Det nye testamente 2023
13.‒19. november. Jakobs brev: “Vær Ordets gjørere, ikke bare dets hørere”


“13.‒19. november. Jakobs brev: ‘Vær Ordets gjørere, ikke bare dets hørere’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“13.‒19. november. Jakobs brev”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
ungdom som rengjør en vegg

13.‒19. november

Jakobs brev

“Vær Ordets gjørere, ikke bare dets hørere”

Legg merke til ord eller uttrykk som skiller seg ut for deg når du leser Jakobs brev. Hvordan blir du tilskyndet til å være en “gjører” av disse ordene? (Jakobs brev 1:22).

Skriv ned inntrykkene du får

Noen ganger kan ett enkelt vers fra Skriftene forandre verden. Jakobs brev 1:5 virker som et enkelt råd – hvis du trenger visdom, kan du spørre Gud. Men da 14 år gamle Joseph Smith leste dette verset, “syntes [det] å trenge inn i [hans] hjertes innerste med stor kraft” (Joseph Smiths – Historie 1:12). Som han ble inspirert til, handlet Joseph ifølge Jakobs formaning og søkte visdom fra Gud ved bønn. Og Gud ga virkelig villig, han ga Joseph et av de mest bemerkelsesverdige himmelske syn i menneskehetens historie – Det første syn. Dette synet endret Josephs liv og førte til gjenopprettelsen av Jesu Kristi Kirke på jorden. Vi er alle velsignet i dag på grunn av at Joseph Smith leste og handlet ifølge Jakobs brev 1:5.

Hva vil du finne når du studerer Jakobs brev? Kanskje et vers eller to vil forandre deg eller noen du er glad i. Du kan finne veiledning når du prøver å utføre din oppgave i livet. Du kan bli oppmuntret til å snakke vennlig eller være mer tålmodig. Du kan føle deg tilskyndet til å få dine handlinger til å harmonere bedre med din tro. Uansett hva som inspirerer deg, kan du la disse ordene “trenge inn i [ditt] hjertes innerste med stor kraft”. Og så, når du “ydmykt [tar] imot Ordet”, slik Jakob skrev, så vær en som gjør ordet, ikke bare en som hører det (se Jakobs brev 1:21–22).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Hvem var Jakob?

Det er en vanlig oppfatning at forfatteren av Jakobs brev var sønn av Maria, Jesu Kristi mor, og derfor Frelserens halvbror. Jakob er nevnt i Matteus 13:55; Markus 6:3; Apostlenes gjerninger 12:17; 15:13; 21:18 og Galaterne 1:19; 2:9. Det fremgår av disse skriftstedene at Jakob var en leder i Kirken i Jerusalem og var blitt kalt som apostel (se Galaterne 1:19).

Jakobs brev 1:2–4; 5:7–11

Å holde ut i tålmodighet fører til fullkommenhet.

Hva vil du si var Jakobs hovedbudskap om tålmodighet etter å ha lest Jakobs brev 1:2–4; 5:7–11? Det kan hjelpe å grunne på det eldste Jeremy R. Jaggis familie lærte om tålmodighet av disse versene (se “Tålmodigheten må føre til fullkommen gjerning, og akt det for bare glede!”, Liahona, nov. 2020, 99–101). Hva er tålmodighetens “[fullkomne] gjerning”? (Jakobs brev 1:4). Hvordan kan du vise Herren at du er villig til å være tålmodig?

Jakobs brev 1:3–8, 21–25; 2:14–26; 4:17

Tro krever handling.

Hvordan vet du om du har tro på Jesus Kristus? Hvordan viser dine gjerninger din tro på Gud? Tenk over disse spørsmålene når du studerer Jakobs læresetninger om tro. Det kan også være interessant å lese om Abraham og Rahab, to eksempler Jakob nevnte (se 1 Mosebok 22:1–12; Josva 2). Hvordan viste de at de hadde tro på Gud?

Å lese Jakob 1:3–8, 21–25; 2:14–26; 4:17 kan hjelpe deg å komme på måter du kan bli en bedre ordets gjører på. Skriv ned inntrykk du får, og legg planer for å handle ifølge dem.

Se også Alma 34:27–29; 3 Nephi 27:21.

