Nya testamentet 2023
20 november–26 november. 1 och 2 Petrusbrevet: ”Jublar i obeskrivlig, himmelsk glädje”


”20 november–26 november. 1 och 2 Petrusbrevet: ’Jublar i obeskrivlig, himmelsk glädje’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”20 november–26 november. 1 och 2 Petrusbrevet”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Jesus Kristus predikar evangeliet i andevärlden

Kristus predikar i andevärlden, av Robert T. Barrett

20–26 november

1 och 2 Petrusbrevet

”Jublar i obeskrivlig, himmelsk glädje”

När du läser Petrusbreven kan du få andliga intryck. Anteckna dem genast medan du ”ännu är i Anden” (se Läran och förbunden 76:80) så att du korrekt fångar upp vad Gud lär dig.

Skriv ner dina intryck

Kort efter sin uppståndelse gav Frälsaren en profetia som måste ha oroat Petrus. Han förutspådde att Petrus skulle bli martyr för sin tro och att han skulle föras ”dit [han] inte vill … för att ange med vilken död Petrus skulle förhärliga Gud” (Johannes 21:18–19). Flera år senare, när Petrus skrev sina brev, visste han att denna profeterade martyrdöd var nära: ”För jag vet att jag snart ska lägga av mig mitt tält. Det har vår Herre Jesus Kristus visat mig” (2 Petrusbrevet 1:14). Och ändå präglades inte Petrus ord av rädsla eller pessimism. I stället lärde han de heliga att vara glada, fastän de ”måste utstå olika prövningar”. Han rådde dem att minnas att deras tro skulle prövas, vilket skulle leda till ”lov, pris och ära när Jesus Kristus uppenbarar sig” och till deras ”själars frälsning” (1 Petrusbrevet 1:6–7, 9). Petrus tro måste ha varit till tröst för de heliga på den tiden, och den är till tröst för heliga i dag, som också ”delar Kristi lidanden. Då ska [vi] också få jubla och vara glada när han uppenbarar sig i sin härlighet” (1 Petrusbrevet 4:13).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

1 Petrusbrevet 1:3–9; 2:19–24; 3:14–17; 4:12–19

Jag kan finna glädje i tider av prövningar och lidande.

Under perioden efter Kristi korsfästelse var det inte lätt att vara kristen, och detta vittnar Petrus första brev om. I de första fyra kapitlen möter du ord och fraser som beskriver svårigheter: måste utstå, prövningar, lida oskyldigt, eld som ni måste gå igenom, och lidanden (se 1 Petrusbrevet 1:6; 2:19; 4:12–13). Men du kommer också att lägga märke till ord som verkar glädjande – du kanske vill göra en lista över vad du hittar. När du till exempel läser 1 Petrusbrevet 1:3–9; 2:19–24; 3:14–17; och 4:12–19, vad ger dig då hopp om att finna glädje till och med i svåra omständigheter?

Du kan också läsa president Russell M. Nelsons tal ”Glädje och andlig överlevnad”, (Liahona, nov. 2016, s. 81–84) och leta efter likheter mellan det som Petrus lärde ut och det som president Nelson lärde ut. Vad är det i frälsningsplanen och Jesu Kristi evangelium som ger dig glädje?

Se även Ricardo P. Giménez, ”Finna tillflykt undan livets stormar”, Liahona, maj 2020, s. 101–103.

1 Petrusbrevet 3:18–20; 4:1–6

Evangeliet predikas för de döda så att de kan få en rättvis dom.

En dag ska var och en stå framför domarskranket och ”stå till svars inför honom som är redo att döma levande och döda” (1 Petrusbrevet 4:5). Hur kan Gud döma alla människor rättvist när deras tillfällen att förstå och leva efter evangeliet är så olika? Lägg märke till hur den lärosats som Petrus lärde ut i 1 Petrusbrevet 3:18–20; 4:6 hjälper till att besvara denna fråga. Hur stärker de här verserna din tro på Guds rättvisa?

