Det nye testamente 2023
30. oktober‒5. november. Hebreerne 1–6: “Jesus Kristus, ‘opphav til evig frelse’”


“30. oktober‒5. november. Hebreerne 1–6: “Jesus Kristus, ‘opphav til evig frelse’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“30. oktober‒5. november. Hebreerne 1–6”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Kristus står sammen med en ung jente

Balm of Gilead [Gileads balsam], av Annie Henrie

30. oktober‒5. november

Hebreerne 1–6

Jesus Kristus, “opphav til evig frelse”

Å skrive ned åndelige inntrykk vil hjelpe deg å gjenkjenne det Den hellige ånd ønsker å lære deg. Å handle ifølge dine inntrykk viser din tro på at disse tilskyndelsene er virkelige.

Skriv ned inntrykkene du får

Vi må alle gi avkall på noe for å kunne ta imot Jesu Kristi evangelium – dårlige vaner, feilaktig tro, usunne forbindelser eller noe annet. For hedningefolk i den tidlige kristne kirken betydde omvendelse ofte å gi avkall på avguder. For hebreerne (eller jødene) viste omvendelsen seg å være, om ikke vanskeligere, så litt mer komplisert. Tross alt var deres verdsatte tro og tradisjoner forankret i tilbedelsen av den sanne Gud og hans profeters læresetninger, som strakte seg tusenvis av år tilbake. Likevel forkynte apostlene at Moseloven var blitt oppfylt i Jesus Kristus, og at en høyere lov nå var normen for troende. Ville det å ta imot kristendommen innebære at hebreerne måtte gi avkall på sin tidligere tro og historie? Brevet til hebreerne forsøkte å bidra til å avgjøre slike spørsmål ved å forklare at Moseloven, profetene og ordinansene alle er viktige, men at Jesus Kristus er større (se Hebreerne 1:1–4; 3:1–6; 7:23–28). Alt dette peker faktisk på og vitner om Kristus som Guds Sønn og den lovede Messias som jødene hadde ventet på.

Omvendelse til evangeliet, både i denne tidlige tiden og i dag, betyr å gjøre Jesus Kristus til det sentrale i vår tilbedelse og vårt liv. Det betyr å holde fast i sannheten og gi slipp på det som distraherer oss fra ham, for han er “opphav til evig frelse for alle dem som er lydige mot ham” (Hebreerne 5:9).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Hvem skrev brevet til hebreerne?

Noen lærde har stilt spørsmål ved om Paulus skrev brevet til hebreerne. Den litterære stilen i Hebreerne er litt annerledes enn Paulus’ andre brev, og de tidligste versjonene av teksten nevner ikke forfatteren. Men fordi tankene som er uttrykt i Hebreerne, er i overensstemmelse med Paulus’ andre læresetninger, har siste dagers hellige, i tråd med kristne tradisjoner, generelt akseptert at Paulus i det minste var involvert i å skrive dette brevet.

Se også Veiledning til Skriftene, “Paulus’ brev”.

Hebreerne 1–5

Jesus Kristus er “avbildet” av vår himmelske Fader.

Mange jøder fant det vanskelig å akseptere Jesus Kristus som Guds Sønn. Legg merke til hvordan brevet til hebreerne vitner om ham. Når du leser de første fem kapitlene, kan du for eksempel lage en liste over Jesu Kristi titler, roller, egenskaper og gjerninger som er nevnt. Hva lærer disse tingene deg om Frelseren? Hva lærer de deg om vår himmelske Fader?

Hvordan øker følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland din forståelse av læresetningene i disse versene? “Jesus … kom for å forbedre menneskenes syn på Gud og å trygle dem om å elske sin himmelske Fader, som alltid har elsket og alltid vil elske dem … Ved å mette de sultne, helbrede de syke, ta til motmæle mot hykleri og be om tro, viste Kristus oss veien til Faderen” (“Guds storhet”, Liahona, nov. 2003, 72).

Hebreerne 2:9–18; 4:12–16; 5:7–8

Jesus Kristus gjennomgikk alle lidelser, slik at han kan forstå og hjelpe meg når jeg lider.

