenbaringen 1

Jesus Kristus er den levende Sønn av den levende Gud.

Åpenbaringens første kapittel beskriver Jesu Kristi komme til Johannes i et syn. Kanskje du kan lage en liste over alt dette kapittelet sier om Jesus Kristus, herunder hvem han er, hva han gjør for oss og hvordan han er.

Noe av det du lærer, vil komme av symboler. Grunn på hva Herren kanskje prøver å lære deg om seg selv ved hjelp av disse symbolene. Legg for eksempel merke til at Frelseren kaller seg “begynnelsen og enden” og “den første og den siste”. Hvorfor tror du disse titlene er betydningsfulle? Hva lærer disse titlene deg om Frelseren?

Åpenbaringen 2–3

Jesus Kristus kjenner meg personlig og vil hjelpe meg å overvinne mine utfordringer.

Frelserens ord i Åpenbaringen 2–3 viser at han forsto hva de lyktes med og hva som var vanskelig i hver enkelt gren av Kirken på Johannes’ tid. Han roste de helliges innsats og advarte dem også mot ting de trengte å forandre. Hva lærer Frelserens ros og advarsler deg?

Frelseren forstår også dine fremganger og vanskeligheter, og han ønsker å hjelpe deg. Legg merke til de hyppige løftene han gir dem som seirer. Hva gjør inntrykk på deg ved disse løftene? Hva kan Herren ønske at du skal overvinne? Hva kan du gjøre for å motta hans hjelp?

Åpenbaringen 4–5

Bare Jesus Kristus kunne gjøre vår himmelske Faders plan mulig.

Hva lærer Åpenbaringen 4 og Åpenbaringen 5 deg om vår himmelske Fader og om Jesus Kristus? Overvei hvordan det må ha vært da vi alle innså at Jesus Kristus (“Lammet”) ville gjøre vår himmelske Faders plan mulig (Frelseren kunne “åpne boken og de sju segl på den” [Åpenbaringen 5:5]). Hvorfor kunne bare Jesus Kristus gjøre dette? Hvordan kan du vise din tro på ham som din Frelser?

Se også Job 38:4–7; Lære og pakter 77:1–7.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Åpenbaringen 1:20.Hvorfor sammenlignet Jesus sin kirke med lysestaker? (se Matteus 5:14–16). Syng en sang om hvordan vi kan være som et lys i en lysestake, for eksempel “Mitt lille lys” (Barnas sangbok, 96).

Åpenbaringen 2–3.Forestill deg at Johannes ble bedt om å gi et budskap til familien din lik de han ga til menighetene på sin tid. Hva ville han si går bra? Hvordan kan dere forbedre dere?

Åpenbaringen 3:15–16.Når dere har lest disse versene, kan dere som familie drikke noe lunkent som smaker bedre varmt eller kaldt. Hva vil det si å være lunken åndelig?

Åpenbaringen 3:20.Vis bildet av Frelseren som banker på døren (se slutten av denne oversikten) mens familien leser Åpenbaringen 3:20. Hvorfor banker Jesus på istedenfor bare å komme inn? Familiemedlemmene kan bytte på å banke på en dør. Så kan en annen i familien foreslå en måte vi kan “åpne døren” for Frelseren og slippe inn familiemedlemmet. Hvordan ville det føles å ha Frelseren hjemme hos oss?

Åpenbaringen 4:10–11.Hva vil det si å tilbe vår himmelske Fader? Hva vet vi om ham som får oss til å ønske å tilbe ham?

Åpenbaringen 5:6, 12–13.Hvorfor kalles Jesus Kristus “Lammet”? Hva lærer denne tittelen oss om ham?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “Kom nå alle, store, små”, Salmer, nr. 134.

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppfordre til spørsmål. Spørsmål er en indikasjon på at familiemedlemmer er klare til å lære, og gir innsikt i hvordan de reagerer på det de er blitt undervist om. Lær familien hvordan de kan finne svar i Skriftene. (Se Undervisning på Frelserens måte, 25–26.)

Bilde
Kristus banker på en dør

Let Him In [Slipp ham inn], av Greg K. Olsen

Skriv ut