Oude Testament 2022
Goed om in gedachten te houden: het Oude Testament lezen


‘Goed om in gedachten te houden: het Oude Testament lezen’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘Goed om in gedachten te houden: het Oude Testament lezen’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
gedachten (pictogram)

Goed om in gedachten te houden

Het Oude Testament lezen

Persoonlijke betekenis

Als u over uw studie van het Oude Testament nadenkt, hoe voelt u zich dan? Enthousiast? Onzeker? Bang? Al die emoties zijn begrijpelijk. Het Oude Testament is een van de oudste verzamelingen geschriften op aarde. En dat kan zowel boeiend als intimiderend zijn. Die geschriften zijn afkomstig uit een oude cultuur die vreemd en soms zelfs onprettig kan overkomen. Maar toch zien we in die geschriften dat mensen ervaringen hebben die ons bekend voorkomen. En we herkennen evangeliebeginselen die van de goddelijkheid van Jezus Christus en zijn evangelie getuigen.

Ja, mensen als Abraham, Sara, Hanna en Daniël hadden in sommige opzichten een heel ander leven dan wij. Maar ze hadden ook vreugde en onenigheid in het gezin, momenten van geloof en van onzekerheid, successen en mislukkingen – net als wij. Maar wat het belangrijkst is, ze oefenden hun geloof, bekeerden zich, sloten verbonden, hadden geestelijke ervaringen, en bleven God gehoorzamen.

Als u zich afvraagt of het Oude Testament dit jaar van betekenis voor u en uw gezin kan zijn, bedenk dan dat het van betekenis voor Lehi en Sariah was. Als Nephi’s broers aanmoediging, correctie of perspectief nodig hadden, vertelde Nephi over Mozes en haalde hij leringen van Jesaja aan. Toen Nephi ‘mijn ziel verheugt zich in de Schriften’ (2 Nephi 4:15) zei, sprak hij over de geschriften die nu deel van het Oude Testament uitmaken.

Op zoek naar de Heiland

Als u zich afvraagt of u en uw gezin door uw studie van het Oude Testament dichter tot de Heiland kunnen komen, bedenk dan dat de Heiland zelf ons aanmoedigt om dat te doen. Toen Hij tegen de leiders van de Joden ‘de Schriften […] die zijn het die van Mij getuigen’ (Johannes 5:39) zei, sprak Hij over de geschriften die we nu het Oude Testament noemen. Als u bij het lezen de Heiland wilt vinden, moet u misschien geduldig nadenken en om geestelijke leiding vragen. Soms zijn de verwijzingen naar Hem heel direct, zoals in deze woorden van Jesaja: ‘Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven. […] En men noemt Zijn naam […] Vredevorst’ (Jesaja 9:5). Op andere plekken wordt subtieler naar de Heiland verwezen, door symbolen en gelijkenissen – zoals in de beschrijvingen van dierenoffers (zie Leviticus 1:3–4) of het verhaal waarin Jozef zijn broers vergeeft en ze van de hongersnood redt.

Als u bij uw studie van het Oude Testament naar meer geloof in de Heiland zoekt, zult u het ook vinden. Dat zou dit jaar het doel van uw studie kunnen zijn. Bid dat de Geest u zal leiden om teksten, verhalen en profetieën te vinden die u dichter tot Jezus Christus zullen brengen.

Afbeelding
oude profeet die schrijft

Een oudtestamentische profeet, Judith A. Mehr

Door God behouden

Verwacht niet dat het Oude Testament u een grondig en nauwkeurig verslag van de mensheid zal geven. Dat probeerden de originele schrijvers en samenstellers niet te bereiken. Zij wilden iets over God bekendmaken – zijn plan voor zijn kinderen, wat het betekent om zijn verbondsvolk te zijn, en de manier waarop we verlossing kunnen ontvangen als we onze verbonden niet volledig naleven. Soms deden ze dat door hun kijk op geschiedkundige gebeurtenissen neer te schrijven – zoals verhalen uit het leven van grote profeten. Genesis is daar een voorbeeld van, net als de boeken Jozua, Richteren, en 1 en 2 Koningen. Maar andere schrijvers van boeken uit het Oude Testament deden dat niet. Zij onderwezen door middel van kunst, zoals gedichten en literatuur. De Psalmen en Spreuken zijn daar voorbeelden van. En er zijn ook belangrijke woorden van profeten, van Jesaja tot Maleachi, die het woord van God aan de Israëlieten verkondigden – en die door het wonder van de Bijbel ook nu nog tot ons spreken.