Føler du at du “med frimodighet [kan] tre fram for nådens trone” og søke barmhjertighet? (Hebreerne 4:16). Ett budskap i brevet til hebreerne er at til tross for våre synder og svakheter, er Gud tilgjengelig og hans nåde er oppnåelig. Hva finner du i Hebreerne 2:9–18; 4:12–16; 5:7–8 som styrker din tillit til at Jesus Kristus vil hjelpe deg med dine utfordringer i jordelivet? Vurder å skrive i en dagbok dine tanker og følelser om hva Frelseren har gjort for deg.

Se også Mosiah 3:7–11; Alma 7:11–13; 34; Matthew S. Holland, “Sønnens utsøkte gave”, Liahona, nov. 2020, 45–47.

Hebreerne 3:74:11

Guds velsignelser er tilgjengelige for dem som “ikke forherder sine hjerter”.

Ved å gjenfortelle historien om israelittene i fordums tid, håpet Paulus å overtale jødene til å unngå å gjøre den feilen som deres forfedre gjorde – å forkaste Guds velsignelser på grunn av vantro. (Du kan lese historien Paulus hentydet til, i 4 Mosebok 14:1–12, 26–35.)

Overvei hvordan Hebreerne 3:74:11 kan gjelde deg. For å gjøre dette kan du grunne på spørsmål som disse:

  • Hvordan provoserte israelittene Herren? (se Hebreerne 3:8–11). Hva er konsekvensene av å ha et forherdet hjerte?

  • Når har jeg tillatt mitt hjerte å bli forherdet? Er det noen velsignelser Gud ønsker å gi meg som jeg ikke mottar på grunn av mangel på tro?

  • Hva kan jeg gjøre for å utvikle et mykt og angrende hjerte? (se Ether 4:15; Salomos Ordspråk 3:5–6; Alma 5:14–15).

Se også 1 Nephi 2:16; 15:6–11; Jakobs bok 1:7–8; Alma 12:33–36; Neill F. Marriott, “Vi må gi oss hen til Gud”, Liahona, nov. 2015, 30–32.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Hebreerne 1:8–9.På hvilke måter har Jesus vist at han elsker rettferdighet og hater urett? Hvis vi har urettferdige ønsker, hva kan vi gjøre for å forandre dem?

Hebreerne 2:1–4.Kan du komme på en konkretisering som kan hjelpe familien å forstå hva det betyr å holde et fast grep om evangeliets sannheter som “vi har hørt”? Du kan gjerne illustrere dette med en gjenstand som det er vanskelig å holde fast i. Hvordan er våre anstrengelser for å bevare vårt vitnesbyrd som å holde fast i denne gjenstanden? Hvordan kan vi forsikre oss om at “det vi har hørt” ikke skal “drive bort” fra oss? (vers 1).

Hebreerne 2:9–10.For å granske uttrykket “deres frelses høvding”, kan dere begynne med å drøfte hva en høvding gjør. Hva betyr frelse? Hvordan er Jesus Kristus som en høvding for oss og for vår frelse?

Hebreerne 5:1–5.Disse versene kan hjelpe dere å ha en samtale om hva det vil si å bli kalt av Gud av en som har myndighet. Hva kan vi lære av Jesu Kristi eksempel om å motta og utføre kall?

Bilde
Moses ordinerer Aron

“Ingen tiltar seg selv denne ære, men han blir kalt av Gud, likesom Aron” (Hebreerne 5:4). Moses Calls Aaron to the Ministry [Moses kaller Aron til tjeneste], av Harry Anderson

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “Jeg trenger deg hver stund”, Salmer, nr. 63.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Prøv forskjellige tilnærminger. Istedenfor alltid å studere Skriftene på samme måte, kan du vurdere forskjellige studieforslag. Du finner noen forslag under “Forslag til forbedring av ditt personlige skriftstudium” i begynnelsen av denne ressursen.

Bilde
Jesus Kristus

Light of the World [Verdens lys], av Walter Rane

Skriv ut