Det nye testamente 2023
23.–29. oktober. 1 og 2 Timoteus, Titus, Filemon: “Vær et forbilde for de troende”


“23.–29. oktober. 1 og 2 Timoteus; Titus; Filemon: ‘Vær et forbilde for de troende’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“23.–29. oktober. 1 og 2 Timoteus; Titus; Filemon”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
tre kvinner som spaserer utenfor tempelet

23.‒29. oktober

1 og 2 Timoteus, Titus, Filemon

“Vær et forbilde for de troende”

Noen ganger er det nyttig å begynne skriftstudiet med ett eller flere spørsmål i tankene. Be Ånden om å lede deg til svar mens du studerer, og skriv ned all inspirasjon du får.

Skriv ned inntrykkene du får

I brevene Paulus skrev til Timoteus, Titus og Filemon, får vi et glimt inn hjertet til en Herrens tjener. I motsetning til Paulus’ andre brev til hele forsamlinger, ble disse skrevet til enkeltpersoner – Paulus’ nære venner og samarbeidspartnere i Guds verk – og å lese dem er som å lytte til en samtale. Vi ser Paulus oppmuntre Timoteus og Titus, to menighetsledere, i deres tjeneste i Kirken. Vi ser ham bønnfalle sin venn Filemon om å forlike seg med en annen hellig og behandle ham som en bror i evangeliet. Paulus’ ord var ikke rettet direkte til oss, og han hadde kanskje ikke forventet at så mange mennesker en dag ville lese dem. Allikevel finner vi i disse brevene råd og oppmuntring til oss, uansett hva vårt personlige virke i Kristi tjeneste kan være.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Hvem var Timoteus og Titus?

Timoteus og Titus hadde virket sammen med Paulus på noen av hans misjonsreiser. Under sitt virke fikk de Paulus’ respekt og tillit. Timoteus ble senere kalt som leder for Kirken i Efesus, og Titus ble kalt som leder på Kreta. I disse brevene ga Paulus Timoteus og Titus instruksjoner og oppmuntring med hensyn til deres ansvarsoppgaver, som omfattet å forkynne evangeliet og kalle menn til å virke som biskoper.

Se også Veiledning til Skriftene, “Paulus’ brev”, “Timoteus”, “Titus”.

Bilde
to misjonærer snakker med en mann

“La ingen forakte deg for din ungdoms skyld, men vær et forbilde for de troende” (1 Timoteus 4:12).

1 Timoteus 4:10–16

“Vær et forbilde for de troende.”

Timoteus var ganske ung, men Paulus visste at han kunne bli en stor leder i Kirken til tross for sin unge alder. Hvilke råd ga Paulus til Timoteus i 1 Timoteus 4:10–16? Hvordan kan dette rådet hjelpe deg å lede andre til Frelseren og hans evangelium?

Se også Alma 17:11.

2 Timoteus

“Gud ga oss ikke motløshets ånd, men krafts og kjærlighets og sindighets ånd.”

2 Timoteus antas å være det siste brevet Paulus skrev, og det ser ut til at han visste at hans tid på jorden var kort (se 2 Timoteus 4:6–8). Hvordan tror du Timoteus hadde det med tanke på at han kanskje snart ville være uten sin betrodde mentor og leder? Hva sa Paulus for å oppmuntre ham? Du kan også lese med dine egne utfordringer og din egen frykt i tankene. Hvilke budskap om håp og oppmuntring har Herren til deg i 2 Timoteus?

Se også Kelly R. Johnson, “Vedvarende kraft”, Liahona, nov. 2020, 112–14.

2 Timoteus 3

Å etterleve evangeliet gir trygghet mot de åndelige farene i de siste dager.