Wisten al die profeten, dichters en samenstellers dat hun woorden duizenden jaren later over de hele wereld gelezen zouden worden? Dat weten we niet. Maar het is wonderbaarlijk dat het zo gegaan is. Er zijn naties gekomen en gegaan, er zijn steden veroverd, koningen hebben geleefd en zijn gestorven. Maar het Oude Testament heeft ze van generatie op generatie overleefd, van schrijver tot schrijver, en van vertaling tot vertaling. Uiteraard zijn er gegevens verloren gegaan of veranderd. Maar toch is er wonderbaarlijk veel behouden gebleven.1

Dit zijn slechts enkele dingen die we in gedachten kunnen houden wanneer we dit jaar het Oude Testament bestuderen. Misschien heeft God deze oude geschriften bewaard omdat Hij u kent en weet wat u meemaakt. Misschien heeft Hij in deze woorden een geestelijke boodschap voor u verwerkt; iets waardoor u dichter tot Hem komt en geloof in zijn plan en zijn geliefde Zoon ontwikkelt. Misschien leidt Hij u naar bepaalde teksten of inzichten waarmee u een ander tot zegen kunt zijn – een boodschap die u met een vriend(in), familielid of andere heilige kunt delen. Er zijn zoveel mogelijkheden. Is dat niet boeiend?

Boeken in het Oude Testament

In de meeste christelijke uitgaven van het Oude Testament zijn de boeken anders gerangschikt dan toen er voor het eerst één boek van werd gemaakt. Hoewel de Hebreeuwse Bijbel de boeken in drie categorieën rangschikt – de wet, de profeten en de geschriften – rangschikken de meeste christelijke Bijbels de boeken in vier categorieën: wet (Genesis-Deuteronomium), geschiedenis (Jozua-Esther), poëtische boeken (Job-Hooglied), en profeten (Jesaja-Maleachi).

Waarom zijn die categorieën belangrijk? Als we weten wat voor soort boek we bestuderen, kunnen we beter begrijpen hoe we het moeten bestuderen.

Laten we het volgende in gedachten houden als we met het lezen van ‘de wet’, ofwel de eerste vijf boeken van het Oude Testament, beginnen: deze boeken, die aan Mozes worden toegeschreven, zijn in de loop der tijd waarschijnlijk door veel schrijvers en samenstellers bewerkt. Toch zijn de boeken van Mozes het geïnspireerde woord van God, hoewel ze – net als alle werken van God die door mensen worden overgedragen – onderhevig zijn aan menselijke onvolmaaktheden (zie Mozes 1:41; Geloofsartikelen 1:8). De woorden van Moroni, die op het heilige Boek van Mormon slaan, dat mede door hem is samengesteld, zijn hier van toepassing: ‘Indien er fouten zijn, zijn het de vergissingen van mensen; daarom, veroordeel niet de dingen van God’ (Titelpagina van het Boek van Mormon). Met andere woorden, Schriftuur hoeft niet vrij van menselijke fouten te zijn om tot het woord van God te worden gerekend.

Notitie

  1. President M. Russell Ballard heeft gezegd: ‘Het is geen toeval dat we de Bijbel hebben. Rechtschapen mensen zijn door de Geest geïnspireerd om zowel de heilige gebeurtenissen op te schrijven die ze hadden gezien als de geïnspireerde woorden die ze hadden gehoord en gesproken. Andere toegewijde mensen zijn geïnspireerd om deze verslagen te beschermen.’ (‘Het wonder van de Bijbel’, Liahona, mei 2007, 80.)

Afdrukken