Nya testamentet 2023
27 november–3 december. 1–3 Johannesbrevet; Judas: ”Gud är kärlek”


”27 november–3 december. 1–3 Johannesbrevet; Judas: ’Gud är kärlek’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”27 november–3 december. 1–3 Johannesbrevet; Judas”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023

Bild
en leende Jesus Kristus sitter med leende barn

Fullkomlig kärlek, av Del Parson

27 november–3 december

1–3 Johannesbrevet; Judas

”Gud är kärlek”

När du läser Johannes och Judas brev bör du söka inspiration om hur du kan visa din kärlek till Gud. Skriv ner de här intrycken och handla efter dem.

Skriv ner dina intryck

När Johannes och Judas skrev sina brev hade en förvrängd lära redan börjat leda många heliga till avfall. Vissa falska lärare ifrågasatte till och med om Jesus Kristus verkligen hade visat sig ”i köttet” (se t.ex. 1 Johannesbrevet 4:1–3; 2 Johannesbrevet 1:7). Vad kan en ledare i kyrkan göra i en sådan situation? Aposteln Johannes svarade med att bära sitt personliga vittnesbörd om Frälsaren: ”Detta är det vittnesbörd som vi ger om det som var från begynnelsen, det vi har hört, det vi med egna ögon har sett, det vi har skådat och rört med våra händer, om detta vittnar vi, om Livets Ord” (Joseph Smiths översättning av 1 Johannesbrevet 1:1 [i 1 John 1:1, fotnot a i kyrkans utgåva av Bibeln på engelska]). Sedan undervisade Johannes om kärlek: Guds kärlek till oss och den kärlek vi bör ha till honom och alla hans barn. Johannes var trots allt ett vittne till detta också. Han hade själv upplevt Frälsarens kärlek (se Johannes 13:23; 20:2), och han ville att de heliga skulle känna samma kärlek. Johannes vittnesbörd och undervisning om kärlek behövs lika mycket i dag, när tron på Jesus Kristus ifrågasätts och falska läror florerar. Att läsa Johannes brev kan hjälpa oss att möta dagens motgångar med mod, för ”det finns ingen rädsla i kärleken, utan den fullkomliga kärleken driver ut rädslan” (1 Johannesbrevet 4:18).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

1 Johannesbrevet; 2 Johannesbrevet

Gud är ljus, Gud är kärlek.

Om du skulle välja ett eller två ord för att beskriva Gud, vilka skulle det vara? I sina brev använder Johannes ofta orden ”ljus” och ”kärlek” (se t.ex. 1 Johannesbrevet 1:5; 2:8–11; 3:16, 23–24; 4:7–21). När du läser Johannes två första brev, fundera då över de erfarenheter Johannes hade av Frälsarens ljus och kärlek. Tänk till exempel på vad Johannes lärde sig av Jesu undervisning i Johannes 3:16–17; 12:35–36, 46; 15:9–14; 19:25–27. Ser du några likheter mellan dessa lärdomar och vad 1 Johannes undervisar om Guds ljus och kärlek? Vilka upplevelser har lärt dig att Gud är ljus och kärlek?

1 Johannesbrevet 2–4; 2 Johannesbrevet

”Om vi älskar varandra, förblir Gud i oss.”

Du hittar genomgående ord som ”förbli” och ”bli kvar” i Johannes brev. Leta efter dessa ord, särskilt när du läser 1 Johannesbrevet 2–4 och 2 Johannesbrevet. Vad tror du att det innebär att ”förbli” eller ”bli kvar” i Gud och hans lära (se 2 Johannesbrevet 1:9)? Vad betyder det för dig att Gud ”förblir” eller ”blir kvar” i dig?

1 Johannesbrevet 2:243:3

Jag kan bli som Jesus Kristus.

