Nya testamentet 2023
20–26 november. 1 och 2 Petrusbrevet: ”Jublar i obeskrivlig, himmelsk glädje”


”20–26 november. 1 och 2 Petrusbrevet: ’Jublar i obeskrivlig, himmelsk glädje’”, Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2023 (2021)

”20–26 november. 1 och 2 Petrusbrevet”, Kom och följ mig – för Primär: 2023

Bild
Jesus Kristus predikar evangeliet i andevärlden

Kristus predikar i andevärlden, av Robert T. Barrett

20–26 november

1 och 2 Petrusbrevet

”Jublar i obeskrivlig, himmelsk glädje”

Inled dina studier av 1 och 2 Petrusbrevet med bön. Kom ihåg att din bästa förberedelse inför din undervisning får du genom dina upplevelser av personliga studier och studier med familjen.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa bilden av Petrus i veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och be barnen berätta något de vet om Petrus för dig. Påminn dem om att Petrus var kyrkans ledare efter Jesu uppståndelse och förklara att 1 Petrusbrevet och 2 Petrusbrevet är brev från honom till medlemmarna i kyrkan på hans tid.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

1 Petrusbrevet 1:6–7; 3:14

Jag kan vara glad även i svåra tider.

Fundera över hur du kan undervisa om de här verserna på ett sätt som hjälper barnen att vända sig till Frälsaren när de möter svårigheter.

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen att komma på exempel på svåra saker som Jesus gick igenom, som att bli hånad eller retad. Förklara att vi kommer att få svåra stunder i livet. Läs 1 Petrusbrevet 1:6–7 och 3:14 tillsammans och berätta om en upplevelse av hur din tro prövades och hur Frälsaren hjälpte dig att finna glädje. Alternativt kan du berätta om profeten Joseph Smiths bön i fängelset i Liberty och den tröst som Gud gav honom (se Läran och förbunden 121:1–8; 123:17).

Bild
Joseph Smith i fängelset i Liberty

Joseph Smith i Liberty-fängelset, av Greg K. Olsen

1 Petrusbrevet 2:9–12

Min himmelske Fader vill att jag ska vara ett föredöme för andra.

Petrus lärde att vi är ”Guds eget folk” och att våra goda gärningar kan prisa Gud.

Möjliga aktiviteter

  • Beskriv saker som står ut i sin omgivning, eller visa bilder av sådana saker. Exempelvis utmärker sig ett tempel bland de omkringliggande byggnaderna och ett berg reser sig över en dal. Förklara att när vi håller buden utmärker vi oss, och andra människor kan se att vi är föredömen. Prata om några av de ”goda gärningar” som du sett att barnen gör. Förklara att goda gärningar som dessa ”prisar Gud” – de hjälper andra att känna kärlek till Gud och vilja tjäna honom.

  • Gör färdigt aktivitetssidan med barnen. Hur prisar människorna de hittade i bilden Gud?

1 Petrusbrevet 3:18–20; 4:6

Andar i andevärlden får kunskap om evangeliet.

När Jesus hade dött gick han till andevärlden och sände de rättfärdiga andarna att undervisa andra andar som ännu inte hade tagit emot evangeliet.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen om någon du känner som har dött. Förklara att när människor dör lämnar anden deras kropp och går till andevärlden. Läs upp 1 Petrusbrevet 3:19 och förklara att när Jesus dog gick han för att besöka andevärlden. Där bad han de rättfärdiga andarna att undervisa andra andar som ännu inte tagit emot evangeliet (se Läran och förbunden 138:30).

  • Visa en bild på ett tempel. Förklara för barnen att när de är gamla nog kan de komma till templet och döpas för sina förfäder som inte döptes när de var på jorden. Hjälp barnen att fylla i ett enkelt släktträd (se ett exempel på ”Family History Coloring Pages”, ChurchofJesusChrist.org).

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

1 Petrusbrevet 3:12–17; 4:13–14, 16

Jag kan finna glädje och frid även i svåra stunder.

Barnen du undervisar kan ha upplevt att på något sätt ha blivit retade eller hånade på grund av sin tro. De här verserna kan hjälpa dem i sådana stunder.

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta några berättelser om hur Jesus förföljdes, eller låt barnen läsa dem – se till exempel Matteus 12:9–14 eller Lukas 22:47–54. Fråga barnen om de någonsin har blivit retade eller hånade för att de lever efter Jesu Kristi lärdomar. Hur kändes det för dem? Läs sedan 1 Petrusbrevet 3:12–14 och 4:13–14, 16 tillsammans och be barnen titta efter vad Petrus sa om att ”lida för det som är rätt”. Hur kan vi fortfarande känna glädje när andra människor hånar oss för att vi gör det som är rätt?

  • Berätta om ett tillfälle när du fann glädje eller frid under en prövning, eller berätta hur profeten Joseph Smith fick frid när han satt i fängelse i Liberty (se Läran och förbunden 121:1–8; 123:17). Hur kan vi finna glädje och frid i Kristus i våra prövningar?

1 Petrusbrevet 3:15

Jag kan alltid vara redo att berätta om evangeliet.

Barnen du undervisar kommer att få många tillfällen i livet att besvara andra människors frågor om deras tro. Fundera över vad du kan göra för att hjälpa dem vara ”ständigt beredda att svara”.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta om ett tillfälle när någon frågade dig något om kyrkan och berätta hur beredd du var att svara. Be barnen berätta om tillfällen när människor har ställt frågor till dem om kyrkan. Läs 1 Petrusbrevet 3:15 tillsammans. Hur kan vi följa Petrus råd i den här versen?

  • Hjälp barnen att komma på några frågor som människor kan ställa om Jesus Kristus eller hans kyrka. Låt barnen turas om att förklara hur de skulle besvara de här frågorna så att de kan vara ”ständigt beredda”. Trosartiklarna ger enkla sanningar som barnen kan använda för att besvara frågor om kyrkan.

1 Petrusbrevet 3:18–20; 4:6

Andar i andevärlden får kunskap om evangeliet.

När de rättfärdiga dör går de vidare till andevärlden för att predika evangeliet för dem som inte tog emot det medan de var på jorden.

Möjliga aktiviteter

  • Rita en cirkel, som delas på mitten av en linje, på tavlan. Skriv Andeparadiset på ena halvan av cirkeln och Andefängelset på den andra halvan. Be ett av barnen läsa 1 Petrusbrevet 3:18–20 och 4:6 (se ändringarna i Joseph Smiths översättning av 1 Petrusbrevet 4:6). Förklara att när Jesus dog gick han till andeparadiset. Han gav de rättfärdiga andarna där uppdraget att predika evangeliet för andarna i andefängelset.

  • Inbjud en förälder eller ett äldre syskon till ett av barnen att berätta om en upplevelse av att ha besökt templet och utfört arbete för en förfader.

  • Be barnen fylla i ett enkelt släktträd (se ett exempel på ”Family History Coloring Pages”, ChurchofJesusChrist.org).

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmana barnen att visa sitt släktträd för sina familjemedlemmar och be dem om hjälp att lägga till namn på det.

Förbättra vår undervisning

Försök förstå barnen du undervisar. Du känner barnen du undervisar, så anpassa idéerna i det här lektionsförslaget efter deras behov. Du kan använda vilka aktiviteter som helst i det här lektionsförslaget, inte bara dem som anges för dina barns åldersgrupp. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 7.)

Skriv ut