För att utforska den här lärosatsen vidare kan du studera Läran och förbunden 138, en uppenbarelse som president Joseph F. Smith tog emot när han begrundade det Petrus skrivit här. Vilka ytterligare sanningar lärde sig president Smith?

Se även Gospel Topics, ”Baptisms for the Dead”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

2 Petrusbrevet 1:1–11

Genom Jesu Kristi kraft kan jag utveckla min gudomliga natur.

Tänker du ibland att det inte är möjligt att bli som Jesus Kristus och utveckla hans egenskaper? Äldste Robert D. Hales framlade denna uppmuntrande tanke om hur vi kan utveckla kristuslika egenskaper: ”Frälsarens egenskaper … är sammanvävda personlighetsdrag som tillsammans utvecklar oss på samverkande sätt. Med andra ord kan vi inte uppnå en kristuslik egenskap utan att också uppnå och påverka andra egenskaper. När en egenskap blir stark, blir många andra det också” (”Att bli en lärjunge till vår Herre Jesus Kristus”, Liahona, maj 2017, s. 46).

Bild
en komplext vävd gobeläng

Varje kristuslik egenskap vi utvecklar hjälper oss väva en andlig gobeläng av lärjungeskap.

När du läser 2 Petrusbrevet 1:1–11 kan du begrunda de egenskaper ”av gudomlig natur” som nämns i dessa verser. Enligt din erfarenhet, hur är de ”sammanvävda”, som äldste Hales beskrev dem? Hur bygger de på varandra? Vad mer lär du dig av dessa verser om processen att bli mer kristuslik?

Du kan också begrunda de ”stora och dyrbara löften” som Gud ger sina heliga – inklusive dig (2 Petrusbrevet 1:4). Äldste David A. Bednars tal ”Dyrbara och mycket stora löften” (Liahona, nov. 2017, s. 90–93) kan hjälpa dig att förstå vilka dessa löften är och hur du tar emot dem.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

1 Petrusbrevet 2:5–10.När du läser de här verserna med familjen kan ni använda stenar för att hjälpa familjen visualisera Petrus budskap att Frälsaren är ”en utvald, dyrbar hörnsten”. Hur liknar vi de ”levande stenar” som Gud använder för att bygga sitt rike? Vad kan vi lära oss av Petrus om Frälsaren och vår roll i hans rike? Vilket är Petrus budskap till din familj?

1 Petrusbrevet 3:8–17.Hur kan vi alltid vara ”beredda att svara” dem som ställer frågor om vår tro? Din familj vill kanske rollspela situationer där någon kommer till er med en fråga om evangeliet.

1 Petrusbrevet 3:18–20; 4:6.Vad kan din familj göra för att känna sig nära era förfäder? Kanske kan ni fira avlidna förfäders födelsedagar genom att laga deras favoritmat, titta på bilder eller berätta historier från deras liv. Om möjligt kan ni också planera att ta emot förrättningar till förmån för era förfäder i templet (för hjälp, gå till FamilySearch.org).

2 Petrusbrevet 1:16–21.I de här verserna påminner Petrus de heliga om sin upplevelse på förklaringsberget (se även Matteus 17:1–9). Vad lär vi oss av dessa verser om profeternas undervisning? (Se även Läran och förbunden 1:38.) Vad ger oss tillförsikt nog att följa vår levande profet i dag?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jag vill söka dem som gått före mig”, Barnens sångbok, s. 100.

Förbättra vår undervisning

”Var ständigt beredda.” Informella undervisningstillfällen i hemmet kan gå snabbt förbi, så det är viktigt att ta vara på dem när de uppstår. Hur kan du försöka vara ”ständigt beredd” att undervisa familjemedlemmar om ”det hopp ni har” (1 Petrusbrevet 3:15) när undervisningstillfällen uppkommer? (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 16.)

Bild
Petrus predikar för en grupp människor

Trots att Petrus upplevde stor förföljelse och motstånd förblev han trofast i sitt vittnesbörd om Kristus.

Skriv ut