Det nye testamente 2023
16.–22. oktober. 1 og 2 Tessaloniker: “Utfylle det som ennå mangler i deres tro”


“16.–22. oktober. 1 og 2 Tessaloniker: ‘Utfylle det som mangler i deres tro’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 (2021)

“16.–22. oktober. 1 og 2 Tessaloniker”, Kom, følg med meg – for Primær: 2023

Bilde
søstermisjonærer snakker med en ung mann

16.‒22. oktober

1 og 2 Tessaloniker

“Utfylle det som ennå mangler i deres tro”

Når du med bønnens hjelp leser 1 og 2 Tessaloniker med barna i tankene, vil du finne prinsipper som de trenger å forstå.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Oppfordret du barna under forrige ukes leksjon til å anvende det de lærte på en eller annen måte? La barna bruke de første minuttene av denne ukens leksjon til å fortelle om sine erfaringer.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

1 Tessaloniker 5:1–6

Når jeg følger Guds bud, vil jeg være beredt til Jesu Kristi annet komme.

Vi vet ikke når Frelseren vil komme tilbake til jorden. Men vi kan se etter ham og forberede oss til hans komme.

Mulige aktiviteter

  • Be en mor kort fortelle hvordan det var å vente på at barnet hennes skulle bli født. Les 1 Tessaloniker 5:2–3, og fortell barna at Jesus Kristus vil komme til jorden igjen, men ingen vet nøyaktig når – akkurat slik en mor ikke vet nøyaktig når barnet hennes vil bli født.

  • Be barna snakke om en gang da de forberedte seg til en reise eller en begivenhet. Hva gjorde de for å forberede seg? Ta med en koffert eller bag, og la barna late som de pakker den for å gjøre seg klar til en reise. For hvert ting de later som de pakker, kan du hjelpe barna å tenke på én måte vi kan forberede oss til at Jesus Kristus skal komme igjen.

  • Les 1 Tessaloniker 5:6 for barna, og forklar at hvis vi ikke forbereder oss til Jesus kommer igjen, er det som om vi har sovnet, og da vil vi ikke være klare til å ta imot ham. Be barna late som de sover. Forklar at hvis vi forbereder oss, er det som om vi er våkne og venter på ham. Be dem om å våkne.

  • Syng en sang sammen om Frelserens annet komme, for eksempel “Når Han kommer igjen” (Barnas sangbok, 46–47).

2 Tessaloniker 2:1–3

Paulus forkynte at et frafall ville finne sted før Jesus Kristus kommer igjen.

Kirken som Jesus Kristus opprettet, falt til slutt i frafall, noe som betyr at prestedømmets myndighet og evangeliets sannheter ble tatt bort fra jorden. Paulus profeterte at dette frafallet ville finne sted før Frelserens annet komme.

Mulige aktiviteter

  • Når du har lest 2 Tessaloniker 2:3 sammen med barna, kan du la dem hjelpe deg å bygge et tårn av plastbegre eller byggeklosser. Fortell barna at plastbegrene eller byggeklossene symboliserer viktige deler av den sanne kirke, for eksempel sannheter i evangeliet, prestedømmet, tempelbeseglinger og profeter. Etter at Paulus og de andre apostlene døde, gikk disse tingene tapt, og den sanne kirke fantes ikke på jorden på mange år. Be et barn om å velte tårnet, og forklar at dette ble kalt frafallet. Da Jesus Kristus bragte Kirken sin tilbake, ble det kalt gjenopprettelsen.

  • Vis en Mormons bok og bilder av profeten og et tempel. Be barna si “frafall” når du gjemmer gjenstandene i en pose, og “gjenopprettelse” når du finner gjenstandene frem igjen.

  • Syng sanger som lærer oss sannheter som ble fjernet under frafallet og gjengitt i vår tid, for eksempel “Jesu Kristi Kirke”, “Alt gjenopprettet er” og “Jeg ser vår Herres tempel” (Barnas sangbok, 48, 60, 99).