Bilde
Abraham ber utenfor teltet sitt

“Abraham trodde Gud, og det ble tilregnet ham som rettferdighet” (Jakobs brev 2:23). Abraham on the Plains of Mamre [Abraham i Mamres terebintelund], av Grant Romney Clawson

Jakobs brev 1:263:1–18

Ordene jeg uttaler, kan såre eller velsigne andre.

Blant det rike bildespråket Jakob brukte i sitt brev, finnes noe av hans mest levende språk i hans råd om språk. Overvei å lage en liste over alle måtene Jakob beskrev tungen eller munnen på. Hva antyder hver sammenligning eller hvert bilde om ordene vi uttaler? Tenk på noe du kan gjøre for å velsigne noen med dine ord (se Lære og pakter 108:7).

Jakobs brev 2:1–9

Som en Jesu Kristi disippel skulle jeg elske alle mennesker, uavhengig av deres omstendigheter.

Jakob advarte spesielt de hellige mot å favorisere de rike og forakte de fattige, men hans advarsel kan gjelde alle fordommer vi måtte ha mot andre. Når du med bønnens hjelp studerer Jakobs brev 2:1–9, kan du granske ditt eget hjerte og lytte etter Den hellige ånds tilskyndelser. Det kan hjelpe å erstatte uttrykk i disse versene, for eksempel “en fattig mann i skitne klær” (vers 2), med andre ord eller uttrykk som beskriver noen du kan bli fristet til å dømme urettferdig. Føler du at du trenger å gjøre noen endringer i måten du behandler eller tenker på andre?

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Jakobs brev 1:5.Etter å ha lest Jakobs brev 1:5 kan familien sammenfatte beretningen om Det første syn (se Joseph Smith – Historie 1:8–20) eller se videoen “Ask of God: Joseph Smith’s First Vision” [Be til Gud: Joseph Smiths første syn] (ChurchofJesusChrist.org). Be familiemedlemmene bære sitt vitnesbyrd om profeten Joseph Smith og fortelle om erfaringer da vår himmelske Fader besvarte deres bønner.

Jakobs brev 1:26–27.Vurder å se videoen “True Christianity” [Sann kristendom] (ChurchofJesusChrist.org). Les så Jakobs definisjon av “ren … gudsdyrkelse” i Jakobs brev 1:26–27, og drøft hvordan familien kan gjøre deres religionsutøvelse renere.

Jakobs brev 3.Jakobs brev 3 inneholder mange bilder som kan være til inspirasjon for minneverdige konkretiseringer for å hjelpe familien å huske å snakke vennlig. Dere kan for eksempel lage et bål sammen og snakke om hvordan et lite, uvennlig ord kan forårsake et stort problem (se vers 5–6). Eller dere kan servere noe surt i noe som vanligvis brukes til søt mat – som for eksempel sitronsaft i en honningkrukke. Dette kan føre til en samtale om å bruke gode og oppbyggende ord (se vers 9–14).

Jakobs brev 4:5–8.Hvorfor skulle vi holde oss “nær til Gud” (Jakobs brev 4:8) når vi opplever fristelser?

Jakobs brev 5:14–16.President Dallin H. Oaks sa at “foreldre skulle oppmuntre til flere prestedømsvelsignelser i familien” (“Prestedømmets krefter”, Liahona, mai 2018, 67). Kanskje det å lese Jakobs brev 5:14–16 og utveksle erfaringer med å motta en prestedømsvelsignelse kan oppmuntre familiemedlemmene til å be om en velsignelse når de er syke eller trenger åndelig styrke.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Har på jorden jeg gjort noe godt i dag?”, Salmer, nr. 173.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Handle ifølge det du lærer. Mens du studerer, kan du lytte til tilskyndelser fra Ånden om hvordan du kan anvende det du lærer på ditt eget liv. Forplikt deg til å følge disse tilskyndelsene og etterleve evangeliet mer fullstendig. (Se Undervisning på Frelserens måte35.)

Bilde
Joseph Smith leser i Bibelen

Jakobs formaning om å “be til Gud” (Jakobs brev 1:5) inspirerte Joseph Smith til å søke visdom fra Gud. Foto: Christina Smith.

Skriv ut