Nya testamentet 2023
25–31 december. Uppenbarelseboken 15–22: ”Den som segrar ska få detta i arv”


”25–31 december. Uppenbarelseboken 15–22: ’Den som segrar ska få detta i arv’”, Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2023 (2021)

”25–31 december. Uppenbarelseboken 15–22”, Kom och följ mig – för Primär: 2023

Bild
Jesus Kristus hälsar på människor vid sin andra ankomst.

Den eviga staden, av Keith Larson

25–31 december

Uppenbarelseboken 15–22

”Den som segrar ska få detta i arv”

När du förbereder din lektion har du nytta av din upplevelse av att studera Uppenbarelseboken 15–22 själv eller med din familj. Vad lade du speciellt märke till? Vilka intryck fick du? Kom ihåg att aktiviteterna som föreslås här kan anpassas efter barn i alla åldrar.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta varför de vill leva med vår himmelske Fader igen. Hjälp dem under hela lektionen att hålla utkik efter saker de kan göra som förberedelse för att återvända till honom.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Uppenbarelseboken 15:2–4

Jag kan prisa Gud genom att sjunga.

De heliga som Johannes beskrev i Uppenbarelseboken 15:2–4 sjöng lovsånger till Gud för hans godhet. Vilka lovsånger kan hjälpa barnen att uttrycka sin kärlek till vår himmelske Fader och Jesus Kristus?

Möjliga aktiviteter

  • När du läser upp delar av Uppenbarelseboken 15:2–4, be då barnen göra rörelser som att låtsas spela harpa eller leda en kör. Hur känner vi oss när vi sjunger om Jesus?

  • Be barnen nämna några av sina favoritsånger om vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Sjung några av sångerna tillsammans och hjälp barnen förstå vad sångerna lär oss om vår himmelske Fader och Frälsaren.

Uppenbarelseboken 19:7

Jag kan förbereda mig för Jesu Kristi andra ankomst genom att välja det rätta.

Hur kan du hjälpa barnen förstå att den andra ankomsten blir en glädjerik händelse för oss om vi följer Jesu bud?

Möjliga aktiviteter

  • Fråga barnen om de någonsin har varit på ett bröllop. Hur var det? Varför är människor glada på ett bröllop? Visa bilden i veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och läs upp Uppenbarelseboken 19:7. Förklara att ”Lammets bröllop” representerar Jesu Kristi andra ankomst. Varför kommer vi att glädjas när Frälsaren kommer tillbaka? Hjälp barnen jämföra glädjen i ett bröllop med glädjen i Frälsarens återkomst.

  • Berätta för barnen varför du ser fram emot Jesu andra ankomst. Ni kan sjunga en sång tillsammans om Kristi andra ankomst, till exempel ”När Jesus kommer hit” (Barnens sångbok, s. 46–47).

  • Låt barnen berätta hur de gör sig redo för kyrkan på söndagen. Varför gör vi de här sakerna innan vi kommer till kyrkan? Varför bör vi göra oss redo för Kristi andra ankomst? Låt barnen rita hur de kan göra sig redo för Kristi andra ankomst på veckans aktivitetssida.

Uppenbarelseboken 21:1, 3–4, 22–27; 22:1–2

Min himmelske Fader vill att jag ska bo hos honom i det celestiala riket.

I de sista två kapitlen i Uppenbarelseboken använde Johannes ett vackert språk för att beskriva den celestiala härligheten som de trofasta kommer att få njuta av.

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen rita trädet som beskrivs i Uppenbarelseboken 22:2 på tavlan. Förklara att det här trädet är livets träd och dess frukt representerar Guds kärlek (se 1 Nephi 11:21–22). Ge barnen pappersark som är formade som frukter och be dem rita något på papperet som hjälper dem känna vår himmelske Faders kärlek. Förklara att de som älskar och lyder vår himmelske Fader kommer att bo hos honom i det celestiala riket.

  • Berätta för barnen om några symboler eller detaljer som Johannes använde för att beskriva celestial härlighet (se Uppenbarelseboken 21:1, 3–4, 22–27; 22:1–2) och be barnen rita bilder som föreställer de här sakerna.

