Nya testamentet 2023
13–19 november. Jakobs brev: ”Var ordets görare, inte bara dess hörare”


”13–19 november. Jakobs brev: ’Var ordets görare, inte bara dess hörare’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”13–19 november. Jakobs brev”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
ungdomar som tvättar en vägg

13–19 november

Jakobs brev

”Var ordets görare, inte bara dess hörare”

När du läser Jakobs brev, lägg då märke till fraser som sticker ut för dig. Hur blir du manad att vara en ”görare” av dessa ord (Jakobs brev 1:22)?

Skriv ner dina intryck

Ibland kan en enda vers ur skrifterna förändra världen. Jakobs brev 1:5 verkar som ett enkelt råd: Om du behöver visdom, så fråga Gud. Men när den fjortonårige Joseph Smith läste den versen, ”tycktes [den] med stor kraft tränga in i [hans] hjärtas innersta känslor” (Joseph Smith – Historien 1:12). Med den inspirationen handlade Joseph efter Jakobs uppmaning och sökte visdom från Gud genom bön. Och Gud gav verkligen villigt, genom att ge Joseph ett av de märkligaste himmelska besöken i mänsklighetens historia – den första synen. Den synen ändrade Josephs livs inriktning och ledde till återställelsen av Jesu Kristi kyrka på jorden. Vi är alla i dag välsignade av att Joseph Smith läste och handlade efter Jakobs brev 1:5.

Vad kommer du att finna när du studerar Jakobs brev? Kanske kan en vers eller två förändra dig eller någon du älskar. Du kan få vägledning i din strävan att uppfylla din mission i livet. Du kan finna uppmuntran att tala vänligt eller att ha mer tålamod. Du kanske känner dig manad att få dina gärningar att stämma bättre överens med din tro. Låt vad som än inspirerar dig ”tränga in i [ditt] hjärtas innersta känslor”. Och sedan, när du ”ödmjukt [tar] emot ordet”, som Jakob skrev, ska du vara en ordets görare, inte bara dess hörare (se Jakobs brev 1:21–22).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Vem var Jakob?

Det anses allmänt att författaren till Jakobs brev var son till Maria, Jesu Kristi mor, och därför Frälsarens halvbror. Jakob nämns i Matteus 13:55; Markus 6:3; Apostlagärningarna 12:17; 15:13; 21:18 samt Galaterbrevet 1:19; 2:9. Det tycks av de här skriftställena som om Jakob var ledare i kyrkan i Jerusalem och hade kallats till apostel (se Galaterbrevet 1:19).

Jakobs brev 1:2–4; 5:7–11

Tålmodig uthållighet leder till fullkomning.

Efter att ha läst Jakobs brev 1:2–4; 5:7–11, vad skulle du säga är Jakobs huvudbudskap om tålamod? Det kan vara till hjälp att begrunda vad äldste Jeremy R. Jaggis familj lärde sig om tålamod av de här verserna (se ”Låt uthålligheten leda till fulländad gärning och räkna det som enbart glädje!”, Liahona, nov. 2020, s. 99–101). Vad för slags ”fulländad gärning” kan uthålligheten leda till (se Jakobs brev 1:4)? Hur kan du visa Herren att du är villig att vara tålmodig och uthållig?

Jakobs brev 1:3–8, 21–25; 2:14–26; 4:17

Tro kräver handling.

Hur vet man om man har tro på Jesus Kristus? Hur visar dina gärningar din tro på Gud? Tänk på de här frågorna medan du studerar Jakobs undervisning om tro. Det kan också vara intressant att läsa om Abraham och Rahab, två exempel som Jakob nämnde (se 1 Moseboken 22:1–12; Josua 2). Hur visade de att de hade tro på Gud?

Att läsa Jakobs brev 1:3–8, 21–25; 2:14–26; 4:17 kan hjälpa dig att komma på sätt att bli en bättre görare av ordet. Skriv ner de intryck som du får och planera att handla efter dem.

Se även Alma 34:27–29; 3 Nephi 27:21.

