Det nye testamente 2023
16.–22. oktober. 1 og 2 Tessaloniker: “Utfylle det som ennå mangler i deres tro”


“16.–22. oktober. 1 og 2 Tessaloniker: ‘Utfylle det som ennå mangler i deres tro’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“16.–22. oktober. 1 og 2 Tessaloniker”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
søstermisjonærer snakker med en ung mann

16.‒22. oktober

1 og 2 Tessaloniker

“Utfylle det som ennå mangler i deres tro”

Hvis vi ikke skriver ned inntrykkene vi får fra Ånden, kan det hende vi glemmer dem. Hva tilskynder Ånden deg til å skrive ned mens du leser 1 og 2 Tessaloniker?

Skriv ned inntrykkene du får

I Tessaloniki ble Paulus og Silas beskyldt for å ha “oppvigle[t] hele verden” (Apostlenes gjerninger 17:6). Deres forkynnelse forarget enkelte ledere blant jødene, og disse lederne oppegget folket til opprør (se Apostlenes gjerninger 17:1–10). Som følge av dette ble Paulus og Silas rådet til å forlate Tessaloniki. Paulus var bekymret for de nye konvertittene i Tessaloniki og forfølgelsen de sto foran, men han kunne ikke dra tilbake og besøke dem. “Da jeg så ikke kunne holde det ut lenger”, skrev han, “sendte jeg bud for å få vite hvordan det sto til med deres tro”. Som svar hadde Paulus’ assistent Timoteus, som hadde tjenestegjort i Tessaloniki, “brakt oss gode nyheter om deres tro og kjærlighet” (1 Tessaloniker 3:5–6). Faktisk var de hellige i Tessaloniki kjent som et forbilde “for alle de troende” (1 Tessaloniker 1:7), og nyhetene om deres tro spredte seg til andre byer. Forestill deg Paulus’ glede og lettelse da han fikk høre at hans arbeid blant dem “ikke [var] forgjeves” (1 Tessaloniker 2:1). Men Paulus visste at trofasthet i fortiden ikke er nok til å overleve åndelig i fremtiden, og han var engstelig for den innflytelse falske lærere hadde blant de hellige (se 2 Tessaloniker 2:2–3). Hans budskap til dem, og til oss, er å fortsette å “utfylle det som ennå mangler i [vår] tro” og å “bli enda mer rike” på kjærlighet (se 1 Tessaloniker 3:10; 4:10).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Tessaloniker 1–2

Kristi disipler tjener andre med oppriktighet og kjærlighet.

I 1 Tessaloniker viser Paulus’ ord både bekymringen og gleden en som helhjertet har viet seg til å tjene Guds barn, føler. Særlig i de to første kapitlene av 1 Tessaloniker vil du finne ord og uttrykk som beskriver en Herrens disippels holdninger og handlinger. Hva lærer du for eksempel av 1 Tessaloniker 1:5–8; 2:1–13 om å tjene Herren?

Tenk på dine egne anledninger til å tjene Gud og hans barn. Hva finner du i disse kapitlene som inspirerer deg til å forbedre din tjeneste? Vurder å stille deg selv spørsmål basert på det du finner, for eksempel: “Er jeg et eksempel på det jeg vet?” (se 1 Tessaloniker 1:7).

1 Tessaloniker 3:7–13; 4:1–12

“Rikdom og overflod av kjærlighet”.

Paulus frydet seg over hvor trofaste de hellige i Tessaloniki var (se 1 Tessaloniker 3:7–9). Men han ønsket også at de skulle “gjøre enda større framgang” i denne trofastheten (1 Tessaloniker 4:1). Mens du leser 1 Tessaloniker 3:7–13; 4:1–12, kan du grunne på hvordan du kan “bli enda mer [rik]” åndelig (1 Tessaloniker 4:10). Legg for eksempel merke til at Paulus brukte ord som “hellighet” og “helliggjørelse”. Hva lærer Paulus’ skrifter deg om betydningen av disse ordene? Hvordan kan Frelseren hjelpe deg å bli mer hellig og helliggjort?