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

1 Tessaloniker 5:1–6

Når jeg følger Guds bud, vil jeg være beredt til Jesu Kristi annet komme.

Paulus’ råd kan hjelpe oss å være beredt og se etter den store dag når Frelseren kommer til jorden igjen.

Mulige aktiviteter

  • Be et barn lese 1 Tessaloniker 5:1–6 mens de andre barna følger med. Etter hvert vers ber du et barn gi et sammendrag av det han eller hun mener verset forteller oss. Du kan gjerne forklare at “Herrens dag” betyr Jesu Kristi annet komme. Hvorfor sammenlignes Det annet komme med en tyv om natten eller en kvinne som snart skal føde barn?

  • Be barna forestille seg at Frelseren skal besøke klassen en gang i dag. Hvordan kan vi forberede oss til hans besøk? Hjelp barna å komme på ting vi kan gjøre for å forberede oss for dagen da Jesus Kristus kommer tilbake. Vi kan for eksempel omvende oss, tilgi, forbedre vårt forhold til familien, følge profeten, søke Den hellige ånds innflytelse og holde våre pakter. Oppfordre barna til å velge én ting de vil gjøre for å forberede seg til å motta Frelseren ved hans komme.

2 Tessaloniker 2:1–3

Paulus underviste at et frafall ville finne sted før Jesus Kristus kommer igjen.

Hvis barna forstår at Jesus Kristi Kirke og hans evangelium ble tatt bort fra jorden under det store frafallet, vil de tydeligere forstå hvorfor det var nødvendig med en gjenopprettelse.

Mulige aktiviteter

  • Be et av barna lese 2 Tessaloniker 2:1–3. Hva sier disse versene om hva som måtte skje før “Herrens dag”, som betyr Det annet komme? Hva betyr “frafallet”? Sørg for at barna forstår at det betyr det store frafallet som fant sted etter at Frelserens apostler var døde. Du kan gjerne presentere informasjon fra “Frafall” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

  • Hjelp barna å skrive på tavlen noen sannheter og velsignelser vi nyter godt av på grunn av evangeliet. Visk ut disse tingene én etter én, og spør barna hvordan livet ville vært annerledes uten disse tingene. Forklar at disse sannhetene gikk tapt under det store frafallet. Hvorfor var det viktig at Jesu Kristi Kirke skulle gjenopprettes på jorden i de siste dager? Be barna om å “gjenopprette”, eller igjen skrive sannhetene og velsignelsene på tavlen.

2 Tessaloniker 3:7–13

Vår himmelske Fader ønsker at jeg skal arbeide.

Hvordan kan du hjelpe barna å se på arbeid som en velsignelse, ikke noe å unngå?

Mulige aktiviteter

  • Be barna etter tur lese vers fra 2 Tessaloniker 3:7–13 og legge merke til hvilket problem de hellige sto overfor. Hvorfor ønsker vår himmelske Fader at vi skal arbeide? Hva ville skje hvis vi aldri lærte å arbeide hardt? La barna etter tur rollespille enkle oppgaver, mens de andre barna gjetter hva de gjør.

  • Be barna snakke om en gang de arbeidet hardt med en oppgave, et prosjekt eller et mål. Hvordan følte de seg da de var ferdige? Hva betyr “bli ikke trette av å gjøre det gode”? (2 Tessaloniker 3:13). Hva hjelper oss å holde det gående når arbeidet føles vanskelig?

Bilde
læring-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å gi et familiemedlem eller en venn én grunn til at de er takknemlige for at vi har evangeliet på jorden i dag (denne ukens aktivitetsside kan gi dem ideer).

Vi kan forbedre vår undervisning

Støtt barnas foreldre. “Foreldre er de viktigste lærerne i evangeliet for sine barn – de har både hovedansvaret for og den største evnen til å påvirke sine barn (se 5 Mosebok 6:6–7). Når du underviser barn i kirken, skulle du ydmykt søke måter å støtte foreldrene i deres viktige rolle” (Undervisning på Frelserens måte25).

Skriv ut