Nya testamentet 2023
27 november–3 december, 1–3 Johannesbrevet; Judas: ”Gud är kärlek”


”27 november–3 december. 1–3 Johannesbrevet; Judas: ’Gud är kärlek’”, Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2023 (2021)

”27 november–3 december. 1–3 Johannesbrevet; Judas”, Kom och följ mig – för Primär: 2023

Bild
Jesus Kristus sitter leende bredvid leende barn

Fullkomlig kärlek, av Del Parson

27 november–3 december

1–3 Johannesbrevet; Judas

”Gud är kärlek”

Johannesbreven och Judas undervisar om vår himmelske Faders kärlek och ljus. Begrunda, när du studerar den här veckan, varför barnen du undervisar behöver hans ljus och kärlek i sina liv. Kom ihåg att du kan använda alla aktiviteter i det här lektionsförslaget, inte bara dem som angetts för den åldersgrupp du undervisar.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta hur de har känt vår himmelske Faders och Jesu kärlek eller hur de tror att vår himmelske Fader och Jesus är som ett ljus för oss.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

1 Johannesbrevet 1:5–7; 2:8–11

När jag följer Jesus får jag ljus i mitt liv.

Johannes skrev om ljus för att undervisa om vår himmelske Faders och Jesu inflytande i våra liv. Fundera över hur du kan hjälpa barnen att lära sig om ljuset de erbjuder.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen nämna saker som ger ljus. Hjälp dem förstå nyttan av ljus, som att det får växter att växa, gör att vi kan se och ger värme. För att förstå hur Jesus ger oss ljus kan de turas om att lysa med en ficklampa på en bild av Jesus Kristus medan de säger ”Gud är ljus” (1 Johannesbrevet 1:5). Vittna om att vår himmelske Fader och Jesus Kristus kan föra in ljus i våra liv när vi försöker göra som de säger.

  • Be barnen turas om att hålla upp en bild av en glödlampa eller ett stearinljus. När vart och ett av barnen håller i bilden hjälper du honom eller henne att komma på ett sätt att föra in Jesu Kristi ljus i våra liv.

1 Johannesbrevet 4:10–11, 20–21

Jag visar min kärlek till Gud när jag visar kärlek till andra.

Hjälp barnen se sambandet mellan kärleken de känner för sin himmelske Fader och kärleken de visar hans barn.

Möjliga aktiviteter

  • Läs 1 Johannesbrevet 4:11 för barnen och sjung en sång om Guds kärlek, till exempel ”Min himmelske Fader älskar mig” (Barnens sångbok, s. 16–17). Be några barn berätta hur de vet att vår himmelske Fader älskar dem. Efter varje svar ber du barnen att krama sig själva och säga ”Gud är kärlek och Gud älskar mig”.

  • Läs 1 Johannesbrevet 4:21 för barnen. Be dem berätta eller spela upp olika sätt de kan visa kärlek till en vän, som att ge en kram eller göra ett kort. Hur får sådana saker våra vänner att känna sig? Hur känns det för vår himmelske Fader när vi gör snälla saker för andra?

1 Johannesbrevet 2:3–5; 5:3

Jag visar min kärlek till Gud när jag håller hans bud.

Johannes lärde att Guds ”bud är inte tunga” (1 Johannesbrevet 5:3). Att följa buden är snarare ett sätt att uttrycka kärlek till honom.

Möjliga aktiviteter

  • Läs 1 Johannesbrevet 5:3 och be barnen lyssna efter vad den här versen säger om hur vi kan visa att vi älskar Gud. Be barnen räkna upp så många bud de kan. Hur känns det när vi lyder vår himmelske Faders bud?

  • Be barnen rita en bild som visar ett sätt för dem att visa sin himmelske Fader att de älskar honom. De kan till exempel rita en bild av sig själva när de lyder ett av buden.

  • Sjung en sång om lydnad tillsammans, till exempel ”Välj det rätta” (Barnens sångbok, s. 82–83). Hur känns det när vi lyder?

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

1 Johannesbrevet 2:8–11; 4:7–8, 20–21

Jag visar min kärlek till Gud när jag visar kärlek till andra.

Hur kan du hjälpa barnen förstå att vår kärlek till Gud inbegriper att vi älskar människor omkring oss – även de som inte är som vi eller är svåra att älska?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen föreställa sig att någon är ny i deras skola eller församling och inte känner någon där. Hur kan den personen känna sig? Be ett barn läsa upp 1 Johannesbrevet 4:7–8. Hur föreslår den här versen att vi bör behandla den här personen? Måla upp liknande scenarier, eller be barnen tänka på situationer där de kan ha möjlighet att visa kärlek.

  • Be barnen läsa 1 Johannesbrevet 4:7–8, 20–21 och be dem att var för sig skriva en mening som sammanfattar vad de tror är den viktigaste lärdomen i de här verserna. När de har visat upp sina meningar återger du en berättelse från ditt liv eller från tidskriften Vännen eller Liahona som du känner illustrerar vad de här verserna lär oss (se t.ex. ”Säg hej till Halim!Liahona, juni 2019, s. V18–V19). Låt barnen berätta om egna exempel. Hur visar vi kärlek till dem vi har omkring oss?

1 Johannesbrevet 2:3–6; 4:17–18; 5:2–5

Jag visar min kärlek till Gud när jag håller hans bud.

Att hålla buden kan bli lättare när vi förstår sanningarna som lärs ut i 1 Johannesbrevet 5:3. Hur kan du hjälpa barnen förstå att bud inte är bördor utan möjligheter för dem att uttrycka sin kärlek till Gud?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen göra en lista på tavlan över olika sätt för dem att visa Gud att de älskar honom. Läs sedan tillsammans 1 Johannesbrevet 2:5–6 och 5:2–5 för ytterligare förslag. Hur visar vi genom att lyda buden att vi älskar vår himmelske Fader?

Bild
en familj knäböjer tillsammans i bön

Att hålla Guds bud hjälper oss att övervinna världen.

  • Läs 1 Johannesbrevet 4:17 och förklara för barnen att ”frimodighet på domens dag” betyder att känna tillförsikt och frid när vi står inför Gud för att dömas. Vad lär den här versen oss att vi behöver göra för att ha den här tillförsikten? Vad kan vi göra nu för att känna tillförsikt inför Gud?

Judas 1:18–22

Jag kan vara trofast även när andra hånar mig.

Eftersom vi är lärjungar till Jesus Kristus hånar andra oss ibland för vår tro eller vårt sätt att leva. De här verserna innehåller Judas råd om hur man förblir trofast i sådana situationer.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta om tillfällen när andra retade dem eller någon de känner för att de gjorde det rätta. Be barnen läsa Judas 1:18–22 och titta efter hur vi kan förbli trofasta när andra hånar eller förlöjligar oss. Skriv upp vad de hittar på tavlan och prata om hur de på olika sätt kan följa det här rådet.

  • Sammanfatta Lehis dröm (se 1 Nephi 8:1–35) och be några barn läsa verserna i 1 Nephi 8:26–28, 33. Prata om hur människorna i den stora och rymliga byggnaden var som de hånfulla människorna som Judas talade om. Vad kan vi göra för att inte påverkas av dem som hånar oss eller inte håller med om det vi tror på? (Se 1 Nephi 8:30, 33.)

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att göra upp en plan på att göra något för att dela med sig av sitt ljus till sina familjer.

Förbättra vår undervisning

Barn är aktiva. Ibland kan det kännas som om barnens energi stör deras lärande. Men du kan dra fördel av deras aktiva natur genom att be dem spela upp, rita eller sjunga om en evangelieprincip. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25–26.)

Skriv ut