Se også Veiledning til Skriftene, “Hellig”, “Helliggjørelse”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

1 Tessaloniker 4:16–18; 5:1–10; 2 Tessaloniker 1:4–10

Hvis jeg er trofast og våker, vil jeg være forberedt til Frelserens annet komme.

I 1 Tessaloniker 5:1–10 brukte Paulus en rekke metaforer til å undervise om tiden da Jesus skal vende tilbake til jorden. Når du studerer disse metaforene, kan du vurdere å skrive ned inntrykkene du får om Jesu Kristi annet komme:

  • “En tyv om natten”:

  • “Veer over en kvinne som skal føde”:

  • Andre metaforer du finner:

Hvilke andre sannheter lærer du av 1 Tessaloniker 4:16–18; 5:1–10; 2 Tessaloniker 1:4–10? Hva blir du tilskyndet til å gjøre for å våke og forberede deg til Frelserens komme?

Se også D. Todd Christofferson, “Forberedelse til Herrens komme”, Liahona, mai 2019, 81–84.

2 Tessaloniker 2

Et apostasi, eller et frafall fra sannheten, ble profetert skulle finne sted før Det annet komme.

Midt i økende forfølgelser trodde mange av de hellige i Tessaloniki at Frelserens annet komme måtte være nær. Men Paulus visste at før Jesus kom tilbake til jorden, ville det være et opprør eller et frafall fra sannheten (se 2 Tessaloniker 2:1–4). Du kan styrke din forståelse av det store frafallet – og din takknemlighet for gjenopprettelsen – ved å grunne på noe av det følgende:

  • Skriftsteder som forutsa frafallet: Jesaja 24:5; Amos 8:11–12; Matteus 24:4–14; 2 Timoteus 4:3–4

  • Skriftsteder som viser at frafallet allerede var begynt på Paulus’ tid: Apostlenes gjerninger 20:28–30; Galaterne 1:6–7; 1 Timoteus 1:5–7

  • Kristne reformatorers bemerkninger om det store frafallet:

    Martin Luther: “Jeg har ikke søkt noe annet enn å reformere Kirken i samsvar med de hellige skrifter … Jeg sier bare at kristendommen har opphørt å eksistere blant dem som burde ha bevart den” (i E. G. Schweibert, Luther and His Times: The Reformation from a New Perspective [1950], 590).

    Roger Williams: “Frafallet … har så langt forstyrret alt slik at det ikke kan bli noen gjenoppretting fra det før Kristus sender nye apostler til å opprette menigheter på nytt” (i Philip Schaff, The Creeds of Christendom [1877], 851).

Se også 2 Nephi 28; Gospel Topics, “Apostasy”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

1 Tessaloniker 3:9–13.Hva gjør inntrykk på deg ved følelsene Paulus hadde for vennene sine? Hvordan kan vi få “rikdom og overflod av kjærlighet … til hverandre”? (vers 12).

1 Tessaloniker 4:13–18.Hvilke utsagn om oppstandelsen i disse versene gir deg trøst?

1 Tessaloniker 5:14–25.Når dere gjennomgår Paulus’ råd i 1 Tessaloniker 5:14–25, kan du be hvert familiemedlem finne et utsagn som familien kan fokusere på. Finn kreative måter å vise disse utsagnene i hjemmet som en påminnelse. Hver enkelt kan for eksempel finne bilder eller tegne noe som illustrerer eller underbygger utsagnet han eller hun valgte.

2 Tessaloniker 3:13.Føler vi oss noen ganger “trette av å gjøre det gode” – overveldet kanskje, av disippelskapets krav? Hva hjelper oss når vi føler det slik? (Se Galaterne 6:9; Lære og pakter 64:33.) Hvordan kan vi støtte hverandre når dette skjer?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jeg prøver å ligne Jesus”, Barnas sangbok, 40.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Søk åpenbaring daglig. “Åpenbaring kommer ofte ‘linje på linje’ (2 Nephi 28:30), ikke alt på én gang … Ikke se på [studium av evangeliet] som noe du setter av tid til, men snarere noe du alltid gjør” (se Undervisning på Frelserens måte12).

Bilde
Kristus i skyene

Resurrected Christ [Den oppstandne Kristus], av Robert T. Barrett

Skriv ut