Bild
Abraham ber utanför sitt tält

”Abraham trodde Gud, och det tillräknades honom som rättfärdighet” (Jakobs brev 2:23). Abraham på Mamres slätter, av Grant Romney Clawson

Jakobs brev 1:263:1–18

De ord jag uttalar har kraft att såra eller välsigna andra.

I det rika bildspråk som Jakob använder i sitt brev finner vi hans livfullaste språk i hans råd om språket. Du kan göra en lista över alla de sätt som Jakob använder för att beskriva tungan eller munnen. Vad säger varje jämförelse eller bild om de ord vi uttalar? Tänk på något du kan göra för att välsigna någon med dina ord (se Läran och förbunden 108:7).

Jakobs brev 2:1–9

Som en Jesu Kristi lärjunge bör jag älska alla människor oavsett deras omständigheter.

Jakob varnade specifikt de heliga för att gynna de rika och förakta de fattiga, men hans varning kan tillämpas på alla fördomar vi kan ha gentemot andra. Medan du med en bön i hjärtat studerar Jakobs brev 2:1–9 kan du rannsaka ditt eget hjärta och lyssna efter den Helige Andens maningar. Det kan hjälpa att ersätta fraser i dessa verser, som till exempel ”en fattig man i smutsiga kläder” (v. 2), med andra ord eller fraser som beskriver någon som du kan frestas att döma orättvist. Kommer du på några förändringar du behöver göra i ditt sätt att behandla eller tänka på andra?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Jakobs brev 1:5.Efter att ha läst Jakobs brev 1:5 kan din familj sammanfatta redogörelsen om den första synen (se Joseph Smith – Historien 1:8–20) eller titta på videon ”Be till Gud: Joseph Smiths första syn” [Ask of God: Joseph Smith’s First Vision] (ChurchofJesusChrist.org). Låt några i familjen ge sina vittnesbörd om profeten Joseph Smith och om upplevelser när vår himmelske Fader har besvarat deras böner.

Jakobs brev 1:26–27.Titta förslagsvis på videon ”Att vara kristen” [True Christianity] (ChurchofJesusChrist.org). Läs sedan Jakobs definition av en ”gudstjänst som är ren” i Jakobs brev 1:26–27, och diskutera olika sätt för familjen att göra er religionsutövning renare.

Jakobs brev 3.I Jakobs brev 3 finns många bilder som kan inspirera till minnesvärd åskådningsundervisning för att hjälpa familjen komma ihåg att tala vänligt. Ni kan till exempel göra upp en eld tillsammans och prata om hur ett litet ovänligt ord kan orsaka ett stort problem (se v. 5–6). Eller så kan ni servera något surt i något som brukar användas för att söta mat – som citronjuice i en honungsburk. Det här kan leda till ett samtal om att se till att våra ord är trevliga och upplyftande (se v. 9–14).

Jakobs brev 4:5–8.Varför bör vi ”närma oss Gud” (se Jakobs brev 4:8) när vi ställs inför frestelser?

Jakobs brev 5:14–16.President Dallin H. Oaks lärde ut att ”föräldrar bör uppmuntra till fler prästadömsvälsignelser i familjen” (”Prästadömets makt”, Liahona, maj 2018, s. 67). Att läsa Jakobs brev 5:14–16 och dela med sig av erfarenheter av att få en prästadömsvälsignelse, kan kanske uppmuntra familjemedlemmarna att be om en välsignelse när de är sjuka eller behöver andlig styrka.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Har jag gjort något gott?”, Psalmer, nr 158.

Förbättra våra personliga studier

Handla efter det du får veta. När du studerar bör du lyssna till maningar från Anden om hur du kan tillämpa det du lär dig på ditt liv. Bestäm dig för att följa de här maningarna och mer fullständigt leva efter evangeliet. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 35.)

Bild
Joseph Smith läser Bibeln

Jakobs uppmaning att ”be till Gud” (Jakobs brev 1:5) inspirerade Joseph Smith att söka vishet från Gud. Foto: Christina Smith.

Skriv ut