Det nye testamente 2023
2.–8. oktober. Efeserne: “For at de hellige kunne bli gjort i stand til tjenestegjerning”


“2.–8. oktober. Efeserne: ‘For at de hellige kunne bli gjort i stand til tjenestegjerning’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“2.–8. oktober. Efeserne”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
familie som ser på bilder

2.‒8. oktober

Efeserne

“For at de hellige kunne bli gjort i stand til tjenestegjerning”

Ser du noen sammenhenger mellom budskap fra generalkonferansen og Paulus’ brev til efeserne?

Skriv ned inntrykkene du får

Da evangeliet begynte å spre seg i Efesus, skapte det “ikke lite oppstyr” (Apostlenes gjerninger 19:23) blant efeserne. Lokale håndverkere som laget templer til en hedensk gudinne, så på kristendommen som en trussel mot sitt levebrød, og snart “ble de fulle av harme … [og] hele byen kom nå i opprør” (se Apostlenes gjerninger 19:27–29). Tenk deg å være en ny konvertitt til evangeliet i en slik situasjon. Mange efesere tok imot og etterlevde evangeliet midt under dette “opprør[et]” (Apostlenes gjerninger 19:40), og Paulus forsikret dem om at “Kristus … er vår fred” (Efeserne 2:13–14). Disse ordene, sammen med hans oppfordring om å “la all bitterhet og hissighet og sinne og skrål og spott være langt borte fra dere” (Efeserne 4:31), synes like betimelig og trøstende nå som den gang. For Efeserne, som for oss alle, kommer styrken til å takle motgang “i Herren og i hans veldige kraft” (se Efeserne 6:10–13).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Efeserne 1:4–11, 17–19

Gud valgte, eller forutordinerte, meg til å utføre bestemte ansvarsoppgaver på jorden.

Paulus talte om at de hellige var “forut bestemt” av Gud og “utvalgt … før verdens grunnvoll ble lagt” til å være hans folk. Som president Henry B. Eyring har bemerket, betyr imidlertid ikke dette “at Gud må ha avgjort på forhånd hvem av hans barn han ville frelse og så gjorde han evangeliet tilgjengelig for dem, mens de som aldri hadde hørt om evangeliet rett og slett ikke var ‘utvalgt’ … Guds plan er mye mer kjærlig og rettferdig enn det. Vår himmelske Fader ønsker å samle og velsigne hele sin familie” (“Samlingen av Guds familie”, Liahona, mai 2017, 20–21). Alle Guds barn kan ta imot evangeliet og dets ordinanser på grunn av det arbeid som blir utført for de døde i hellige templer.

Selv om ingen er forutbestemt til å bli frelst eller ikke, lærer nyere åpenbaring oss at noen av Guds barn ble valgt, eller “forutordinert”, i den førjordiske verden til å utføre bestemte ansvarsoppgaver for å oppfylle Guds hensikter på jorden. Mens du leser Efeserne 1 og Gospel Topics, “Foreordination” (topics.ChurchofJesusChrist.org), kan du grunne på hvordan denne sannheten gjelder deg.

Efeserne 1:10

Gud vil “samle alt til ett i Kristus”.

Hvorfor tror du vår tid kalles “en husholdning i tidenes fylde”? Hva kan det bety å “samle alt til ett i Kristus”? Når du grunner på disse uttrykkene, kan du lese følgende skriftsteder: Efeserne 4:13; 2 Nephi 30:7–8; Lære og pakter 110:11–16; 112:30–32; 128:18–21. Du vil kanskje føle deg inspirert til å skrive dine egne forklaringer på disse uttrykkene.

Se også David A. Bednar, “Samle alt til ett i Kristus”, Liahona, nov. 2018, 21–24.

Efeserne 2:19–22; 3:1–7; 4:11–16

Kirken er grunnlagt på apostler og profeter, og Jesus Kristus er hjørnestenen.

