Det nye testamente 2023
9.–15. oktober. Filipperne; Kolosserne: “Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk”


“9.–15. oktober. Filipperne; Kolosserne: ‘Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“9.–15. oktober. Filipperne; Kolosserne”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Paulus dikterer et brev fra fengselet

9.‒15. oktober

Filipperne; Kolosserne

“Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk”

Når leste du sist de åndelige inntrykkene du har skrevet ned under ditt studium av Det nye testamente? Det kan være nyttig å gjennomgå tilskyndelsene du har mottatt.

Skriv ned inntrykkene du får

Paulus skrev sine brev til filipperne og kolosserne mens han satt i fengsel i Roma. Men disse brevene har ikke den tonen man kan forvente av en som sitter i fengsel. Paulus talte mer om glede, jubel og takksigelse enn om lidelser og prøvelser: “Kristus blir i alle fall forkynt”, sa han. “Over dette gleder jeg meg. Ja, jeg vil også fortsatt glede meg” (Filipperne 1:18). Og “selv om jeg er borte fra dere i legemet, er jeg likevel hos dere i ånden. Med glede ser jeg … deres faste grunn i troen på Kristus” (Kolosserne 2:5). “Guds fred” som Paulus opplevde i sine vanskelige omstendigheter overgikk virkelig “all forstand” (Filipperne 4:7), men den var allikevel en realitet. I våre egne prøvelser kan vi føle den samme fred og “gled[e] [oss] i Herren alltid” (Filipperne 4:4). Slik Paulus gjorde, kan vi stole fullstendig på Jesus Kristus. “I ham har vi forløsningen” (Kolosserne 1:14). Vi kan si som Paulus: “Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk” (Filipperne 4:13; se også Kolosserne 1:11).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Filipperne 2:5–11; Kolosserne 1:12–23

Min tro er grunnfestet i Jesus Kristus.

President Russell M. Nelson sa at da han konsentrerte sitt skriftstudium om vers om Jesus Kristus, hadde det så stor innflytelse på ham at han følte seg som “et nytt menneske”! (“Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv”, Liahona, mai 2017, 39). Vurder å følge hans eksempel når du leser Filipperne og Kolosserne (se spesielt Filipperne 2:5–11; Kolosserne 1:12–23). Hva lærer du om Frelseren? Hvordan kan disse sannhetene hjelpe deg å bli “et nytt menneske”?

Filipperne 2:12–13

Gjør vi “arbeid på [vår egen] frelse”?

Noen bruker ordene “arbeid på deres frelse” (Filipperne 2:12) til å underbygge at vi bare blir frelst ved vår egen innsats. Andre bruker Paulus’ lære om at “av nåde er dere frelst, ved tro” (Efeserne 2:8) til å hevde at ingen gjerninger er nødvendig for frelse. Skriftene, herunder Paulus’ skrifter, lærer oss imidlertid tydelig om behovet for både Jesu Kristi nåde og personlig innsats for å motta frelse. Og “Gud er den som virker i dere”, selv om vi gjør vårt beste for å arbeide på vår frelse (Filipperne 2:13; se også Filipperne 1:6; 2 Nephi 25:23; Veiledning til Skriftene, “Nåde”).

Filipperne 3:4–14

Jesu Kristi evangelium er verdt ethvert offer.

Paulus oppga mye da han konverterte til Jesu Kristi evangelium, også den innflytelsesrike stillingen han hadde som fariseer i det jødiske samfunnet. I Filipperne 3:4–14 kan du se etter hva Paulus oppnådde fordi han var villig til å ofre for evangeliet. Hva syntes han om ofrene sine?

Overvei deretter ditt eget disippelskap. Hva har du ofret for Jesu Kristi evangelium? Hva har du mottatt? Er det andre ofre du føler du må gjøre for å bli en mer hengiven disippel av Frelseren?

Se også 3 Nephi 9:19–20; Lære og pakter 58:2–5; Taylor G. Godoy, “En dag til”, Liahona, mai 2018, 34–36.

Filipperne 4:1–13

Jeg kan finne glede i Kristus, uavhengig av mine omstendigheter.

Paulus’ liv er en levende illustrasjon av sannheten som ble uttrykt av president Russell M. Nelson: “Når vårt livs fokus er på … Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glede uavhengig av hva som skjer – eller ikke skjer – i vårt liv. Glede kommer fra og på grunn av ham” (“Glede og åndelig overlevelse”, Liahona, nov. 2016, 82).

Når du leser Filipperne – spesielt kapittel 4 – kan du lete etter uttalelser som kan hjelpe deg å finne glede i enhver omstendighet i livet. Når har du opplevd “Guds fred” i en utfordrende tid? (vers 7). Når har du funnet styrke “i [Kristus]” til å gjøre vanskelige ting? (vers 13). Hvorfor tror du det er viktig å være “fornøyd” i alle omstendigheter? (vers 11). Hvordan kan det å øve på egenskapene i vers 8 hjelpe deg å finne glede i dine omstendigheter?

Se Alma 33:23; Dieter F. Uchtdorf, “Takknemlig i alle omstendigheter”, Liahona, mai 2014, 70–77.

Kolosserne 3:1–17

Jesu Kristi disipler blir “nye” når de etterlever hans evangelium.

Hvordan kan du se at Jesus Kristus hjelper deg å bli “det nye menneske”? Én måte å grunne på dette er å granske Kolosserne 3:1–17 og lage en liste over holdninger, egenskaper og gjerninger til det “gamle menneske” og en annen liste over holdninger, egenskaper og gjerninger til det “nye menneske”.

Skriv ned dine tanker om hvordan Frelseren forandrer deg, slik at du kan gjennomgå dem i fremtiden og grunne på hvordan du utvikler deg.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Filipperne.Familien legger kanskje merke til at ordene glad eller glede seg ofte gjentas i Filipperne. Hver gang dere kommer over disse ordene, kan dere stoppe opp og drøfte hva Paulus lærte oss om hvordan vi kan finne glede.

Filipperne 2:14–16.Hvordan kan vi “skinne som lys i verden”?

Filipperne 4:8.Familiemedlemmene kan finne ting å “gi akt på” som passer til beskrivelsene i dette verset (se også Trosartiklene 1:13). Hvordan vil familien bli velsignet ved å følge Paulus’ råd?

Kolosserne 1:23; 2:7.Kanskje familien kan lese disse versene mens dere sitter rundt et tre eller ser på et bilde av et tre (som for eksempel det som følger med denne oversikten). Hva betyr det å være “grunnfestet” og “rotfestet” i Kristus? Hvordan kan vi hjelpe hverandre å styrke våre åndelige røtter?

Kolosserne 2:2–3.Familien vil kanskje ha glede av å fylle en “skattkiste” med ting som symboliserer “rikdommen” og “visdommens og kunnskapens skatter” som dere finner i evangeliet.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “Se, Herren konge er”, Salmer, nr. 43.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lev i samsvar med ditt vitnesbyrd. “Du lærer bort det du er”, sa eldste Neal A. Maxwell. “Dine karaktertrekk vil bli mer husket … enn en bestemt sannhet i en bestemt leksjon” (i Undervisning på Frelserens måte13).

Bilde
tre med mange røtter

Paulus lærte oss at vår tro skulle være “rotfestet” i Jesus Kristus (Kolosserne 2:7).

Skriv ut