Verkar målet att bli kristuslik någonsin för högt för dig? Tänk på Johannes uppmuntrande råd: ”Kära barn, förbli nu honom, så att vi kan ha frimodighet när han uppenbarar sig … [och] vi [ska] bli lika honom” (1 Johannes 2:28; 3:2). Vad finner du i 1 Johannesbrevet 2:243:3 som ger dig som en Jesu Kristi lärjunge självförtroende och tröst? När du studerar Johannes brev, sök då efter andra principer eller råd som kan hjälpa dig i din strävan att bli mer kristuslik.

Se även Moroni 7:48; Läran och förbunden 88:67–68; Scott D. Whiting, ”Att bli som han”, Liahona, nov. 2020, 12–15.

1 Johannesbrevet 4:12

Har ”ingen … någonsin sett Gud”?

Joseph Smiths översättning av 1 Johannesbrevet 4:12 klargör att ”ingen människa har någonsin sett Gud, utom de som tror” (se även Johannes 6:46; 3 Johannesbrevet 1:11). Skrifterna berättar om flera tillfällen då Gud Fadern har visat sig för trofasta personer, däribland Johannes själv (se Uppenbarelseboken 4; se även Apostlagärningarna 7:55–56; 1 Nephi 1:8; Läran och förbunden 76:23; Joseph Smith – Historien 1:16–17).

1 Johannesbrevet 5

När jag utövar tro på Jesus Kristus och föds på nytt kan jag besegra världen.

När du läser 1 Johannesbrevet 5 kan du söka efter vad vi måste göra för att besegra världen och få evigt liv. Hur skulle att besegra världen se ut i ditt liv? Du kan också finna svar och insikt i äldste Neil L. Andersens tal ”Att övervinna världen” (Liahona, maj 2017, s. 58–62).

Judas 1

”Ni … ska bygga upp er själva på er allra heligaste tro.”

Vad lär dig Judas 1:10–19 om dem som kämpar mot Gud och hans verk? Vad lär du dig av vers 20–25 om hur du kan hålla din tro på Jesus Kristus stark?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

1 Johannesbrevet 2:8–11.För att hjälpa familjen begrunda Johannes undervisning kan ni samlas i ett mörkt rum så att familjen kan uppleva skillnaden mellan att vandra ”i mörkret” och att vandra ”i ljuset”. Hur kan hat få oss att vandra i mörker och snubbla? Hur kan kärleken till varandra föra in ljuset i våra liv?

1 Johannesbrevet 3:21–22.Vad i de här verserna ökar vår ”frimodighet” i Gud och förtroendet för vår förmåga att få svar på våra böner?

Bild
en familj knäböjer tillsammans i bön

Att hålla Guds bud hjälper oss att besegra världen.

1 Johannesbrevet 5:2–3.Finns det bud som vi upplever som ”tunga” eller svåra att följa? Hur kan vår kärlek till Gud förändra vår inställning till hans bud?

3 Johannesbrevet 1:4.Vad innebär det att man ”lever i sanningen”? Du kan ta tillfället i akt att berätta för familjemedlemmarna hur du har sett dem leva i sanningen och tala om hur glad det gör dig. Familjemedlemmarna kan tycka det är roligt att skriva om eller rita sanningar de lärt sig på pappersfotspår och använda dem för att skapa en stig som familjen kan gå på tillsammans.

Judas 1:3–4.Finns det andliga faror som har ”nästlat sig in” i vårt liv och vår familj (Judas 1:4)? Hur kan vi följa Judas uppmaning att ”fortsätta kämpa för [tron]” och stå emot de här farorna (Judas 1:3)? Vad kan vi göra för att se till att ”frid och kärlek [är med oss] i allt rikare mått” i vår familj (Judas 1:2)?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Där Gud är”, Barnens sångbok, s. 76–77.

Förbättra våra personliga studier

Finn Guds kärlek. President M. Russell Ballard har sagt: ”Evangeliet är ett kärlekens evangelium – kärlek till Gud och kärlek till varandra” (se ”Guds kärlek till sina barn”, Nordstjärnan, juli 1988, s. 54). Notera gärna bevis på Guds kärlek när du läser skrifterna.

Bild
Kristus går längs en strand

Vandra med mig, av Greg K. Olsen

Skriv ut