Hva sier Efeserne 2:19–22; 3:1–7; 4:11–16 om hvorfor vi har profeter og apostler? Tenk på budskapene fra profeter og apostler som du hørte under generalkonferansen. Hvordan oppfyller deres læresetninger hensiktene Paulus beskrev? Hvordan har for eksempel disse læresetningene hjulpet deg å ikke la deg “drive omkring av hver lærdoms vind”?

Hvordan er Jesus Kristus som en hjørnesten for Kirken? Hvordan er han som en hjørnesten i livet ditt?

Se også Apostlenes gjerninger 4:10–12.

Bilde
hjørnestenen i en bygning

Jesus Kristus er Kirkens hjørnesten.

Efeserne 5:216:4

Å følge Frelserens eksempel kan styrke mine familieforhold.

Når du leser Efeserne 5:216:4, kan du tenke på hvordan rådene i disse versene kan styrke dine familieforhold.

Det er viktig å merke seg at Paulus’ ord i Efeserne 5:22–24 ble skrevet i sammenheng med de sosiale skikkene på hans tid. Profeter og apostler i dag lærer oss at menn ikke er bedre enn kvinner, og at ektefeller er ment å være “likeverdige partnere” (se “Familien – en erklæring til verden”, ChurchofJesusChrist.org). Likevel kan du fortsatt finne relevante råd i Efeserne 5:25–33. Hvordan viser for eksempel Kristus sin kjærlighet til de hellige? Hva antyder dette om hvordan ektefeller, som likeverdige partnere, skulle behandle hverandre? Hvilke budskap finner du til deg selv i disse versene?

Efeserne 6:10–18

Guds rustning vil beskytte meg mot det onde.

Mens du leser Efeserne 6:10–18, kan du overveie hvorfor Paulus kalte hver del av rustningen det han gjorde. Hva beskytter “Guds fulle rustning” deg mot? Hva kan du gjøre for mer fullstendig å iføre deg hver del av rustningen hver dag?

Se også 2 Nephi 1:23; Lære og pakter 27:15–18.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Efeserne 1:10.For å undervise om dette verset brukte eldste David A. Bednar eksempelet med et tau (se “Samle alt til ett i Kristus”). Vurder å vise familiemedlemmene et tau og la dem holde og granske det mens du deler noe av eldste Bednars budskap. Hvordan samler Gud alt i Kristus? Hvordan blir vi velsignet på grunn av denne innsamlingen?

Efeserne 2:4–10; 3:14–21.Be familiemedlemmene fortelle om opplevelser der de har følt Guds og Jesu Kristi nåde og kjærlighet som er beskrevet i disse versene.

Efeserne 2:12–19.Familien kan ha glede av å bygge vegger av puter eller andre gjenstander som dere har hjemme, og deretter rive dem ned. Selv om Paulus viste til “gjerdet” mellom hedninger og jøder, hva slags gjerder skiller folk i dag? Hvordan har Jesus Kristus brutt ned disse gjerdene? Hvordan vil han “forlike [oss] … med Gud”? (vers 16).

Efeserne 6:10–18.Familien kan lage sin egen “Guds rustning” ved å bruke husholdningsartikler. Videoen “The Armour of God” [Guds rustning] (ChurchofJesusChrist.org) kan hjelpe familiemedlemmene å visualisere denne rustningen, og de kan finne enkle forklaringer i “Guds fulle rustning” (Liahona, juni 2016, 70). Hvordan beskytter hver del av rustingen oss åndelig? Hva kan vi gjøre for å hjelpe andre å “ta på [seg] Guds fulle rustning” (Efeserne 6:11) hver dag?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “Sions ungdom, kom nå alle”, Salmer, nr. 184.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

La Ånden veilede ditt studium. Vær følsom for Ånden når han leder deg til det du trenger å lære hver dag, selv om dette får deg til å studere et emne du opprinnelig ikke hadde planlagt.

Bilde
mann iført rustning fra nytestamentlig tid

Å iføre oss Guds rustning kan beskytte oss åndelig.

Skriv ut