Vi lever i “de siste dager” som Paulus snakket om, og de “vanskelige tider” er kommet (2 Timoteus 3:1). Mens du leser 2 Timoteus 3, kan du skrive ned farene i de siste dager som er nevnt (se også 1 Timoteus 4:1–3):

Kan du komme på eksempler på disse vanskelighetene i verden rundt deg – eller i ditt eget liv? Hvordan “sniker” disse vanskelighetene seg “inn i [huset ditt] og fanger [deg]”, slik folket beskrev det i vers 6? Hvilke råd finner du i 2 Timoteus 3 og andre steder i disse brevene som kan beskytte deg og din familie mot disse åndelige farene? (se for eksempel 1 Timoteus 1:3–11; 2 Timoteus 2:15–16; Titus 2:1–8).

Hvem var Filemon?

Filemon var en kristen som hadde blitt omvendt til evangeliet av Paulus. Filemon eide en slave som het Onesimus, som tilsynelatende rømte til Roma. Der møtte Onesimus Paulus og omvendte seg til evangeliet. Paulus sendte Onesimus tilbake til Filemon med et brev som oppfordret ham til å ta imot Onesimus, “og da ikke lenger som trell, men som mer enn en trell: som en elsket bror” (Filemon 1:16).

Filemon

Jesu Kristi disipler behandler hverandre som brødre og søstre.

Mens du leser Paulus’ brev til Filemon, kan du grunne på hvordan du kan anvende hans råd på ditt forhold til andre. Nedenfor finner du noen spørsmål du kan overveie:

  • Vers 1–7: Hva sier ord som “medarbeider” og “medstrider” deg om forholdet mellom de hellige? Når har du følt deg “styrket ved” en bror eller søster i Kristus?

  • Vers 8–16: Hva vil det si å “pålegge” og “be”? Hvorfor valgte Paulus å be Filemon istedenfor å pålegge ham? Hva håpet Paulus å oppnå med å sende Onesimus tilbake til Filemon?

  • Vers 16: Hva vil det si å være “en elsket bror [eller søster] … i Herren”? Kjenner du noen du trenger å ta imot på denne måten?

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

1 Timoteus 2:9–10.Hva vil det si å “pynte [oss] … med gode gjerninger”? Hva er noen gode gjerninger familien kan gjøre denne uken? Dere kan gjerne synge en sang om å gjøre godt sammen, for eksempel “Har på jorden jeg gjort noe godt i dag?” (Salmer, nr. 173).

1 Timoteus 4:12.For å hjelpe familiemedlemmene å ønske å være “et forbilde for de troende”, kan du vurdere å be dem tegne personer som har vært gode eksempler for dem. Hvordan har disse personene inspirert oss til å følge Jesus Kristus? President Thomas S. Monsons budskap “Vær et forbilde og et lys” (Liahona, nov. 2015, 86–88) kan gi noen ideer til hvordan man kan være et eksempel for andre.

1 Timoteus 6:7–12.Hvorfor tror du “pengekjærhet er en rot til alt ondt”? Hva er farene ved å la livet dreie seg om penger eller eiendeler? Hvordan kan vi være fornøyd med de velsignelsene vi har?

2 Timoteus 3:14–17.Hva sier disse versene om hvilke velsignelser de får som kjenner og studerer Skriftene? Kanskje familiemedlemmer kan dele skriftsteder de opplever som spesielt “nyttige”, med hverandre.

Filemon 1:17–21.Hva var Paulus villig til å gjøre for Onesimus? Hvordan ligner dette på det Frelseren villig gjorde for oss? (se også 1 Timoteus 2:5–6; Lære og pakter 45:3–5). Hvordan kan vi følge Paulus’ og Frelserens eksempel?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Mitt lille lys”, Barnas sangbok, 38.

Vi kan forbedre vår undervisning

Undervis i klar og enkel lære. Evangeliet er vakkert i sin enkelhet (se Lære og pakter 133:57). Istedenfor å prøve å underholde familien med leksjoner som krever mye forberedelse, skulle du arbeide med flid for å undervise i ren og enkel lære (se 1 Timoteus 1:3–7).

Bilde
to barn som studerer Skriftene

“Helt fra barndommen av kjenner du De hellige skrifter, som kan gjøre deg vis til frelse ved troen på Kristus Jesus” (2 Timoteus 3:15).

Skriv ut