  • Sjung en sång tillsammans som lär oss hur vi gör oss redo att återvända till Guds närhet, till exempel ”Jag kan följa Guds plan” (Barnens Sångbok, s. 86–87). Be barnen hitta och nämna vad de kan göra för att få bo hos vår himmelske Fader igen.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Uppenbarelseboken 19:7–8

Jag kan förbereda mig för Jesu Kristi andra ankomst genom att välja det rätta.

Hur kan du hjälpa barnen du undervisar att förstå att Jesu Kristi andra ankomst blir en glädjerik händelse för de rättfärdiga?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Uppenbarelseboken 19:7–8 tillsammans och hjälp barnen förstå symboliken i de här verserna – bröllopet är Frälsarens andra ankomst, Lammet är Frälsaren och hans brud är kyrkan (eller alla vi). Vad kan vi göra för att förbereda oss för att Frälsaren kommer igen?

  • Gå igenom och lär dig Trosartiklarna 1:10 tillsammans med barnen. Förklara att den här trosartikeln beskriver spännande, underbara händelser som kommer att inträffa när Jesus kommer tillbaka. Visa bilden av Kristi andra ankomst i Kom och följ mig – för enskilda och familjer, och be barnen rita hur de tror att Kristi andra ankomst kommer att vara.

Uppenbarelseboken 20:12–13

Jag kommer att dömas av Gud.

Vi kommer alla en dag att stå inför Gud för att dömas. Du kan hjälpa barnen förstå att hans dom är rättvis och barmhärtig.

Möjliga aktiviteter

  • Skriv Hur kommer domens dag att vara? på tavlan. Be barnen leta efter svar på frågan i Uppenbarelseboken 20:12–13 och i ”Domen, den yttersta” i Handledning för skriftstudier (Skrifterna.JesuKristiKyrka.org). Vad har Frälsaren gjort så att domens dag kan bli en glädjerik dag? (Se Trosartiklarna 1:3–4.) Vad kan vi göra så att det blir en glädjefylld dag för oss?

    Bild
    Jesus med människor i ljus på sin högra sida och människor i mörker på sin vänstra

    Den yttersta domen, av John Scott

  • Ta med dig en anteckningsbok till lektionen som föreställer ”livets bok” (Uppenbarelseboken 20:12) i vilken du har skrivit ner några av barnens kristuslika egenskaper och goda gärningar. Läs det du skrivit för barnen och be dem prata om kristuslika egenskaper som de har sett hos varandra. Bär ditt vittnesbörd om att Jesus Kristus hjälper oss att bli mer som han, och bereder ett sätt för oss att omvända oss och övervinna synd.

Uppenbarelseboken 21:1, 3–4, 22–27; 22:1–2, 17

Min himmelske Fader vill att jag ska bo hos honom i det celestiala riket.

När du läser Johannes beskrivning av celestial härlighet i Uppenbarelseboken 21–22, vad lägger du då särskilt märke till? Vad inspireras du att berätta för barnen du undervisar?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen söka i följande verser efter ord och fraser som Johannes använde för att beskriva celestial härlighet: Uppenbarelseboken 21:1, 3–4, 22–27 och 22:1–2. Låt dem välja något i de här verserna som de skulle vilja rita. Sedan kan de prata om sina teckningar med klassen. Uppmuntra dem att visa sin teckning för familjen hemma.

  • Läs Uppenbarelseboken 22:17 och förklara att bruden som säger ”Kom!” är kyrkan. Vilka vill vi som medlemmar i kyrkan inbjuda andra att komma till? (Se Moroni 10:30–33.) Vad kan människor omkring oss ”törsta” efter? Vad finns det för bra sätt att bjuda in människor att komma?

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Hjälp barnen förbereda sig för att läsa Mormons bok nästa år genom att uppmana dem att be en familjemedlem eller vän dela med sig av en favoritvers eller berättelse ur Mormons bok.

Förbättra vår undervisning

Lär barnen att skriva ner andliga intryck. Om barnen lär sig vanan att skriva ner andliga intryck hjälper det dem att känna igen och följa Anden. Barn kan skriva ner andliga intryck genom att markera i skrifterna, rita bilder eller skriva enkla dagboksanteckningar. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 29–30.)

Skriv ut